Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

inschatten slijtage motorblok onderdelen

 
Schrijver Bnjmnee
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 31 maart 2018 08:18 | Aangepast door: Bnjmnee 
Hallo allemaal, het motorblok is gedeeltelijk gedemonteerd maar nu moet ik de slijtage van enkele onderdelen inschatten en ik vind zo direct niet veel info hierover.

De ketting lijkt gemonteerd alvast in goede staat te zijn, gelet op de slijtage in het blok is de ketting ooit al vervangen geweest (dus de beweerde km's bij de verkoop zullen er ver vanaf zitten). Maar nu lijkt deze dus wel nog in goede staat, de kettingspanner moet maar heel weinig "duwen" en de slijtblokken lijken nog goed dik te zijn tov foto's die ik op het web vindt. Ik heb ook de filmpjes van Marco gezien over de ketting, maar dan moet hij er natuurlijk af. En ik stel mezelf de vraag als ik dat wel zou doen als ik de staat zo bekijk. Langs de andere kant heeft hij me al laten weten standaard ook de lagerschalen te vervangen als het blok volledig open gaat, dus dan moet toch alles eruit. En dan kan ik ineens de cylinderslijtage en zuigerveren nameten.

ketting

Een andere slijtage die ik niet kan inschatten is van de tuimelaars, die lijken nog wel mooi glad te zijn maar de slijtage gaat precies verder dan enkel de "slijtblokjes" die erop gemonteerd zitten. Is dit een normaal slijtagepatroon of zijn de slijtblokjes op? De nokken zien er goed glad uit, behalve op het bovenste punt, daar zit wel wat pitting.

tuimelaar 1
tuimelaar 2
nokkenas pitting punt
nokkenas zijprofiel
tuimelaar 3

Als iemand me hierover iets zinnig kan zeggen hoor ik het graag.

Schrijver josodl
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 31 maart 2018 17:38 
Hallo Benjamin, ik zou me niet al teveel zorgen maken over die nokkenasslijtage. Ik kocht mijn CX met een ton op de klok met een gaar blok. Er was benzine in de olie terecht gekomen waar ze mee doorgereden waren. Ik heb toen een ander blok gekocht dat 50K had gelopen maar daar was de aandrijfworm van de toerenteller versleten. Ik heb toen de nokkenas uit het oude blok overgezet , met de slepers, die er ongeveer zo uitzagen als die van jou. Inmiddels alweer bijna een ton verder en de boel loopt nog prima. Ik weet niet waarom je het blok opengegooid hebt maar als er verder niks aan de hand is zou ik alleen de distributieketting vervangen als de boel open ligt. Lagerschalen vervangen is een tricky zaak omdat er verschillende klassen zijn , afhankelijk van de maat van de kruktappen en de hoofdlagers. Als er geen smeringsproblemen zijn geweest zou ik de zaak lekker laten zitten.

"If it aint broke, don't fix it"

Groeten, Jos

Schrijver Bnjmnee
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 31 maart 2018 18:41 
Hoi Jos,

Ik heb het blok opengegooid omdat er geen idee was van de werkelijke km stand of toestand van het blok. De bewering was minder dan 30K maar dat klopt zeker niet gelet op het feit dat er een nieuwe ketting blijkt op te liggen. Omdat ik het blok niet kon/wou laten draaien voordat ik een grondige inspectie gedaan had heb ik geen compressietest kunnen doen. Vandaar het idee om dan maar "all the way" te gaan en zuigerveren mee te vervangen. Maar nu ik zover ben zit slaat de twijfel toe, want buiten een zeer dikke laag roet op kleppen en cilinderkoppen ben ik niets slecht tegengekomen. Alle lageringen lijken ok, geen metaalpartikels,... Alleen veel roest in de koelkanalen. Maar dat krijg ik er zo misschien ook wel uitgespoeld.

Alles eruit halen laat me dan wel weer toe het blok volledig te zandstralen voor te lakken, nog eens goed over nadenken dus. Alles is er nu in ieder geval uit, enkel de zuigers zitten nog erin.

Thx alvast voor de info over de nokken.

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 31 maart 2018 19:45 
Sommige kleuren lagerschalen (dan heb je het over de krukas, neem ik aan) zijn al niet eens meer leverbaar. Dus weet waar je aan begint als je de krusas los zou willen halen...
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 31 maart 2018 19:50 
Met deze foto's is het lastig er wat van te zeggen. Zet de nokkenasketting in de stand waarin er geen spanning op staat en de automatische spanner dus maximaal uit, en doe dan nog eens een foto. De tuimelaars/nokvolgers kunnen we zo ook niet goed zien, ze horen nog bol te zijn dus niet noemenswaardig ingesleten door de nokken. Lichte pitting op de nokken hoeft geen probleem te zijn. De asjes zijn ook interessant

Ziet er zo uit als een blok dat 't soms even moeilijk gehad heeft, maar ook dat is min of meer normaal. Als alles in orde lijkt dan de ketting en waterpomp seals vervangen en de boel weer dichtmaken zou ik zeggen, later verder zien als je zelf het werk kan doen. Als je dingen als tuimelaars en nokkenas wil vervangen wordt 't snel heel kostbaar. Zuigerveren kan je ook doen natuurlijk (incl. honen), en dan heb je al flink wat kosten.

Blok zandstralen is ook interessant, stralen met ijs of zo misschien beter ivm schoonmaken ?

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver GL5
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 31 maart 2018 20:12 
Ik deed altijd eerst nieuwe olie in een blok.
Met de hand ronddraaien, oké, dan compressietest en daarna starten.

Misschien een tip:




Schrijver Bnjmnee
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 31 maart 2018 23:58 
Kogel is door de kerk, alles is eruit. Misschien maar goed ook want één van de krukas lagers heeft duidelijk een vreemd stukje metaal ertussen zitten. Ik zie geen sporen op de krukas zelf maar zal deze toch maar ineens mee vervangen, althans dat ga ik proberen als de onderdelen nog beschikbaar zijn.

vreemd stukje in krukaslager

leeg blok

leeg blok 2

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 1 april 2018 21:38 
kijk hier eens op.
Marco's You-Tube CX en GL filmpjes
groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 inschatten slijtage motorblok onderdelen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ Paulmz ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven