Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Inventarisatie CX-benodigdheden

 
 
Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende »

Schrijver Jan
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 9 mei 2003 19:36 | Aangepast door: Jan 
Steeds opnieuw komen er vragen op het prikbord die gaan over zaken als welke olie moet ik gebruiken, welke banden etc. Willen jullie de antwoorden sturen naar deze rubriek?
Ik inventariseer de antwoorden.
Ik neem aan dat het antwoord voor alle CX-types geldt, en als het niet zo is, laat het dan ook weten. Als er een verschil is, dan moeten de antwoorden zo aangeleverd worden dat ik een verdeling kan maken naar CX-type.

Dit heb ik tot op heden (26-6-2007) van jullie ontvangen en uit vorige items gehaald. Wie vindt dat er iets bij staat wat echt niet kan, laat het even weten. Ook als je iets mist:

BENZINE:
- Euro 95;
- Euro 98 + loodvervanger;
- Shell Pura (Pura onzin?).
http://www.hondacx.500.nl/phpdata/forum/index.php?action=vthread

BANDEN:
Alle CX modellen voor achter 3.25S-19 4pr 3.75S18 4pr
CX 500 C-D-GL modellen 3.50 S-19 4pr 130/90-16 67s
CX 500 E-C modellen 100/90-18 56S 120/80-18 62S

- Continental Conti-tour
- Bridgestone BT45
- Bridgestone Battlax voor en achter
- Continental TK16 voor Continental TK44 achter
- Metzeler
- Michelin 100/90 - 19 57 H Commander
- Avon Supervenom (alleen om te scheuren in de zomer)

Een paar combinaties:
- Voor een Avon en achter een Continental Tour;
- Michelin Macadam 50 voor en achter;
- Metzeler Marathon voor en een Metzeler Perfect achter;
- Achter (Avon Roadrunner MT90-16 TL (74H)) en voor (Avon Super Venom AM18 (100/90 V19));
- "Achter een Tching-Cheng, gaat redelijk en is goedkoop"

Selecteer je banden met de tyre selector op http://www.bridgestone.nl

VENTIEL:
- Schrader 413;
- Bridgestone 183M of equivalent type.

REMVLOEISTOF:
- Dot3, merk Holts;
- SAE JL703.
http://www.motor-forum.nl/forum/topic/72024
REMBLOKKEN (voor):
- SBS.

CARTEROLIE:
- Elke minerale 10W40 olie van een goed merk;
- Eurol special 10W-40 Mineral;
- BelRat ESP;
- Halfsynthetische motorolie van Shell 15W40;
- Shell 10W40 4T motorolie.
http://www.elsham.pwp.blueyonder.co.uk/cx500/oil_%26_filter

PAKKINGSETS:
- Pakkingen van Polo
http://www2.polo-expressversand.com/html/start2.html
- Pakkingen van David Silver Spares in UK zonder o-ringen;
- Pakkingen van Roukema http://www.motorparts.nl
compleet, behalve de o-ringen voor de waterpijpjes;
- Bij geen van de hierboven genoemde sets zitten simmeringen, oftewel olie keerringen, daarvoor moet je bij de dealer zijn;
- Pakkingen van Honda.
(Voor de prijs van 2 koppakkingen van Honda koop je een complete set bij Polo)

KOELVLOEISTOF:
- Geschikt voor aluminium motoren;
- Eurol;
- Gamma koelvloeistof.

CARDANOLIE:
- BelRay Gear Saver SAE 80W90;
- Castrol 80W90 gearoil.

SMEERPUNT CARDAN:
- Lagervet met een hoog smeltpunt;
- Vet op lithiumbasis;
- EPOO vet (gewoon lagervet).

VOORVORK:

--
CX500Z, A, B 1978, 1979; CX500C, D 1979, 1980 : 135 cc in each fork leg.
CX500 C 1981, 1982 : 220 cc in each fork leg.
CX500 D 1981 : 185 cc in each fork leg.
CX500 EC (Eurosport) : 265 cc left leg and 250cc in the right leg.
All GL500, GL500D and GL500I : 210 cc in each fork leg.
CX650C : 480 cc in each fork leg.
CX650 E-D (Eurosport): 290 cc left leg and 275 cc right leg.
GL650, GL650D2-E, GL650I : 275 cc in each fork leg.

- Putoline FF HPX Fork Oil (SAE 5W, 7.5W, 10W, 15W en 20W)
- Eurol voorvork olie (SAE 5W, 10W en 15W)
- Valvoline Fork Oil (SAE 5W-20)
- BEL-RAY High Performance Fork Oil (SAE 5W)
- Castrol Fork Oil (SAE 5W, 10W, 15W en 20W)

MAAT BALHOOFDLAGERS:
http://www.vogel-motorradzubehoer.de/product_info.php?products

ACCU:
- Saito (goedkoop);
- Varta;
- YUMICRON type YB14L-A2 (YUASA Battery Company).

BOUGIES:
- NGK D8EA;
- ND X24ES-U.
Afstand spleet: 0,6-0,7 mm
Bougiedoppen: weerstand 5kOhm.
Link voor bougiecodes:
http://www.stealth316.com/misc/ngk-partnumberkey.pdf
Bougies voor CX 500 ES '82 : NGK DR8ES-L.

BOUGIESLEUTEL:
- Maat 5/8'' (16mm) of 18mm al naargelang het type bougie.

ZEKERINGEN:
- Hoofdzekering 20A;
- Twee zekeringen elk 10A.

SCHAKELAS:
Oliekeerdichting aan de schakelas :26 buiten, 14 binnen, 7 dik

TESTEN STROOMSPOEL ONTSTEKING EN VASTE PULSSPOELEN:
Gebruik universeelmeter, stand X10 ohm.

Groen met blauw 77 - 95;
Groen met wit 387 - 473;
Oranje met groen 95 - 116;
Lichtblauw met groen 95 - 116;
Oranje/rood met groen 81 - 99;
Lichtblauw/rood met groen 81 - 99.

LAMPEN:
Koplamp: 60/55 W;
Stadslicht: 4 W;
Rem/achterlicht: 5/21 W * 2;
Kentekenverlichting: 10 W;
Richtingaanwijzers: 21 W;
Controle richtingaanwijzers: 3,4 W * 2;
Instrumentverlichting: 3,4 W * 3;
Grootlichtverklikker: 3,4 W;
Vrijloopverklikker: 3,4 W.

POETSEN MET:
- Belgom Aluminium;
- Belgom chroom;
- Scotch Brite (rood) van 3M.

VERWIJDEREN KRASJES WINDSCHERM:
- Brasso, koperpoets.

SMEREN KABELS EN ALLES WAT LOS EN VAST MOET:
- WD-40.

SPUITEN BLOK:
- Hittebestendige silverpaint van MOTIP;
- Matte hittebestendige vernis van MOTIP (niet op warm blok aanbrengen);
- Geschikte grondverf voor aluminium + gewone autolak.

SITE MET CHECKLIST VOOR STARTPROBLEMEN:
http://www.elsham.pwp.blueyonder.co.uk/cx500/wontgo.html

KLEUREN VERF:
http://www.japarts.nl/Ned/Motorverf/Honda/Index.htm

TANKSTICKERS:
http://216.239.37.104/translate_c?hl=nl&u=http://www.hondacx500]

ONDERDELEN:
Bestellen bij Vogel (e-mail) in Duitsland. Doe dit samen met twee andere CX rijders, scheelt aanzienlijk in de porto kosten.
Verder: http://www.motorparts.nl

WAT TE DOEN ALS JE JE MOTOR LANGE TIJD NIET GEBRUIKT:
Zet hem op een droge goed geventileerde plek, bok onder het blok om de wielen vrij te zetten, rotte accu afkoppelen, schone olie en filter erin, bougies los zodat je af en toe de koppen kunt smeren boven de zuigers, eens in de drie maanden een slinger met een ringsleutel geven om de olie te verspreiden, siliconenspray erover en verder met rust laten.

Schrijver rens
Gast 
#2 | Geplaatst: 9 mei 2003 22:13 
Hallo Jan,

Olie: zelf gebruik ik Shell 15W40 halfsystethische motorolie (speciaal voor motorfietsen).

Remolie: in de handleidingen zie je nog wel eens DOT3 remolie staan maar er is tegenwoordig Dot4 remolie die beter voldoet. Alle merken zijn goed. Gebruik zelf Holts voor 4 Euro per liter.

Koelvloeistof: Shell. Geen water bijmengen. Goede kwaliteit koelvloeistof spaart je waterpomp.

Benzine: Sommige mensen zweren bij benzine met loodvervanger maar een CX500 kan gewoon op loodvrije benzine (95) lopen omdat er harde klapzittingen in zitten. Toevoegingen zijn niet echt nodig maar het kan geen kwaad. Deze toevoegingen zouden het octaangehalte van de motor veerhogen en de klepzetels smeren/koelen. Ik denk niet dat het heel veel verschil maakt. Aangezien de CX500 een prima verbranding heeft met benzine met een octaangetal van 95 en daar indertijd ook voor gemaakt is. Met betrekking tot Octaangetallen kan ik heel veel schrijven want daarin heb ik een aantal laboratorium cursussen gedaan.

Banden: Gebruik continental voor en achter. Type weet ik zo snel niet maar er zit in ieder geval silica in waardoor de motor op een nat wegdek nog steeds een goede grip heeft.

Pakkingen: Gewoon de originele Honda sets gebruiken. Je zou zelf pakkingmateriaal kunnen snijden maar voor bijvoorbeeld de koppakking is dat niet aan te raden omdat je er de compressie mee kan wijzigen bij een te dik materiaal. (trouwens wel een tip voor mensen die naar gebieden rijden waar de benzine een te laag octaangetal heeft want door twee koppakkingen te monteren kun je lagere kwaliteit benzine tanken en toch een goede verbranding houden.

Schrijver rupert
Gast 
#3 | Geplaatst: 10 mei 2003 10:54 
Rens,

Pas op met Dot4 remvloeistof. In de motorhandel werd mij gezegd dat wanneer in het handboek Dot3 voorgeschreven is, deze ook moet gebruikt worden. De reden zou zijn dat Dot4 agressiever is en dichtingsmateriaal, ontworpen voor Dot3 kan aantasten
Dot3 is nog verkrijgbaar en is helemaal niet duur.

Schrijver fomoco38
Gast 
#4 | Geplaatst: 11 mei 2003 19:16 
je kan natuurlijk ook eens proberen met siliconen remvloeistof. Volgens de berichten die ik gelezen heb is het een vervanger voor dot3 en dot4 en het trekt geen water aan zoals gewone remolie wel doet. Let wel, is nogal prijzig. Bijna 250 euro voor een liter.
Groetjes van Frank uit Deurne

Schrijver MG-01-VS
Gast 
#5 | Geplaatst: 11 mei 2003 20:24 
wil je siliconenvloeistof gebruiken dan kan dat na dat alles vernieuwd is en goed schoongemaakt is
oude rubberen remcylinders kunnen er slecht tegen worden namelijk sponzich
en slaplet dus op voor je het gaat gebruiken en ook de vloeistof moet er geheel uit geblazen worden
J uit W

Schrijver terry

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 20 mei 2003 12:20 
Cardanolie geschikt voor zowel zomer en "strenge" winters ?

Schrijver Roadkill
Gast 
#7 | Geplaatst: 21 mei 2003 15:28 
Nog een vraag, wat gebeurt er als je geen minerale maar synthetische olie gebruikt??? Kan die bijvoorbeeld dunner zijn dan minerale olie waardoor het makkelijker langs bijvoorbeeld het schakelpookafdichtingsringetje loopt??

Schrijver Jan
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 21 mei 2003 18:21 | Aangepast door: Jan 
Wat er gebeurt als je synthetische olie gebruikt, heeft mijn garage me pas laten zien aan de hand van een openliggend blok. Met synthetische olie krijg je een plakkerige aanslag in je blok die op den duur kleine kanaaltjes die in het blok zitten gaan verstoppen. Beter niet gebruiken dus.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 21 mei 2003 22:04 
Cardanolie BelRay Gear Saver SAE 80W90
(die kan gewoon het hele jaar door gebruikt worden; althans bij mijn CX nog nooit problemen gehad tussen de -15 en +35)

Met half-synthetische olie heb je die kleverige laag niet/veel minder.
Trouwens de olie van nu (ook de goedkopere) is altijd nog beter dan die van eind jaren '70 de tijd waarin de CX is ontwikkeld. Dus het lijkt mij dat je niet zoveel 'risico' loopt met de oliesoort/-merk, Wat veel belangrijker is regelmatig olie + oliefilter verversen en eventueel een magnetische olieaftapplug gebruiken.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Roadkill
Gast 
#10 | Geplaatst: 21 mei 2003 22:09 | Aangepast door: Moderator 
dit is misschien een beetje buiten dit onderwerp, maar kan je ook de wat dikkere 15w40 gebruiken?

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 25 mei 2003 13:51 
Dit zit er bij mij in:
benzine: Euro95 of Shell Pura
olie: Shell 10W40 4T motorolie
cardan: Castrol 80W90 gearoil
voorvork: Castrol ATF (automatic transmission fluid)
koeling: Gamma koelvloeistof
remblokken (voor): SBS
onderdelen bestellen bij Vogel (e-mail) in Duitsland. Doe dit samen met twee andere CX rijders, scheelt aanzienlijk in de porto kosten.
gr. Roelof.
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 14 aug. 2003 13:59 
Zoals ik al eerder in de rubriek geschreven heb, met de toevoeging loodvervanger rijdt m'n cx voelbaar lekkerder. Deze doe ik los bij Euro95.
Ik vermoed dat de compressie toeneemt door het additief door betere afdichting van de kleppen , hoewel ik niet de moeite genomen heb het verschil op te meten.
Als iemand weet of die loodvervanger erg belastend is voor het milieu, dan zou dat een argument zijn om het niet te doen.
Totdat dat evt. zou blijken gebruik ik wel de loodvervanger erbij.
Gr. Kaspar
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver Hans

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 14 aug. 2003 19:37 
Kasper,

ik kan niet anders geloven dan dat het lekkere lopen een gevoelskwestie is (dat heb ik al vaker in dit forum aangegeven, maar het gebruiken van toevoegingen blijft toch hardnekkig; eigen onzekerheid ?).
De CX is indertijd ontworpen voor primair de amerikaanse markt en dus ook voor loodvrije benzine (gelode benzine was op het moment van introductie in Amerika al lang niet meer verkrijgbaar vanwege de hoge milieubelasting).
Loodhoudende benzine (en hetzelfde doet loodadditief) zorgt alleen voor een dun 'dempingslaagje' tussen klep en klepzetel tijdens het sluiten van de klep. Hierdoor wordt voorkomen dat de klep in de klepzetel slaat. Bij motoren ontworpen voor loodvrije benzine (dus ook de CX) is de klepzetel van harder materiaal gemaakt waardoor het 'inslaan' van de klep niet meer plaatsvindt.

Je bent dus bezig met geld te besteden aan iets wat niet nodig is voor het functioneren van de CXmotor en ook nog eens belastend is voor het milieu.
Maar het is en blijft natuurlijk jouw keus. Zelf heb ik in een CX nog nooit anders getankt dan Euro 95; en na in totaal meer dan 100.000 km met al mijn CX'en nog nooit een 'centje pijn' gehad. Dus nog nooit een ingeslagen of zelfs verbrande klep en bij inspectie van de cylinderkop altijd perfect zittende en sluiten kleppen.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver EHO
Gast 
#14 | Geplaatst: 15 aug. 2003 22:00 
Jan,
In je opsomming van CX500 benodigdheden zie ik voor de voorvork alleen ATF.
Nu rijd ik qua auto altijd automaat, dus ATF genoeg in de garage.
Desondanks heb laatst op advies van een grote motorzaak "Voorvokolie code 10 i.pv. de reguliere vloeistof in de vorkpoten van mijn zoon's Yamaha Diversion 600 gedaan. Dit is een kleurloze vloeistof. Hij dempt er prima op.
Heb jij of iemand anders hiermee al lang ervaring en is het ook geschikt voor de CX500 of GL500?

Groeten,
Erik

Schrijver ronny
Gast 
#15 | Geplaatst: 16 aug. 2003 18:37 
We zijn bijna rond met smeren maar wat moet er in smeernippel boven op cardanhuis

Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Inventarisatie CX-benodigdheden

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven