Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

"cx650a" nu op de weg.

 
Schrijver kaspar
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 7 juli 2007 01:00 
Het is zover.

Een cx650a is geboren! Het is me gelukt het 650 blok eronder te hangen. Nu net een nachtelijk proefritje gemaakt over de Veluwe. Wat is nu leuker dan dat?

Hij draait best ok. De CDi ontsteking die ik erop heb gezet, maakt dat ie iets minder bottom torque heeft maar, ik vind het verschil met de 500 alleszins de moeite waard geweest. Het accelereert allemaal wat agressiever. Samen met het iets donkerder geluid is dat fenomenaal moet ik zeggen. Bovendien krijgen de big end lagers erdoor er minder van langs.

Ik zal binnenkort een foto plaatsen. Hij heeft wel een bijzonder uiterlijk gekregen. Er zitten nl. de volgende 500 custom dingen zitten op: de lekker vette achterband, de koplamp, het instrumenten paneel van de custom, het achterspatbord, het brede stuur. Omdat alles in het zwart is ziet het er vrij vet uit. Samen met het custom achterwiel.
Alleen de gewone 500 tank, buddy en zijkapjes laten zien dat het een 500a frame gaat.

Er zijn wel problemen overigens: hij lekt tot mijn grote ontzetting koelwater, en niet zo'n beetje ook. Dat wordt helaas dus nog een dag klussen.... Afgezien van dat je moet bijvullen, is het vooral vies: het koelwater verdampt op de balanspot en dat meurt enorm als je stilstaat. Zal wel niet goed voor de gezondheid wezen.

Tot later, K.
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 7 juli 2007 08:36 
Kasper gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst
Maar even een paar vragen.
Hoe zit het met de onstekkings tijdstip
bij een 500 met cdi is dat 15 graden voor bdp
en de vervroeging begint bij 1750 toeren
en de volle onstekking is dan 37 graden bij 6000 toeren maar bij een 650 is dat.
15 grade voor dbp en de vervroeging begint bij1500 toeren
en de volle vooronstekking is dan 40 graden 3500 toeren
Ik ben benieuwd hoe je dit opgelost hebt
groeten Ouwe_Jan die de uitkomst al weet maar het van jou ook wilt weten
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 7 juli 2007 09:25 
Niet, hij heeft de onstekings karakteresiek van de cx500 over gezet.
En het werkt gewoon.
Dit in combinatie met een kleinere achter wiel trekt de motorfiets nog snel genoeg op. (waarschijnlijk komt het voorwiel nu wel los.)
Hij kan hier nog wat bereiken met warmere bougies, wat dus niet met onsteking wordt gehaald kan nog iets gedaan worden met warmere bougies. Dan als de onstekking minder vroeg komt blijft de motorfiets ook kouder.
En als de fiets op lagere toeren word bereden is dat alleen maar mooi.
en beter voor het blok.
Ik ben blij dat het voor elkaar is, maar waarom heb je lekage, je had alles toch nieuw gekocht.
Groetjes marco.

Trouwens, ik ben bezeg met een GL650 diesel fiets. Het is de bedoeling dat ik een vw golf type 1 diesel inbouw in een gL650 frame.
Ik ben weer een stap dichter bij. Ik heb een nood frame staan en ik heb waarschijnlijk een 1500 diesel blok gevonden voor een betaalbaar bedrag.
Dus ik ben weer 0.001 % dichtbij mijn wens. Of het ooit af komt, nee nu nog lang niet. Het is nog ver te gaan.
Groetjes marco Becker.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 7 juli 2007 14:27 | Aangepast door: kaspar 
aan Ouwe_jan:
misschien dat ik ook nog een poging onderneem om de grondplaat iets te draaien, hiermee komt gelof ik het vervroeger tijdstip van 37graden iets meer richting de 40.
Alleen: ik wil eigenlijk een strobo hebben, maar die heb ik nog niet.

aan Marco:
niet helemaal, we hadden ingeschat dat de oude seal het wel zouden. Dit viel helaas anders uit.

1. kan je de oude seal er makkelijk uitpulken zonder het achterdeksel te demonteren?

2. kan je een nieuwe seal er in krijgen met de hand een juiste diameter pasbus? ik heb het al een keer gedaan met een pasbus, maar zonder ingewikkelde gereedschappen, kan ik me vaag herinneren.

3. Is de levensduur te verlengen? ik heb wel de keramische er uit gehad en de rubber vatting idem. Daaronder heb ik wel het roest weggehaald, maar dat mocht blijkbaar niet baten.

Gr. Kaspar
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 7 juli 2007 21:16 | Aangepast door: brinkcx 
Hallo Kasper,

bij de Zweedse CX-ers is het laatste nieuwtje voor het vervangen van de seal dat je de bus in het deksel laat zitten en dat hoeft er dan dus ook niet af. Pulk voorzichtig het rubber geval met veer eruit. Maak uit nieuwe seal het rubber los (voorzichtig beetje warm maken schijnt te helpen) en lijm dat met siliconen kit op de plaats van de oude. Nieuwe polo ringetje in de rotor en weer dichtmaken, klaar. Schijnt zelfs te lukken met blok in frame !

Aangezien er nu wel CXers zullen iets zullen roepen als "???!!" hier is een link : In Bike Mech Seal Replacement

Ga ik ook eens proberen, maar dan met m'n reserve blok en op de werkbank. Kost hoogstens een nieuwe seal als 't niet goed gaat, tijd of moeite maakt me weinig uit. Nou nog een tweede CX bij elkaar scharrelen om 't blok onder te hangen voor "even" kijken of ie niet meer lekt.

Succes,

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 7 juli 2007 23:16 
Marco,

Wat een mooi plan, ik droom ook al even van een dieselfiets, helaas heb ik niet voldoende ruimte om onderdelen voor mijn droomproject te verzamelen, het zal nog wel even duren voordat de droom ook maar 0,000001% dichterbij komt.
Zou je mij het plezier willen doen mij (en de club) op de hoogte te houden van je vorderingen???

Kaspar,
tof project, goed dat het gelukt is! hopelijk is je lekage goed op te lossen.

Groet Erik

Schrijver jaap blaauw
Gast 
#7 | Geplaatst: 8 juli 2007 19:05 
Hoi Marco

Waarom bouw je er niet een 3 cilinder Daihatsu turbodiesel blok onder
Dat past bij een bmw k 100 ook.... Dat blokje is wat smaller...dan die van een golf

Groeten Jaap

Schrijver silverwing
Gast 
#8 | Geplaatst: 8 aug. 2007 21:38 
marcobecker
Marco,

Als je nog een kaal 650 frame wilt hebben.......
Er staat nog een met kenteken in mijn garage, tenminste tot zolang deze nog geschorst is.

groeten, Marten

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 8 aug. 2007 23:09 
Kaspar,

Een stroboscoop heb ik nog wel liggen uit de tijd dat ik nog veel met auto's rotzooide. We kunnen wel een keer een afspraak maken, dan neem ik um mee, of jij komt naar mij, dat kan ook.

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 "cx650a" nu op de weg.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven