Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Winterbanden?

 
 
Pagina  Pagina 1 van 4:  1  2  3  4  Volgende »

Schrijver Arcath
Gast 
#1 | Geplaatst: 29 nov. 2010 18:09 
Dames en ook heren,

Voor de winter maanden was ik toch benieuwd of er wat betreft grip nog ergens winst valt te behalen..

er is van alles over geschreven maar een boel is tegenstrijdig.

zo zegt de 1 dat bandenspanning verlaagd moet worden, en de ander dat je dit juist niet moet doen.

de 1 vindt winterbanden geweldig, de ander merkt het verschil niet.

de laatste tip die ik kreeg was het kopen van een band gemaakt van zacht rubber, en hier met een ijzerzaag zelf lammelen in te maken.

Uiteraard is het belangerijkste de rijstijl aan aan te passen.
maar alle beetjes zijn meegenomen.

wat is hier jullie mening/ ervaring mee?

Groet,

Remco

Schrijver Michaelr

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 29 nov. 2010 20:55 
Beste luitjes,

Misschien een leuke site;

www.bandengids.nl

citaat;
Bij temperaturen beneden 7 graden celcius hebben winterbanden een kortere remweg op natte wegen dan zomerbanden. Het loopvlakrubber blijft bij lage temperaturen ook elastischer en daarom is een optimale grip op sneeuw en ijs gegarandeerd. Uitgaande van een gemidelde temperatuur van 7 graden celcius kunt u – in Nederland - uw winterbanden het best laten monteren aan het eind van september. Het monteren van uw zomerbanden kan het best in april. U rijdt dus met winterbanden als de "R" in de maand zit.

Even voor de duidelijkheid, het rubber van een winterband is al veel zachter materiaal dan een gewone zomerband, het, het is zeker aan te raden een winterbanden te nemen.

Immers; Duitsland heeft sinds vandaag verplicht winterbanden te voeren bij gladweer en sneeuw.

gr. Mike
Gl500 (RodeWoerd) GL650 (Puk) CX650E (Lammetje) CX500A
CX500E (Orca)

Schrijver Arcath
Gast 
#3 | Geplaatst: 29 nov. 2010 21:09 | Aangepast door: Arcath 
Hey Mike,

Jah klopt als een bus! zodra de temp zakt tot 7 graden of lager dan heeft de winterband mee grip heben ze op de auto al jaren!

In duitsland inderdaad verplicht voor alle motorvoertuigen..
en vandaar mijn vraag:
wat met een motorvoertuig als zijnde een motorfiets?

voor de motor zijn het enkel de scooter of allroad banden van bijv. Heidenau.

maar wat voor een motor als mijn Silverwing?

velgen genoeg in omloop, dus wat dat betreft is het wisselen een fluitje van een cent, net als bij de auto

maar de banden zijn niet te vinden.

zijn er nog andere dingen die je kan doen om de grip tijdens de koude dagen te verbeteren?

Groet,

Remco( die pas 1 winter is doorgereden )

Schrijver sieds

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 29 nov. 2010 21:44 | Aangepast door: sieds 
Maar het is ook allemaal weer betrekkelijk. Toen ik vandaag op een stuk weg reed, zonder sloten, waar niet gestrooid was maar wel een laagje sneeuw op lag ging ik wel rechtdoor met mijn nieuwe winterbanden onder mijn taxibus, het was gewoon spiegelglad en dan doen ze ook niks

Vorig jaar heb ik hier in de polder lange tijd op weggetjes gereden waar noch gestrooid, noch geschoven werd en toen heb ik wel degelijk profijt gehad van mijn dikke winterbanden door de sneeuwduinen.

Maar als ik dan zie hoe hard automobilisten rijden op 4 baans wegen met sneeuw omdat ze er toch sneeuwbanden onder hebben, dan rijden ze wel erg roekeloos.

Ideaal dat mijn bus traction control heeft en dat werkt dan weer perfect in de sneeuw samen met abs.

Al met al rij voorzichtig en pas je snelheid aan !!

Groeten Sieds vanuit een witte polder.
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'- 3 x '83
'Leaver dea as slaef'

Schrijver Arcath
Gast 
#5 | Geplaatst: 29 nov. 2010 21:56 
Hey sieds,

bedankt voor je reactie!
geen schade hoop ik?

rijstijl aanpassen zowiezo. en ja veel mensen denken net zo snel als zomers te kunnen rijden WANT ze hebben winterbanden..

dat gaat natuurlijk niet op..

maar aangezien ik ben aangewezen op enkel de motor(ja eigen keus)
was ik benieuwd of er dus naast rijstijl aanpassen nog andere dingen zijn om nét dat beetje meer te hebben

Groet,

Remco

Schrijver voorbijganger
Gast 
#6 | Geplaatst: 30 nov. 2010 16:03 
Het probleem met alle technische aanpassingen is veelal dat de bestuurders zich er ook weer op aanpassen. Dus in dit geval denken ik zit veiliger dus ik kan wel wat harder rijden.
En een ander punt is dat je het door alle comfort tegenwoordig niet eens meer merkt dat je snelheid te hoog ligt. Je ziet het wel op je teller maar de gewenste reactie die je hebt bij het voelen van te hard rijden er vaak niet op volgt.

Schrijver Arcath
Gast 
#7 | Geplaatst: 30 nov. 2010 16:21 
Jah dat klopt.. schijnt ook de reden te zijn dat ze het in nederland niet willen verplichten.

Schrijver Haapee
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 1 dec. 2010 23:12 
Remco,
Als je serieus moet gaan denken aan winterbanden op je motor(bestaan die eigenlijk wel?), dan wordt het tijd om je af te vragen: "moet ik in deze omstandigheden nog wel gaan motorrijden "?
Ik heb 8 jaar lang zomer en winter beroepshalve met veel plezier heel veel motor gereden, maar er zijn echt situaties, waarin het beter is voor je eigen veiligheid en die van anderen, en ook voor je motor, om de tweewieler te laten staan. Uiteraard moet ieder voor zichzelf beslissen, maar als het gewoon niet gaat, dan moet je je er ook bij neer kunnen leggen, hoe vervelend dat ook is.
Veel veilige kilometers gewenst,
Henk
Veel dingen in het leven zijn zo eenvoudig, dat veel mensen er moeite mee hebben.....

Schrijver Arcath
Gast 
#9 | Geplaatst: 2 dec. 2010 01:14 
Hey henk,

dank voor je reactie
winterbanden voor de motor bestaan er wel. echter geen bandenmaat geschikt voor de gl500/ cx 500.

Ik heb enkel een motorrijbewijs en doe dus alles met de twee wieler.

vorige winter heb ik met de erge gladheid inderdaad moeten laten staan omdat ik de oprit van ons huis niet af kwam.

maar met mijn beperkte ervaring ben ik altijd in voor tips van de doorgewinterde doorrijder^^

wanneer het echt te erg word zit er inderdaad niets anders op dan de motor te laten staan.. afgelopen winter waren dat 3 dagen.

Groet,

Remco

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#10 | Geplaatst: 2 dec. 2010 11:05 
Vanochtend heb ik rond de velgen/banden trekbandjes gemonteerd en zo kom ik de polder uitkomen met een VF750F, deze knappen gelijk kapot wanneer je weer wat schoner asfalt onder de wielen hebt maar dan zit je al op beter wegdek. Echte winterbanden voor een motor bestaan bijna niet in maten buitenom 17inch, wel kun je kiezen voor trailwings, battlewings en de bekende banden van heidenau met de grove noppen/vlakken, deze kies ik voor de wintertreffens

Schrijver Arcath
Gast 
#11 | Geplaatst: 2 dec. 2010 11:25 
ah kijk aan zal daar eens naar kijken.
de silverwing heeft weer zon *piep* maat van 130/90 16" en past geen heidenau om.. eens kijken of de andere opties wat is

en anders mischien in 18" een cx wiel er onder?

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 2 dec. 2010 13:37 
die rippies is waardeloos
in mijn vroegertijd in de winter met de motor naar mijn baas gebruikte ik ge woon Waslijn met stalen binnen kern deze vlocht ik om de band en velg kruislings en rijden met de motor maar wel langzaam om toch maat bij mijn baas te komen en een uur eerderweg ook naar huis altijd een uur langer
dus waslijn met stalen binnen kern
o.j. die hier lekker in de zon zit
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Arcath
Gast 
#13 | Geplaatst: 2 dec. 2010 13:50 
maak ons maar weer jaloers^^
had het zelf al geprobeerd met 8 mm sisaltouw, maar past dan niet meer tussen achterbrug in:P

zal die waslijn eens proberen^^

danku meneer OJ

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#14 | Geplaatst: 2 dec. 2010 16:55 | Aangepast door: cxmotorfreak 
Trekbandjes [Mepac stalenstrip] werkt sneller en had ze maar nodig tot de wat grotere weg dus was goed te doen Waslijndraad werkt zeker ook wel maar das meer voor de echte winterritten

Schrijver Haapee
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 2 dec. 2010 17:58 
Remco,
Nog een goede tip, om deskundig advies in te winnen: Geef in Google de zoekopdracht: "R1 Sjaak" en je krijgt legio verwijzingen naar sites die allemaal betrekking hebben op Sjaak Lucassen, een bekende motorglobetrotter die niet alleen naar Alaska is geweest bij -40 Celsius, maar ook in de winter naar de Noordkaap is gereisd. Hij weet als geen ander wat je kunt doen om barre weers- en wegomstandigheden het hoofd te kunnen bieden.
Succes, Henk
Veel dingen in het leven zijn zo eenvoudig, dat veel mensen er moeite mee hebben.....

Pagina  Pagina 1 van 4:  1  2  3  4  Volgende » 
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Winterbanden?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ dyma99 ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven