Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

ROESTWAARSCHUWING!

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Ray
Gast 
#1 | Geplaatst: 20 sept. 2003 21:56 
Beste CX vrienden,
Zoals de meesten wel weten ben ik van de week druk bezig geweest het verbrande deel van mijn CX te demonteren. Daarna ben ik de verbrande delen van het frame gaan schuren en gronden. Ook de achterbrug kreeg mijn aandacht daar er gesmolten kunsstof op was gedruppeld als ware het gesmolten kaas. Nou zag het frame er voor de brand puik uit, en de achterbrug ook. Nergens roest, en de lak zat er strak op. Echt een hele keurige nette en frisse achterbrug zo te zien. Door de gesmolten kunstof was er van de achterbrug toch wat lak afgegaan, dus dat werd schuren en effe lakken....dacht ik...
Toen bleek dat onder de lak de roestduivel meedogenloos aan het toeslaan was. Ik trof "onderhuids" allemaal roestadertjes aan op alle zijden van de brug. Uiteindelijk heb ik zo'n 80% kaal moeten schuren en slijpen vooral rondom de lasnaden van het middengedeelte en de aanhechtingen van het cardan en de andere buis. Gelukkig geen gaten, maar ik ben blij dat ik er zo achtergekomen ben (waar een fik al niet goed voor is).
Natuurlijk is het bekend dat roest op de achterbrug een zwak punt is van de CX. Bij mijn eerste CX heb ik zwaar laswerk moeten laten verrichten.
Maar nu blijkt dat dit dus onzichtbaar begint. Ik zou dus iedereen willen aanraden zijn/haar achterbrug eens heel goed te inspecteren met een scherp schroevendraaiertje o.i.d., want daarmee kunt je grote problemen voorkomen, ook al lijkt ie op het eerste gezicht er nog goed uit te zien! Het demonteren van de brug is een fluitje van een cent en preventieve arbeid is altijd beter dan straks moeten lassen of een gebroken brug door roestvorming. En een fijne klus om de winter mee door te komen :-)
Groeten
Ray (die in Boekel een hoop achterbrugjes gezien heeft waar deze waarschuwing beslist op van toepassing is)

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 20 sept. 2003 22:37 
Hey Ray, waarom laat je die achterbrug niet stralen, scouperen en poedercoaten?

Floris (die deze winter ook z'n brug eruit gaat halen)
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver mcu
Gast 
#3 | Geplaatst: 21 sept. 2003 10:49 
Ik heb een brug hier liggen welke een echte gatenkaas is.
Het hele verbindingsstuk is door gerot
en is alleen nog maar te gebruiken als je er een compleet nieuw tussen stuk overheen last!

Controleer je achterbrug

Gr Marc.

Schrijver coenox

Voorzitter 
#4 | Geplaatst: 21 sept. 2003 12:08 | Aangepast door: coenox 
Ray,

Wat ik steeds mis: heb jij een Custom of een toerCX (A) ? Is belangrijk ivm het uitkijken naar onderdelen voor je. Ik was gisteren even bij Patrick en toen hadden we het daar over. Hij heeft trouwens nog een compleet luchtfilterelement liggen.

Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Ray
Gast 
#5 | Geplaatst: 21 sept. 2003 22:18 
Coen,
Ik heb een CXA uit 78. Nummer 21 in de showroom. Luchtfilterhuis heb ik inmiddels compleet. Heb nog wel een probleem met de statorkabel: die kan ik krijgen maar....
Ik maak even een nieuwe posting onder techniek, zodat iedereen me een raad kan geven.
Groeten,
Ray

Schrijver Ray
Gast 
#6 | Geplaatst: 21 sept. 2003 22:23 
Floris,

Ik los het voorlopig even op met primer (2 lagen) en zwarte lak (2lagen). Ik wil heb eerst weer opbouwen en kijken of ie weer lopend te krijgen is. Daarna ga ik kijken of ik dit soort dingen ga doen, want aan het blok en uitlaten zit ook nog wat werk. Maar ik wil hem eerst weer lopend hebben, en dan doe ik de rest.
En voorlopig zit die primer en zwarte lak wel weer een jaartje!
Groeten,
Ray (die het liefst een complete revisie zou doen maar ook weet dat dat nogal prijzig is...)

Schrijver Anoniem
Gast 
#7 | Geplaatst: 21 sept. 2003 23:03 
en waarom roest die achterbrug zo graag.??.
juist , de accu staat erboven, en bij velen is het ontluchtingsslangetje los of weg en dampt de accu zijn zure lucht in die omgeving weg , waardoor de achterbrug het extra te verduren krijgt.
Dus ontluchtingslang controleren , die moet van accu naar onder de midden standaard lopen.

houdoe , theo.

Schrijver Ray
Gast 
#8 | Geplaatst: 22 sept. 2003 21:55 
Hmmm goede waarneming, maar gezien de onaangetaste staat van de lak op mijn achterbrug vermoedik toch dat ie graag van binnenuit roest. Dat gebeurt met name als er te weinig of geen ventilatie is en er vocht blijft staan van binnen, of door steenstag vocht onder de lak slaat. Er is m.i. ook een soort staal gebruikt dat niet 'edel'genoeg was, zoals dat in de jaren '70 -'80 wel vaker gebeurde in de motor en auto-industrie door de moordende concurrentie. We kennen allemaal het verhaal wel van de AlfaSud, die van gerecycled wasmachinestaal werd gefabriceerd. En wie kent niet de Simca's 1100 en Datsuns 100A die al met roesten begonnen als je maar aan water dacht.....
Volgens mij heeft Honda toen ook op dit gebied concessies moeten doen om de productiekosten en dus de concurrentiepositie te handhaven...
Groeten
Ray (die vroeger ooit op een autospuiterij werkte die een contract had met een Alfa-dealer voor garantiespuitwerk en zodoende heel wat italiaans roest heeft bestreden met een slijptol en metaalzaag)

Schrijver Roadkill
Gast 
#9 | Geplaatst: 22 sept. 2003 21:59 
Ik heb volgens mij op deze site ook wel eens gelezen van mensen die om hun brug te beschermen, deze gedeeltelijk vulden met een mix van olie en petroleum, om de roest te vetreagen/stoppen.

Schrijver Ray
Gast 
#10 | Geplaatst: 22 sept. 2003 22:25 
Dat hebben ze van de vroegere Renault 4 rijders, waar je het chassis en subframe mooi vol kon laten lopen met afgewerkte olie. Als je dan een plasje olie op de stoep had, wist je wat er loos was....Het zuur in afgewerkte olie stopt en voorkomt idd roest! Je auto werd wel 15 kg zwaarder , maar goed....
Groeten
Ray (die toch blij is dat die periode in de auto-industrie ver achter ons ligt, en denkt dat de CXrijder gewoon om de tweee jaar met zijn brug aan de gang moet)

Schrijver Hans

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 22 sept. 2003 23:05 
Wel nee.
Al eerder heb ik op dit forum suggesties aan de hand gedaan om de achterbrug op roest te controleren en
roest in de achterbrug te bestrijden / voorkomen (te vinden met de 'zoek' optie).
Ik rijd al weer jaren door weer en wind regen, sneeuw en pekel met een goed gesealde achtgerbrug-box (de roest komt van binnenuit -idiote constructie !- dus alle inspanningen aan de buitenzijde zijn tevergeefs) en er is absoluut nog geen roest te bekennen. Inderdaad het R4 principe.

Hans
(die inderdaad veel ervaringen met R4 2CV en de '1100' heeft gehad)
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Roadkill
Gast 
#12 | Geplaatst: 23 sept. 2003 10:15 
Heb zelf een R4F6 bestel gehad, geen problemen mee genad. Een vriend van me is autogek,en heeft behalve een limosine uit '78 ook nog een ford uit 1963!! Jaarlijks kruipt hij met een vloeistofspuit gevuld met het afgewerkte olie spul onder de auto's om die helemaal onder te spuiten. (wel een zeiljte eronder natuulijk)

Schrijver niekvdh
Gast 
#13 | Geplaatst: 24 sept. 2003 20:19 
Ik heb veel eenden gehad, en ook daar was de truc om de langsbalken van het chassis te vullen met afgewerkte olie. Dat was tenminste de budgetoplossing. Als je het goed wilde doen, impregneerde je de binnenkant met Waxoil. Dan zag je het vocht er uit jagen, en omdat dat spul kleeft, bleef het eindeloos werken. Het trekt helemaal in de roest, en zorgt voor een vettige laag, waardoor er geen water bij kan.

Niek

Schrijver polleke
Gast 
#14 | Geplaatst: 9 okt. 2003 14:44 
Is het dan een kwestie van gaatje maken bovenin, troep erin en weer afdoppen?

Schrijver Roadkill
Gast 
#15 | Geplaatst: 9 okt. 2003 14:48 
zoiets, niet te groot gat natuurlijk, want dan gaat de 'structurele integriteit' van je achterbrug omlaag. (bij een groot gat word de brug zwakker)

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 ROESTWAARSCHUWING!

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven