TERUG NAAR DE BASIS.
De "CX club" zoals wij hem allemaal, als afgeleide hetgeen ook in het logo staat, noemen, doet je denken aan een voetbalclub, een vereniging dus. Dit is echter niet waar, de "CX club " is een Stichting. Daar waar een vereniging leden heeft, heeft een Stichting dat niet. Leden hebben stemrecht en kunnen besluiten cq voorstellen wegstemmen of aannemen dan wel het bestuur opdragen een bepaalde weg in te slaan. Bij een Stichting zet uitsluitend het bestuur de lijnen uit. Je kunt dus als "aangeslotene" bij een dergelijke Stichting van alles roepen of willen maar zelfs als iedereen zegt dat het anders moet, hoeft het bestuur daar geen invulling aan te geven. Dat heeft zijn voordelen ( geen afzettingsprocedures van bestuursleden etc. waardoor het geheel onbestuurbaar wordt). Maar ondemocratisch is het wel.
De Stichting bestaat bij de gratie van de donateurs, van giften dus, al of niet aangevuld met subsidie en/of legaten. Alleen het bestuur is gemachtigd geld uit te geven of leningen aan te gaan, de leden van het bestuur zijn dan ook hoofdelijk aansprakelijk mocht het fout gaan. Het organiseren van verlies latende evenementen onder de vlag van de stichting, door andere dan de bestuursleden georganiseerd, zou in theorie tot gevolg kunnen hebben dat, indien het fout gaat, het bestuur ( de bestuursleden ) hiervoor aansprakelijk is en in rechte zou kunnen worden aangesproken. Kan me voorstellen dat men daar wat problemen mee heeft. In een verenigingvorm is in zijn algemeenheid iedereen ( bestuur- en gewone leden ) aansprakelijk maar kan ook iedereen zijn zegje doen en wordt besloten bij meerderheid van stemmen. Als lid van een vereniging kun je, indien je het niet eens bent met de koers die het bestuur vaart, je lidmaatschap opzeggen. Als donateur van een Stichting kun je in een dergelijk geval gewoon stoppen met doneren.
Met belangstelling heb ik de discussie die ontstond na de posting van Laurens Swarte onder het kopje "Nieuwsbrief 27 april jl."gevolgd. Met verbazing nam ik uiteindelijk kennis van de posting van Honkie Tonkie die dreigde met " Oorlog " indien de discussie niet beëindigd zou worden. Teleurstellend vond ik het dat het bestuur hiertegen geen stellig nam. Intimidatie en/of bedreiging is GEEN basis voor een gezonde discussie en je wint er zeker geen donateurs mee.
Het gaat nog steeds over mensen die het GOED menen en SUGGESTIES aandragen met de BESTE BEDOELINGEN. !!!
En hoewel, als gevolg van die "oorlogsdreiging"en de daarop gevolgde sluiting van het draadje, de discussie nu niet via het forum wordt gevoerd gaat deze wel door. Meer vragen dan antwoorden zijn er de afgelopen periode gekregen en meer mensen beginnen zich af te vragen hoe het nu werkelijk zit met de financiën, welke inbreng en van wie, wordt nu wel en welke wordt nu niet als opbouwend gezien en of gehonoreerd en wie krijgt de twijfelachtige titel "notoire zeikerd" uitgereikt. Ik heb hem liever ook niet maar als het wat oplost moet het maar.
Het is nooit leuk om kritiek te krijgen, en er zullen best valide redenen te bedenken zijn die tot deze situatie hebben geleid, maar als deze geuite kritiek terecht is en het heeft er schijn van, behoort zelfs een Stichtingsbestuur zich dit aan te trekken. Nu wordt er door het bestuur veel beloofd maar slechts weinig wordt ook daadwerkelijk uitgevoerd. Initiatieven worden genomen maar krijgen geen vervolg en verwateren.
Enkele voorbeelden:
Op 31 maart 2010 wordt met de volgende tekst de ideeënbus geïntroduceerd:
Als trouwe bezoeker van de website én van de clubactiviteiten kun je ervaren dat wij als club veel doen. Onderhoud website, webshop en merchandising, nieuwjaarsborrel, onderdelenbeurs, clubweekend en meer. Daarnaast worden er door de leden veel eigen initiatieven ontplooid, waaronder de nu al niet meer weg te denken stamtafels.
Toch kan het zijn dat we als club misschien dingen anders kunnen doen, iets nieuws, iets erbij, iets eraf, noem maar op. Heb jij ideeën, suggesties? Het mag groot, klein zijn, alles is welkom in deze ideëen bus van april 2010!
En mensen, die in bovenstaande tekst overigens onterecht "leden" worden genoemd maar dit terzijde, reageren op dit verzoek. De eerste postings verschijnen dezelfde dag nog op het forum, achtereenvolgens beinhart, Sieds, Honkie Tonkie, Arnold, Arcath, Sieds, Hansv en JiMi deponeren iets in de ideeënbus. Op zijn inbreng van 25 januari 2011 verzucht JiMi op 16 maart 2011:
Ik heb hier nooit iets over terug gehoord. Wat vindt u, organisatie en bezoekers v/h forum, van bovenstaand idee?
Gevolgd door Sieds die als reactie op zijn postings van 31 maart 2010 en 20 april 2010 uiteindelijk op 10 april 2011 de volgende posting plaatst:
1 jaar later: Jammer dat het bestuur nooit van zich laat horen, waarom dan een poll over ideeen? Zeer frustrerend allemaal, langzaam haken meer CXers af of hoor je ze niet meer.
Waarom heeft het bestuur geen enkele, zelfs geen afwijzende reactie, gegeven op de inbreng van de forumleden terwijl ze daar nota bene zelf om de inbreng middels de ideeënbus heeft gevraagd.
Of schreef Frans soms op persoonlijke titel de woorden:
Toch kan het zijn dat we als club misschien dingen anders kunnen doen, iets nieuws, iets erbij, iets eraf, noem maar op. Heb jij ideeën, suggesties? Het mag groot, klein zijn, alles is welkom in deze ideëen bus van april 2010!"
In de Nieuwsbrief van december 2009 meldt het bestuur:
Voornemens
Dat is best lang geleden, een nieuwsbrief van de CX club. Te lang. De kerst moet nog komen, maar in het vernieuwde bestuur bruist het al van de goede voornemens. Per 1 januari zal Jan van de Goor het bestuur verlaten. Cosmar Gommers zal zijn plaats in nemen. Tijdens de laatste bestuursvergadering in november zindert het van de nieuwe ideeën. En het voornemen om ze uit te voeren. Eén van die voornemens is om weer vaker een nieuwsbrief uit te brengen.
Vol vertrouwen werd door de forumleden dan ook uitgekeken naar de zinderende ideeën van het bestuur in nieuwe samenstelling, maar wat is het uiteindelijke resultaat geweest? Zelfs van het VAKER uitbrengen van de Nieuwsbrief, het enige bij naam genoemde voornemen, is, zie andere postings hierover, niets terecht gekomen. Toch wordt in verschillende bijdragen van de zijde van het bestuur de Nieuwsbrief als HET medium genoemd voor de communicatie tussen bestuur en forumleden/donateurs.
Meerdere keren is door forumleden die naar alle waarschijnlijkheid tevens donateur zijn verzocht om openbaarmaking van de financiële stukken. Ondanks dat dat enige malen is toegezegd is dit niet gebeurd.
Het door de voorzitter geplaatste "overzicht" op 2 mei jl. laat een financiële situatie zien per 16 maart van dit jaar. Volgens mij is de boekhouding van deze Stichting nu ook weer niet zo omvangrijk dat het onmogelijk was een situatie per 30 april of zelfs 1 mei te produceren die dan een positief resultaat van minimaal € 276,00 zou hebben laten zien. Waarom wordt er zo krampachtig gedaan in de richting van mensen die geld geven?. Een dergelijke houding roept bij menigeen m.i. terecht vraagtekens op toch. Wat heeft men te verbergen en waar is men bang voor, waarmee de vraag "Heeft men iets te verbergen" allang gepasseerd is.
In mijn bijdrage onder het kopje "donatie 2011" heb ik al aangegeven dat het afsluiten van een gedeelte van de site wellicht enige financiële ruimte kan bieden, na de afwijzing om technische onmogelijkheden van toen, bespeur ik nu mogelijkheden en steun bij anderen, onder wie de voorzitter, voor dit plan. Mocht de huidige webmaster niet in staat zijn een dergelijke wijziging te implementeren dan moet wat mij betreft, met alle respect voor de huidige, een andere het maar doen. Een pijnpunt destijds was en is de financiële situatie van sommige CX eigenaren die een forse stijging in hun bijdrage niet zouden kunnen betalen. Zij zouden niet naar "Vechta" kunnen als zij hun motor niet eerst 14 dagen aan de kant laten staan. Mag ik het bestuur er op wijzen dat Vechta GEEN activiteit is van de Stichting. Hetzelfde argument zou men kunnen gebruiken omdat men anders niet op vakantie kan gaan, zijn krat bier niet kan halen of af moet zien van een schoonheidsbehandeling. Zoals de voorzitter zelf ook aangeeft laat ook hij wel eens wat achterwege omdat hem de financiën ontbreken. Het leven zit nu eenmaal vol met keuzes. Bedenk wel dat indien er GEEN keuze gemaakt wordt, donateurs afhaken, en de site ter ziele gaat, men helemaal niets meer heeft, ook de minder bedeelden onder ons niet.
Sieds merkt terecht op dat er 21 donateurs van € 20 nodig zijn om de opslagkosten van de CX spullen te dekken. Feitelijk zijn dat er 22 aangezien niet ieder donateur € 20 heeft bijgedragen maar gemiddeld € 19,88. Dan blijven er nog 18 over die tesamen € 357,84 opbrengen om de overige kosten van € 609,24 te dekken. Zelfs een blinde kan zien dat dat een onmogelijkheid is. Wel is het mogelijk om met € 795,00 (het totaal aan donaties) de kosten van € 609.24 voor het in de lucht houden van de site te dekken. De donatie zou in dat geval zelfs naar beneden kunnen naar € 15,23 (bij gelijkblijvend donateurbestand en bij een groeiend aantal naar nog lager.) Dit om ALLEEN de site kostendekkend te maken.
Ik haal even in het geheugen wat de doelstelling van de stichting ook al weer is:
Het bieden van een virtuele ontmoetingsplaats voor eigenaren en liefhebbers van de Honda CX500 motorfiets en aanverwante types. ( bron: de CX website )
Het organiseren van een SJK weekend evenals het in eigendom hebben van tenten e.d. voor dat doel valt niet binnen die doelstelling en aangezien niet alle donateurs het weekend bezoeken, zou je om het zuiver te houden kunnen opteren voor het volgende.
Er wordt door een aantal mensen een Vereniging opgericht voor het gemak noem ik die maar even VCXN ( Vereniging CXrijders Nederland ). Het bestuur bestaat uit 3 leden namelijk een penningmeester, secretaris en een voorzitter, waarbij de laatste ook zitting heeft in het Stichtingsbestuur. De vereniging organiseert het SJK weekend en andere uitstapjes/evenementen voor de CX leden. De tenten worden door de Stichting om niet in eigendom o |