Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   

Wat eerste indrukken van mijn CX

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 1 juni 2011 12:41 
Okee, ik rijd nu een week op de CX. En ik moet zeggen, het bevalt me prima. Paar zaken zijn me wel opgevallen. Zowel in positieve als negatieve zin:

Na twee tanks leeggereden te hebben, blijkt het gemiddelde verbruik 1 : 20,3 te zijn. Dat is zuiniger dan ik had durven hopen!!!

De knipperlichten en claxon deden het ineens niet meer. Bleken beide contactjes (vrouwtjes) losgetrild te zijn. Deze weer vastgezet en probleem was opgelost.

Rijden door een 30km-zone is niet aan mij besteed. Een CX wil gewoon sneller. Bovendien door de druk op mijn polzen gaan mijn vingers tintelen. Na een halfuur provinciaal gebeurt dat trouwens ook. Da's erg vervelend. Dus ik moet maar eens naar een cruise control gaan zoeken. Of een ander stuur nemen...

Als beginnend motorrijder beleef ik in de bochten nog wel onzekere momenten. Daarom ben ik extra blij dat ik de beste banden heb laten monteren (Bridgestone). Dat geeft een veilig gevoel.

De remcapaciteit van het ronde rempotje is een heel stuk minder dan de pot op mijn lesmotor. Ik moet daar ernstig rekening mee houden tijdens het rijden en een stuk verder vooruit kijken. Wat op zich natuurlijk niet verkeerd is.

Ik zie maar bar weinig van wat er recht achter mij rijdt door de (originele) ronde achteruitkijkspiegels. Zelfs een vrachtwagen zie ik dan niet. Op de lesmotor hadden we van die rechthoekige autospiegels, daar zag je veel meer door. Zijn er spiegels die er ongeveer uitzien als de originele, maar die wel meer zicht naar achter geven?

Ik moet in zijn 3 over de stadse rotondes heen. Eerst deed ik dat in zijn 2 (net als in de auto) maar dat ging dan met horten en stoten. In zijn 3 rij je veel soepeler en sneller over de rotondes. Ook de wat ruimere zijstraten pak ik (geloof ik) in zijn drie.

Destijds bij het monteren van de waaier v/d waterpomp, ben ik vergeten de schroefdraad v/d nokkenas in te smeren met locktite. Dat was dom van me. Ik hoop niet dat die kopbout gaat lostrillen de komende tijd....

Tot zover wat indrukken....
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2025
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Willem CX
Gast 
#2 | Geplaatst: 1 juni 2011 13:50 
Hey JiMi,
Voor wat betreft het tintelen in je handen wil het nog wel eens schelen om je stuurstand iets te veranderen, hoeft maar een centimeter te zijn. Naar voren of naar achteren moet je uit proberen. Op mijn 650 had ik er ook last van. Tijdens het rijden de armen even bewegen en mijn vingers op de hendels leggen scheelde ook wel. Nu ik een silverwing heb is het tintelen niet meer voorgekomen.

Wat de spiegels betreft is mijn ervaring met ronde spiegels dat ze niet stil zijn bij hogere snelheden maar wel goed genoeg om een vrachtwagen te onderscheiden van een fietser. Wat vaster draaien of het gewicht van de spiegel verhogen kan schelen.

Leuk dat je je eerste ervaringen met ons deelt! Mooi motorweer staat voor de deur dus genoeg tijd om je motor "eigen" te maken.
Veel plezier!

Willem

Schrijver Arcath
Gast 
#3 | Geplaatst: 1 juni 2011 14:31 
Hey JiMi,

wat betreft je stuur, zoals willem al zegt een kleine aanpassing in de stand kan helpen (als het puur de druk is), ook stuurgewichtjes helpen (tintelen kan ook door trilling komen) goedkope oplossing is gewoon daklood in je stuur proppen, wel aan beide kanten evenveel qua gewicht.

Rotondes gaan in zijn 3 inderdaad prima in zijn 2 is echter in drukke verkeer wat handiger, voorkom je juist het bokken.

er zijn mooie chromen rechthoekige spiegels op zelfde soort steel als originele. (vind ik zelf ook mooier) zie je wel wat meer in maar ook met origineel moet je genoeg zien, is denk ik toch een kwestie van afstellen.

remmen went vanzelf^^ 1 voordeel je zal jezelf niet snel onderuit remmen;)

en ag die bochten dat komt vanzelf^^

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 1 juni 2011 16:59 
JiMi
Koop een bus purschuim en spuit je stuur er mee vol ,let we op dat je het van een kant er in spuit dus spuit slangetje er zover mogen lijk er in doek er voor dat het niet aan de spuit kant er uit komt maar aan de ander kant twaalf uur wachten dat het spul uit gewerkt is afsnijden een ga het dan eens proberen groeten o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 1 juni 2011 17:19 
Hoi Jimi,

de spiegels die "als origineel" verkocht worden - zoals ik die ook heb - geven vooral een goed uitzicht op de eigen ellebogen. Ze zitten gewoon wat te ver naar binnen. Ik zoek ook nog iets "langere" om dat probleem op te lossen maar een vrachtwagen kan ik meestal nog wel zien.

Voor trillen heb je al veel goede raad gehad, maar controleer ook mogelijke oorzaken zoals losse motor ophanging (vergeet je makkelijk) en de carb synchronisatie, alle beetjes helpen.

plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer zonder kuip nog wel B wielen
XL125 V Varadero 2007 , lekker licht, zit goed, je moet geen haast hebben
o ja, donateur ca.2006-2025 💰

Schrijver leuvie
Gast 
#6 | Geplaatst: 1 juni 2011 21:46 
ik heb een dode hoek spiegeltje erop geplakt, scheelt ook een hoop zicht... wel een beetje ouwe lulle gezicht, maar ja was mis met oud, he Jan?!

Schrijver beinhart

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 1 juni 2011 22:12 
hoi jimi,

die spiegels geef ik je gelijk in, daar zie je niet zovel in.
rotondes en bochtjes pak ik ook net zo makkelijk in z'n 2 (dat is per cx verschillend denk ik?)

maar de beste banden bridgestone, ik reed persoonlijk liever met avon, maar laatste keer ook maxxis was niet verkeerd (daar zijn genoeg draadjes op het forum over te vinden) ieder zijn eigen keuze.

groetjes werner (ook andere spiegels gemonteerd!)
prettig gestoord; voor mij prettig voor jou gestoord? zolang ik er zelf geen last van heb is dat niet zo erg...
(beter dat ik t zeg als iemand met zijn volle verstand, en ook dat werkt 2 kanten op)

Schrijver Hansv

Bestuur 
#8 | Geplaatst: 1 juni 2011 23:18 | Aangepast door: Hansv 
JiMi,

Wat die spiegels betreft, DIT is misschien een oplossing.
Ikzelf heb links iets dergelijks zitten. Is universeel en links/rechts toepasbaar.

Harmony,
Hans.
(heeft links en rechts een verschillende spiegel )

Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 5 juni 2011 09:23 
Bij Louis in Dld heb ik Americaans model spiegels gekocht, met keuze uit een spiegel met ingeslepen groothoekspiegel en een gewone, met breder beeld. Slechts 16 Euries per stuk. Ze zitten bij mij op Silverwing en Custom: Ik laat me niet verrassen door een inhaler

Henk.
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2025

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Wat eerste indrukken van mijn CX

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 6
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven