Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

slingering

 
Schrijver kaspar
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 4 juni 2011 12:56 
Beste mensen,
Zijn er techneuten onder ons die weten hoe je de slingering bij lage snelheden kan verminderen die optreedt als je een zware topkoffer hebt?
Mijn indruk is dat het met het gebrek aan stijfheid van het frame te maken heeft. Klopt dat?
Graag jullie reactie,
gr. Kaspar
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver Arcath
Gast 
#2 | Geplaatst: 4 juni 2011 13:32 
topkoffer heeft altijd (negatieve) invloed op rijgedrag, helemaal als je er veel gewicht in gooit

dit komt door zwaartepunt dat je zo laag mogelijk wilt hebben en nu dus erg hoog hebt,en daarbij zit het gewicht dan ook nog eens achter het achterwiel.

nu is de cx natuurlijk oud en heeft een geen raceframe, dus ja ook de mindere stijfheid zal meespelen.

Schrijver beinhart

Bestuur 
#3 | Geplaatst: 4 juni 2011 15:17 
hoi kaspar,

hoeft niet altijd door een topkoffer te komen die problemen, had op mijn 1e cx ook een grote topkoffer (2 integraal helmen met ruimte over) en nooit problemen gehad met slingeren?

ik had verder in het begin alleen een groot scherm op m'n cx naderhand een volle kuip. maar dat maakte niks uit.

heb je al eens geprobeerd zonder topkoffer om te kijken of het daaraan ligt? mischien is je krauserrek wel een boutje ergens los, dan heb je ook speling...

groetjes werner (slinger nu soms ook, zonder koffers)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 4 juni 2011 19:09 
Zijn je balhoofd lagers goed? Kan je er met losse handen op rijden of komt de motor dan in een wobble? Dan is het balhoofdlager tijd!!

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#5 | Geplaatst: 4 juni 2011 23:46 
Balhoofdlager, voorveerring en demping, bandenspanning en soort banden.......

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 5 juni 2011 00:05 
Ik zou om te beginnen maar eens aan je achterwiel voelen of er speling op de achterbrug zit. Zo ja, dan moet je de inbusbout v/d achterbrug wat aantrekken. Niet te ver want dan verniel je je achterbrug (lees: dan druk je het brede holle gedeelte aan de rechterzijde in elkaar; heb ik persoonlijk ervaring mee )
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 5 juni 2011 16:37 
Ik heb ook wel eens last gehad van slingeren bij lagere snelheiden. En dan ook steeds met topkoffer. Zonder topkoffer altijd een stuk minder. Met de montage van de Polaris kuip werd de boel stabieler. Dat gaf meer gewicht op het voorwiel natuurlijk. Zonder topkoffer naar de 80, gas vastzetten, handjes boven het stuur, en recht als een speer. Bij veel wind blijft het natuurlijk een probleem.

Wil je uittesten of het aan het gewicht ligt? Neem een tanktas, of twee zakjes, vul die met zand of grind, 10 of 15 kilo of zo, hang dat over je tank heen en ga testrijden. Wedden dat het heel anders aanvoelt?

Laatst met een topkoffer vol met boodschappen gereden.... Jakkes!

Harmony,
Hans.
( is het de massa, of het gewicht ?)
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver theojansen
Gast 
#8 | Geplaatst: 5 juni 2011 21:18 
Kaspar, gaat het om je CX op gas?
Ik heb nog eens naar de foto's gekeken en dan lijkt de gastank in de hoog gemonteerde topkoffer wel voor wegligging-problemen te kunnen zorgen.
Maar zoals eerder opgemerkt, kijk ook eens naar je balhoofdlagers.
Groet, theoj

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 5 juni 2011 21:44 
het gaat inderdaad om cx op gas.

Volgens mij zit er speling op de balhoofdlagers. Ik voelde althans een klik in de voorvork bij het van een drempel afrijden. Die gaan dus binnenkort gesteld worden.

waar voel je aan de achterbrug of er speling op zit, aan de achteras?
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 5 juni 2011 22:22 | Aangepast door: JiMi 
De (eventuele) speling zit daar waar de brug in het frame scharniert. Aan de voorzijde van de brug dus. Als die inbus niet diep genoeg in de brug gedraaid is, dan zit er dus ruimte tussen het lager en die inbus. Speling dus. Dan voel je dat je de brug naar links en rechts een fractie heen-en-weer kunt bewegen.
Het lijkt me trouwens wel vrij uitzonderlijk, want als die inbus eenmaal goed zit, dan wordt hij gezekerd met een enorme moer (onder het rubberen kapje) die ontzettend strak zit aangetrokken. Dat gaat normaalgesproken niet loszitten lijkt me. Maar ja... je weet maar nooit.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 8 juni 2011 23:00 
ok, dank voor jullie reacties.
Heb het balhoofd na gekeken. Geen speling.

Moet wel de achterbrug nog bekijken.
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 slingering

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven