Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   

Verkeersvraag

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 7 okt. 2011 23:16 | Aangepast door: JiMi 
Als je op een autoweg (= max 100km/h) met tegenliggers rijdt en je stuit op een file, mag je die dan inhalen?

De gedragsregel die ik geleerd heb (=tussen de 2 linker rijstroken doorrijden), heeft met name betrekking op snelweg-files, vandaar dat ik op de autoweg niet weet wat wel/niet is toegestaan. Want ten eerste het is vaak enkelbaans, dus je kunt niet TUSSEN de file doorrijden zoals de gedragsregel zegt en bovendien kom je al snel op de tegemoetkomende weghelft terecht (over de doorgetrokken streep heen), dat lijkt me niet toegestaan.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2025
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#2 | Geplaatst: 7 okt. 2011 23:34 
Niet toegestaan, ook niet als je tussen de middenstreep en de blikken op jouw rijbaan rijdt

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 8 okt. 2011 09:45 
Da's effe een tegenvaller
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver beinhart

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 8 okt. 2011 11:03 
he jimi,

het mag niet, maar ik ben vorig jaar in itlaië op vakantie geweest en daar gebruiken ze de dubbele doorgetrokken streep in de midden gewoon als motorbaan (met gepaste snelheid)

groetjes werner (met het zijspan lukt dat niet)
prettig gestoord; voor mij prettig voor jou gestoord? zolang ik er zelf geen last van heb is dat niet zo erg...
(beter dat ik t zeg als iemand met zijn volle verstand, en ook dat werkt 2 kanten op)

Schrijver Arcath
Gast 
#5 | Geplaatst: 8 okt. 2011 11:32 
Officieel zal het niet mogen, maar doe het regelmatig.

gewoon goed opletten, gepaste snelheid en ver vooruit kijken zodat je tijdig weer kan tussenvoegen.

vriendelijk groeten naar politie mannetjes, en dan groeten ze zelfs vriendelijk terug

Schrijver sieds

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 8 okt. 2011 12:14 
Maar bij een file kan dat tussenvoegen wel eens een probleem zijn en dan voel ik mij geen volwassen verkeersdeelnemer meer.
En als ik in de auto zit, dan denk ik atijd: gedraag je motorrijder, ook jij moet nu maar even in de file staan.
Motorrijders gedragen zich te vaak als fietsers, links en rechts er tussen door.
Bij een file op een vierbaansweg geef ik ze de volle ruimte.
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 8 okt. 2011 12:25 | Aangepast door: Honkie Tonkie 
Zo zie je maar weer, een motorrijder is geen motorrijder meer, als hij op 4 wielen gaat!!!
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2025

Schrijver Arcath
Gast 
#8 | Geplaatst: 8 okt. 2011 13:15 
tsjah, op zich ben ik met je eens sieds, maar ik rijd dagelijks een 120 km woonwerk verkeer. waarvan een kilometer 15 file de stad groningen in.. dan maak ik toch gebruik van de mogelijkheid van de motor om er langs te gaan..

en ja soms gaat dat niet, meestal wel. en daarmee draag ik bij aan het inkorten van de file + eigen veiligheid, want in file staan is niet veilig met al die blinde koekblikkers

Schrijver Jottum

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 10 okt. 2011 08:55 
Ik kom het vaak tegen als er een brug open staat. Dan is de linkerstrook bijna leeg. Bijna, dus wel oppassen. Heb oom agent nog niet in mijn spiegel gezien... Dat het niet mag leer ik nu pas!

Ben nooit te oud om te leren... en fijn om te weten wanneer je een overtreding begaat.
Hoe moeilijk kan het zijn?

Schrijver Michaelr

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 10 okt. 2011 18:22 
Ik passeer ook dit gedeelte van de auto's....indien mogelijk, en geen doorgetrokken streep aanwezig is.

groet michael
Gl500 (RodeWoerd) GL650 (Puk) CX650E (Lammetje) CX500A
CX500E (Orca)

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 17 okt. 2011 18:02 | Aangepast door: pjotter 
In Spanje is het "wettelijk" ook niet toegestaan maar daar heeft de doorgaans spaanse motorrijder geen boodschap aan. Hier rijden ze zeker NIET met gepaste snelheid de file voorbij. 1, 2, 3 of 4 banen het maakt ze niet uit. Het snelheids verschil is hier normaal meer dan 40/50km p/u.

Ik heb het dan ook wel eens echt goed mis zien gaan op de lokale 2baans weg. Ik zag hem in mijn spiegel aankomen en gaf hem ruimte. (anders drukt hij toch door) Een invoeger kwam iets te ver naar links en de motorrijder werd gemangeld tussen 2 auto's. (de invoeger en een tegenligger)

Moraal van dit verhaal, haal niet in op een 2 baans weg.

Adiõs pjot
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver edward
Gast 
#12 | Geplaatst: 19 okt. 2011 10:05 
Als er een lange rij voor me staat probeer ik er wel altijd veilig langs te rijden, ook op een 2-baans autoweg of in de stad. Niet bij een doorgetrokken streep, kost al gauw 200 piek, zonde.

Let op, je hebt op deze wegen niet alleen te maken met tegenliggers, ook met "toekomstige" tegenliggers uit uitritten, en die kijken (ook al heb jij als inhaler voorrang!!) natuurlijk nooit naar rechts! Zo heb ik al een keer (in mijn begintijd, 1995) een frontaaltje gehad.

NB: Voor de nieuwsgierigen, ik klapte met 40-50 per uur met m'n linkervalbeugel tegen de rechtervoorkant van de auto, ben vlak daarvoor van m'n CX (over de motorkap) gesprongen en heb me met een buikglijlanding weten te redden (ongedeerd). De CX stuiterde alle kanten op, bleek na afloop niet ongedeerd, maar wel levensvatbaar. En ik rij er nog steeds op!

Overigens, in Spanje regelmatig meegemaakt dat (bij vooroprijdend langzaam verkeer) de file auto's speciaal voor jou tegen de rechterlijn gaan rijden, zodat je er met je motor eenvoudig langs kan zonder je eigen weghelft te verlaten. Thumbs up, prima!

Veilige groet,
Edward

Schrijver whaaa
Gast 
#13 | Geplaatst: 21 okt. 2011 18:32 
Ik heb nooit geweten dat dit expliciet niet mag.

Ik haal wel vaker in bij file op een autoweg, of een gewone 80km/h tweebaans weg.

Bijvoorbeeld op de CX naar Lowlands, op de dijk daar staat het altijd een kant op behoorlijk vast . Toch mooi als je daar zo voorbij kan tuffen.

Belangrijk is natuurlijk wel dat je op blijft letten en constant in de gaten houdt waar je ertussen kan.

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 21 okt. 2011 19:06 
Iedereen bedankt voor zijn bijdrage. 't Was leerzaam. Officieel mag het dus niet, maar soms doen we het stiekem toch. Gewoon.... omdat het kan.

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Verkeersvraag

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 6
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven