Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Achterem

 
Schrijver hansje
Gast 
#1 | Geplaatst: 12 okt. 2003 16:09 
Ik heb net een paar weken een CX 500 C uit 1981 . Ziet er redelijk uit en loopt ook redelijk. Nu is het zo dat de achterrem ( trommel) kraakt als ik hem zachtjes indruk. Dat is hoogst irritant en wekt zelfs bij omstanders wat gefronsde wenkbrauwen.
Geen ervaring met trommelremmen hebbende is mijn vraag : is kraken en piepen een verschijnsel dat normaal is bij trommelremmen of zou ik hier wat aan moeten doen en zo ja , wat kan ik daar aan doen.
Bedankt ,
Hansje

Schrijver rupert
Gast 
#2 | Geplaatst: 12 okt. 2003 17:06 
De mijne is een C uit 83 en die heeft dat ook : bij zacht remmen een luid lawaai. Bij hard remmen is er niks aan de hand. Ik ben benieuwd om een mogelijke oplossing te kennen . . .

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 12 okt. 2003 17:32 
Wat dachten julie van gewoon die zaak even schaoonmaken en de remschoenen zowel als de remtrommel met schuurpapier te cleaneren ?

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 12 okt. 2003 19:36 | Aangepast door: Floris 
Ook voor mij een bekend verschijnsel. Ik heb twee keer de zaak losgehaald, schoongemaakt, geschuurd en gecleaned.

En de kraak is gebleven :-(

Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver fomoco38
Gast 
#5 | Geplaatst: 12 okt. 2003 20:18 
heb een C van 82 en geen gekraak of gepiep. Bij aankoop direkt gedemonteerd en nagekeken.
Groetjes

Frank

Schrijver Anoniem
Gast 
#6 | Geplaatst: 13 okt. 2003 00:57 
het kan verharding van de remvoering zijn, idd met grof schuurpappier de blokken wat opruwen, wat ook wel eens wil helpen is met een driehoeksvijl een paar kruisen vijlen in de remvoering...

Schrijver Voeter
Gast 
#7 | Geplaatst: 13 okt. 2003 23:02 
Mijn achterrem piept al 20 jaar en remt nog gewoon goed. Schoon maken mag, maar helpt niet echt.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 15 okt. 2003 09:03 
hallo allemaal,wie weet hoe een rem eigenlijk werkt,
als je het weet dan is het euvel zo verholpen.
wie weet het !!!!!!????

graag goed geformuleerd

ouwe_jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver niekvdh
Gast 
#9 | Geplaatst: 15 okt. 2003 17:12 
Geluiden bij het remmen ontstaan meestal aan 'de achterkant': bij remblokken op het vlak waar de plunjer tegenaankomt, bij remschoenen daar waar ze door de excenter uit elkaar geduwd worden. Als die vlakken wat roestig en daardoor onregelmatig van vorm worden, kunnen ze gaan zingen (remblokken) of kraken. Je zou kunnen proberen die vlakken met een miniem klein beetje kopervet (want dat is bestand tegen de hitte die een rem kan ontwikkelen) op het contactvlak. MINIEM is hier natuurlijk het sleutelwoord, het gaat erom het remblok zonder wrijving een beetje langs de plunjer heen en weer kan, of de remschoen langs de excenter. Dit is natuurlijk een tijdelijke oplossing, want het koper slijt van het contactvlak. Ik weet niet of ze er nog zijn, maar vroeger had je antipiepplaatjes van mica. Die deed je achter het remblok, en weg was het piepen. Ook mica is hittebestendig. Kortom, het principe is het verlagen van de wrijving tussen remblok/schoen en bedienend onderdeel. Is dit duidelijk genoeg, Jan? En trouwens, van wanneer is die mooie Wing van jou? Ze willen weten wie de jongste fiets heeft. De mijne is van 8 april 1986.

Niek

Schrijver rupert
Gast 
#10 | Geplaatst: 16 okt. 2003 16:58 
Niek,
Dit is allemaal heel juist maar voor zover ik weet geldt het vooral (enkel ?) voor schijfremmen. Bij ons zit vanachter een trommelrem en ik heb nog niet van anti-piep plaatjes gehoord voor een trommel.
Ik heb er ondertussen ook leren mee leven . . .

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 16 okt. 2003 20:06 
Niek
even een antwoord van wanneer mijn motor [de datum]dat weet ik niet want ik zit op mijn oppas adres in Horn zo gouw ik weer in Wieringerwerf ben dan krijg je het meteen ,het kenteken weet ik wel MG-01-VS
groeten ouwe_jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver niekvdh
Gast 
#12 | Geplaatst: 16 okt. 2003 21:04 
Rupert, je hebt gelijk dat antipiepplaatjes er alleen waren voor schijfremmen, maar het verschijnsel kan zich natuurlijk ook in trommelremmen voordoen. Alleen krijg je dan geen gepiep, omdat de onderdelen niet langs elkaar draaien. Ik kan me voorstellen dat remschoenen best wat verplaatsen als ze tegen de trommel aangedrukt worden, en dat daar dat gekraak vandaan komt. Maar ik ruil dat graag in voor een beter idee...

Jan, mijn kenteken is MT-40-GB, zou dus wat later kunnen zijn, maar mijn fiets is ingevoerd. Eerst uit Canada naar Duitsland, toen uit Duitsland naar Nederland.

Niek

Schrijver Floris
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 16 okt. 2003 21:55 
MG-01-VS is van maart '84
MT-40-GB is van mei '94

www.hektra.nl/info/kenteken.html

Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Guernica
Gast 
#14 | Geplaatst: 24 april 2004 16:42 
Heeft iemand al een oplossing gevonden voor die piepende achterrem?
De mijne (trommelrem - Silverwing) piept tegenwoordig de hele buurt wakker. Niet echt zo aangenaam dus...
Ligt het nu aan het kontakt tussen remschoen en trommel of aan de bediening van de remschoen?
Thx,
Daniël

Schrijver Floris
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 25 april 2004 21:28 
Mijn kraak/piep verdween nadat ik de remschoenen had vervangen. Dat vond ik vreemd want de oude remschoenen waren nog lang niet versleten. Maar `t remt nu wel een stuk stiller!
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Achterem

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven