Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   

spanningsregelaar defect?

Schrijver willie van steen
Gast 
#1 | Geplaatst: 23 sept. 2012 21:49 | Aangepast door: willie van steen 
Hallo allemaal. Ik heb een CX500-C Op het blok staat GL500 (wing) uit 1986. Als relatief nieuw lid van de CX club heb ik meteen een vraag.
Tijdens een toertocht viel na 30Km alle spanning weg van mijn CX.
Accu was leeg gereden, maar is volgens mij in goede conditie. Later ook extra gecontroleerd. Het systeem laadt hem tijdens rijden niet bij. Met een lader op de polen start hij meteen weer.
Volgende heb ik gecontroleerd:
1) Dynamo:tussen 3x gele draden 50-80 V. vlgs mij goed.
2) Er is geen contact tussen 3x geel en massa. Dus goed.
3) Van stationair naar 5000 toeren: tussen accupolen >4,5V en tussen -startrelais en losgehaalde rd/wt 6,8 A
Volgens mij goed.
4) Spanningsregelaar: Voltmeter tussen +accu en -accu. motor starten (meet 13,8V) toerental oplopend naar 5000 (meet 17V). Moet volgens mij ~14V blijven.
5) Spanningsregelaar uitgebouwd, alles los. Weerstand 3x gele draden (dynamo) naar groen gemeten (Moet 12 Ohm zijn):meet 1x 33,6Ohm; 1x 11Ohm en 1x 0 Ohm.
Ook rd/wt naar 3x geel gemeten (Moet ook 12 Ohm zijn) Meet 3x 2Mohm !
Conclusie:
Volgens mij is de dynamo goed, maar is de spanningsregelaar defect. Ik weet dat niet zeker. Heb ik voldoende gecontroleerd of zie ik iets over het hoofd? Als de spanningsregelaar (type SH238-12 1.4) inderdaad defect is, waardoor kan dat veroorzaakt zijn? Als ik een nieuwe monteer, gaat hij dan niet meteen weer stuk? Wie kan mij verder helpen?

CX500 groeten,
Willie van Steen

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 23 sept. 2012 22:08 | Aangepast door: brinkcx 
Hallo Willie,

klinkt idd als een kapotte regelaar, vooral die ene nul Ohm naar groen aan de ingang. Ze gaan zelden kapot, maar deze blijkbaar wel.

Eenvoudigste test is een verse monteren, en controleer vooraf :

- accu : opgeladen. Een slechte accu vervangen.
- zwarte draad van regelaar schoon aan de plus (via contactslot)
- groene draad en min van de accu goed aan frame
- hoofdzekering in orde
- connectoren, vooral die van de 3 gele draden

Met wat toeren hoor je zo'n 14,2-14,8 Volt op de accu te meten. Niet laten draaien zonder de accu aan te sluiten.

Als je geen regelaar in de buurt kan vinden heb ik er nog wel eentje, ze zijn niet zo zeldzaam.

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer zonder kuip nog wel B wielen
XL125 V Varadero 2007 , lekker licht, zit goed, je moet geen haast hebben
o ja, donateur ca.2006-2025 💰

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 spanningsregelaar defect?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 5
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven