Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Een nieuw blok

 
 
Pagina  Pagina 3 van 4:  « Vorige  1  2  3  4  Volgende »

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#31 | Geplaatst: 30 dec. 2012 09:56 | Aangepast door: JiMi 
Toch fout, denk ik.

Ik moet toch de BINNENSTE codering op de krukas betrekken in de keuze voor de juiste lagerschalen? En het CIJFER op de drijfstang?
De LETTER op de drijfstang doet toch helemaal niet ter zake en is enkel bedoeld dat beide drijfstangen dezelfde letter moeten hebben?

Mijn linkerzuiger heeft dus bruine lagerschalen nodig (want op de krukas staat 'B' en op de drijfstang staat '3', dus volgens de tabel van Peters is dat bruin)

Mijn rechterzuiger heeft gele lagerschalen nodig (want op de krukas staat 'B' en op de drijfstang staat '1', dus volgens de tabel van Peters is dat geel)

Klopt dat een beetje?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Jaap43

Forum Lid 
#32 | Geplaatst: 30 dec. 2012 18:34 
Is het nodig om die lagerschalen te vervangen? De groeven lopen toch met de bocht mee, dus drukverlies daardoor zal je niet hebben.

Kijk eens of de kruktappen nog mooi glad/gepolijst zijn, dat is volgens mij belangrijker. Die groef kan best gekomen zijn door een vuiltje in de olie die dus tussen kruktap en lagerschaal terecht is gekomen. Dit vuiltje kan de kruktap licht beschadigd hebben als het harder dan aluminium is geweest.

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#33 | Geplaatst: 30 dec. 2012 22:30 
Bingo!

Via het Amerikaanse forum kwam ik de oorspronkelijke FOUTIEVE tabel tegen die (naar ik vermoed) gebruikt werd door Honda om te bepalen welke kleur lagerschalen gebruikt moesten worden. En wat denk je? Zwart en groen voor mijn drijfstangen! Dat zijn precies de kleuren die ik heb! Dat verklaart alles voor mij. Ik zal ze dus moeten vervangen door bruin en geel, volgens de correcte tabel.

Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#34 | Geplaatst: 2 jan. 2013 21:51 
Vraagje over DEZE foto:

Heeft destijds enkel nr. 10 (kettinggeleider) een verbetering ondergaan, of ook nr. 4 (spanner)?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver MAST

Moderator 
#35 | Geplaatst: 4 jan. 2013 16:02 
Ik vond dit op een Amerikaanse website:Recall ID #34615 - ENGINE AND ENGINE COOLING:ENGINE Recall Date DEC 01, 1978 Motorcycle Affected 1978 HONDA CX500 Summary THE CAM CHAIN GUIDE BOLT MAY LOOSEN DUE TO THE PRESENCE OF A RUBBER COATING ON THE SURFACE OF THE GUIDE IN THE AREA WHERE THE BOLT SEATS. IF THE BOLT BECOMES LOOSE, THE ENGINE WILL DEVELOP A TICKING NOISE. CONTINUED VEHICLE OPERATION WITH A LOOSE GUIDE BOLT MAY RESULT IN BREAKAGE OF THE BOLT AND INCREASED ENGINE NOISE. Consequence Remedy DEALER WILL INSTALL A CAM CHAIN GUIDE KIT TO PREVENT LOOSENING OF THE GUIDE BOLT. Potential Motorcycles Affected 21591 Notes AMERICAN HONDA MOTOR CO. Read more: KLIK
Maw, er kon een bout loskomen omdat er rubber op de geleider zat. De aangepaste geleiders hebben dat niet meer.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#36 | Geplaatst: 4 jan. 2013 19:47 
Geinig stukje. Bedankt Marcel. Niet de spanner dus, enkel de geleider.

Misschien een goed idee om de geleider-bout sowieso met locktite vast te zetten???

Ik heb dus ook nog een originele geleider liggen van vóór de terugroepactie. Als ik daar wat rubber wegschuur én locktite gebruik bij de montage, dan ben ik er toch ook??? Niet dat ik dat nu ga doen hoor, want ik heb een prachtig upgrade-setje liggen met een vernieuwde geleider. Maar voor reserve.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#37 | Geplaatst: 4 jan. 2013 22:37 
Even aanvullend:

Ik had vandaag contact met Marco Becker. Hij wist te vertellen dat de specificaties van de spanners tóch gewijzigd zijn in de loop der tijd. Ze zijn steviger geworden. De oude braken te snel.

Dus... heb ik wat foto's erbij gepakt en ben oude en nieuwe spanners gaan vergelijken. En je raadt het al.... ik heb dus een oude spanner in mijn nieuwe 0km blok zitten! Een heel iel, dun spannertje. Enerzijds erg jammer, want het dingetje is gloednieuw maar moet toch vervangen worden, maar anderzijds toch wel geinig om op deze manier een stuk historie terug te vinden in mijn blok!
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver beinhart

Bestuur 
#38 | Geplaatst: 8 jan. 2013 06:06 
dus jimi,

je rijd nogsteeds niet rond? en is het de bedoeling voor 20 januari wel te rijden?

groetjes werner (doneer je de spanner aan het cx-motor-museum?)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#39 | Geplaatst: 16 jan. 2013 21:42 
Het CX Motor museum Waar zit dat ding?

JiMi
(de 20e heb ik nog niet over nagedacht, weet ik dus nog niet)
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#40 | Geplaatst: 16 jan. 2013 21:52 | Aangepast door: JiMi 
Ik heb een paar montage vragen over deze tekening: DEZE

Volgens het handboek moet je de onderdelen 9, 10, 11 en 12 merken voordat je ze demonteert, zodat je ze bij de montage weer precies goed terugzet.

Gaat het er bij het merken om dat je de voorkanten van alle onderdelen naar voren monteert, óf gaat het ook om de radiale positie van het ene onderdeel t.o.v. het andere?

Maakt het ook nog uit hoe je deze onderdelen t.o.v. de positie van de krukas monteert?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#41 | Geplaatst: 20 jan. 2013 19:11 | Aangepast door: JiMi 
Hier wat foto's van een willekeurig deel van het montageproces. Hier de standen van de versnelling-wals. Het kostte mij enige moeite de versnellingsbak correct terug te plaatsen in het blok. Toen hij eenmaal goed zat heb ik er wat foto's van gemaakt, zodat ik het niet meer kan vergeten.

1e versnelling
1e versnelling
Vrij
Vrij
2e versnelling
2e versnelling
3e versnelling
3e versnelling
4e versnelling
4e versnelling
5e versnelling
5e versnelling
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#42 | Geplaatst: 20 jan. 2013 19:17 | Aangepast door: JiMi 
Hieronder de originele (ongebruikte) spanner en geleider, met het oude plaatje.
Oud

Hier de door Honda geïntroduceerde gemodificeerde spanner, geleider (incl. klein hulpplaatje) en plaatje. Deze zal ik gebruiken voor mijn nieuwe blok. Let op het verschil in dikte tussen oude en nieuwe spanner en geleider.
Nieuw
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#43 | Geplaatst: 20 jan. 2013 19:23 | Aangepast door: JiMi 
Hier een foto van hoe ik de zuigerveren in de cylinder heb gepropt. Ik heb eerst het blok schuin gezet zodat de drijfstang recht naar beneden wees, ter voorkoming van beschadiging van de cylinderwand (tip van brinkcx, thanks...) Ik drukte de regenpijp samen, mijn vrouw tikte met een eind hout de zuiger naar binnen. Dat ging eigenlijk verrassend makkelijk.
Zuigerveren
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver sieds

Forum Lid 
#44 | Geplaatst: 20 jan. 2013 20:01 | Aangepast door: sieds 
een zuigerveer
een zuiger
een cylinder
een regenpijp
je vrouw
een stuk hout

Ja, dan heb je geen tijd meer voor de nieuwjaarsreceptie.
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'- 3 x '83
'Leaver dea as slaef'

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#45 | Geplaatst: 20 jan. 2013 20:06 
Ghehehe, die voelde ik al aankomen
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Pagina  Pagina 3 van 4:  « Vorige  1  2  3  4  Volgende » 
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Een nieuw blok

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven