Dan is er nog de onofficiele manier voor motoren die ook niet voor IKS in aanmerking komen (75kW+);
Als laatste optie kan je je 75kW+ motor naar 25kW zetten via ringen in de carburateurs of andere truukjes.
De motor kan je dan op een testbank zetten en een uitdraai maken van het vermogen.
Een politieagent kan je nog altijd bekeuren, omdat het officieel niet in je kenteken staat je dus eigenlijk
op een motor rijd met meer vermogen (immers is dat langs de weg moeilijk te testen).
Ook zal een verzekering niet zo happig zijn om uit te betalen, wil je dus op deze onofficiele manier
rondrijden, zet dit dan zwart op wit met je verzekering !
Alle motoren zijn op de onofficiele manier terug te zetten naar 25kW vermogen, echter behandelen
wij alleen de motoren die standaard al 25kW of minder vermogen hebben, een 2e typegoedkeuring hebben,
of maximaal 60kW origineel vermogen hebben en via IKS naar 25kW op kenteken kunnen.
Wil je dan toch een motor rijden die via een andere manier is geknepen en waar geen 2e typegoedkeuring
voor is, dan kan je (voor zover mij bekend) een verzekering bij KNMV nemen. Zij verzekeren wel op uitdraai.
Zorg echter altijd dat je zwart op wit hebt, dat ze op de hoogte zijn van die manier van begrenzen, zodat
er bij een ongeluk nooit een probleem kan ontstaan over de verzekering. Denk er echter wel bij na dat
een lastige agent je nog wel altijd een boete kan geven !
Triumph Tiger 1050 ABS