Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

regeltjes voor filerijders.

 
Schrijver toto

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 5 feb. 2013 10:58 
Bij de stamtafel Veluwe was er iemand van overtuigd dat alarmlichten verplicht zijn bij het filerijden. Toevallig vond ik dit berichtje op MF. Bij deze dus.

Spelregels motorrijder (Van de Rijksoverheid)

Ook motorrijders moeten zich aan een aantal spelregels houden als ze een file auto's inhalen. In het algemeen moet er rekening mee worden gehouden dat motorrijders relatief slecht zichtbaar zijn voor automobilisten en dat automobilisten de snelheid van de motor slecht inschatten.

1. Gepaste snelheid
Rijd rustig tussen de file door. dat wil zeggen dat het snelheidsverschil tussen de motor en de auto die u passeert, niet meer mag zijn dan 10 km/u. Houd deze vuistregel aan bij iedere auto die u passeert. Hoge snelheidsverschillen zijn de belangrijkste bron van irritatie bij automobilisten en zorgen voor gevaarlijke schrikreacties.

2. Wees alert op onvoorzichtig gedrag
Twee belangrijke manoeuvres waarvan motorrijders hinder ondervinden, zijn:
* bij gaten in de file: automobilisten die opeens van rijstrook wisselen
* bij warm weer: openstaande portieren van auto's.

3. Meerdere motorrijders
Als met meerdere motoren wordt gereden, houd dan ook het hoofd koel en rij rustig achter elkaar tussen de file door. Houd onderling minstens een afstand van twee auto's aan. Kies voor dezelfde doorgang.

4. Naderen file
Bij het naderen van een file houdt u via de spiegels rekening met achterop komend verkeer dat niet tijdig snelheid vermindert. Verminder zelf geleidelijk aan de snelheid en waarschuw achterop komend verkeer met alarmlichten (of remlicht). Om verwarring bij automobilisten te voorkomen gebruikt u geen richtingaanwijzers of alarmlichten als u tussen de file doorrijdt. Bij snelwegen met meer dan twee rijstroken, kiest u positie tussen de twee meest linkse rijstroken.

5. Stoppen in de file
Als u als laatste in de file staat, gebruik dan alarmlichten of remlicht om duidelijk aan te geven dat u met uw motor achter de file staat. Soms merken automobilisten wel de file op, maar niet de motor achter de file. Houd voldoende afstand van de voorganger en probeer zo mogelijk in te voegen tussen de wachtende auto's. Daar is het veiliger.

6. Einde file
Zodra de file weer op gang komt, voeg dan in op de rijstrook tussen de auto's. Gebruik hierbij tijdig - dus voor het invoegen - de richtingaanwijzer.

Waar mag een motorrijder niet rijden?
Het passeren van de file is in principe toegestaan. Bij het inhalen moet u er wel rekening mee houden dat u geen gebruik maakt van:
* vluchtstrook: de strook uiterst rechts van de rijbaan, bedoeld voor hulpverlening.
* redresseerstrook: de asfaltstrook tussen de linker rijstrook en de linker vangrail; hier ligt veel vuil.
* doelgroepstrook: weggedeelten bedoeld voor bussen, vrachtverkeer of trams.
* verdrijvingsvlak: vlak met schuine strepen (bij overgang naar minder rijstroken.
* puntstuk: witte wegmarkering (ook wel 'taartpunt' genoemd).
Alleen nog de Savage en de Guzzi

Schrijver Nocx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 5 feb. 2013 20:52 
Bedankt Charles, het is me nu helemaal duidelijk. Was ik op dit punt verkeerd voorgelicht leuk dat je het even voor me hebt opgezocht.

Iedereen wist dat het niet kon, totdat er iemand kwam die dat niet wist.

Schrijver Superpapa

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 6 feb. 2013 20:17 | Aangepast door: Superpapa 
Een heel duidelijk verhaal Toto, maar hoe zit het nu met andere situatie's??
Neem nou verkeerslichten, daar zie je motorrijders soms de meest rare capriolen uithalen om maar vooraan te komen. Zoiets doe ik zeker niet, maar bij een openstaande brug of bij gesloten spoorbomen rij ik meestal wel rustig naar voren ook al moet ik dan over een doorgetrokken streep.
Wat mag nou echt niet en wat wordt meestal wel gedoogd??? Soms denk ik dat als je zoiets rustig doet de agent niet moeilijk gaat doen, val je op door je gedrag of snelheid dan zal hij eerder beboeten, of zie ik dat verkeerd??

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 6 feb. 2013 22:17 
Je zou daar de politie eens voor moeten bellen, uiteindelijk hebben we nu nationale politie, dus behoort het in het gehele land gelijk te zijn.....

(wat zijn die smiletjes toch leuk :up2
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver beinhart

Bestuur 
#5 | Geplaatst: 6 feb. 2013 23:02 | Aangepast door: beinhart 
officieel mag zoveel niet,
maar ik had/heb een verlengstuk an mijn trekhaak maar dan niet op de kogel maar aan de stangen langs mijn achterwiel vast.

ik naar 2 politie agenten gemailt om te vragen hoe en wat met de kentekenplaat? want het is geen los deel op de trekhaak maar vast aan de motor een verlenging, dus de gele plaat naar achteren of een witte plaat erop?

alle2 wisten ze het niet, de ene zei; rdw bellen, de ander zei; ik zou witte plaat erop gooien en net doen of je neus bloed als je aangehouden word.

groetjes werner (zo dus ook naar de stelviopas geweest)

kentekenplaat

verlengt
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 6 feb. 2013 23:27 
Volgens mij zit je fout, maar hoe moet ik het weten, als ze het in Italië ook niet weten! Eigenlijk moet je nog 2 achterlichten en 2 remlichten aan de uitbouw maken of een groot bord met rode strepen, dat staat voor "hier is het einde van mijn motor".
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver toto

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 7 feb. 2013 16:54 | Aangepast door: toto 
Superpapa:
bij gesloten spoorbomen rij ik meestal wel rustig naar voren ook al moet ik dan over een doorgetrokken streep

Dat mag dus nou net ff niet.
Alleen nog de Savage en de Guzzi

Schrijver beinhart

Bestuur 
#8 | Geplaatst: 7 feb. 2013 17:59 
henk,

Het is omdat die foto zo klein is dat je dat dus niet goed ziet. Het is een komplete achterkant die je aan een aanhanger kan hangen. Met alle verlichting dus.

Groetjes werner (als ik vanavond thuisben zal ik even andere foto's plaatsen)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 regeltjes voor filerijders.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven