Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Banden in Duitsland

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Nocx

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 6 feb. 2014 09:17 
Even een vraagje waarop onze vrienden in de grensstreek wellicht een antwoord kunnen geven.

In Duitsland zijn zover ik weet, volgens een zgn. UNBEDENKLICHKEITSBESCHEINIGUNG FÜR
REIFENUMRÜSTUNGEN AN KRAFTRÄDERN, bepaalde banden voor een bepaalde motor goedgekeurd. Binnen het merk is het mogelijk om twee verschillende banden op je motor te monteren.
Maar is het ook, nog afgezien of het wenselijk is, toegestaan om twee verschillende merken onder je motor te laten monteren.

Zowel de ANWB als TUV noord hebben geen concreet antwoord. En antwoorden in de trend van; "Nergens staat dat het niet mag " en "Ik denk dat ....." . Is niet echt iets waar ik wat aan heb.

Iedereen wist dat het niet kon, totdat er iemand kwam die dat niet wist.

Schrijver jakob

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 6 feb. 2014 10:04 | Aangepast door: jakob 
Nocx,

eerst even een vraag.
Dit geld niet voor de NL rijder, alleen maar voor de DE rijder.
Zolang jij hier woont hoef je hier geen rekening mee te houden.

Dan info betreffende je vraag.
Bij mopedreifen.de ga je zoeken per motor en type. Dan worden alleen maar de TUV gekeurde banden combies gegeven.
Maar dit wist je denk ik al.
2 verschillende types zelfde merk is aanvragen, zie link.

http://news.wdk.de/download/public/share/public/Presseportal/Reifentechnik/Reifenumru estung/wdk_Unbedenklichkeitsbescheinigung_Motorradreifen_0.pdf

Maar ik denk dat je dat ook al wist.

2 verschillende merk types, ja of nee.
Kom je dus maar op 1 manier achter als TUV en ZNWB geen antwoord geven.

aanvragen !

Zal mijn broer komend weekend vragen. Is ondertussen al bijna 25 jaar ook een dikke ( motor) duitser.
Misschien dat hij het weet, of te weten kan komen.

Blijft de vraag: puur interesse de vraag ?

aanvullende algemene info:

http://www.tourenfahrer.de/motorrad-technik/praxis-und-ratgeber/service-reifenfreigab en/
V2 vs Twin . Ervaring is kennis die je krijgt, kort nadat je het nodig had.

Schrijver norby
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 6 feb. 2014 10:56 
ik geloof juist dat je dld alleen twee zelfde soort banden op de motor moet hebben, volgens tuv, ik geloof niet dat je twee verschillende merken erop mag hebben.
Helemaal zeker weet ik het niet maar wel 90 %.
De tuv is daar behoorlijk streng en het zijn echt ambtenaren. gr norby
nb

Schrijver dirk413
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 7 feb. 2014 14:38 
in Duisland is er geen vrije keus van banden, zowel voor auto's als voor motoren.
de tuv legt vast welke banden er op welk type motor of auto mogen.
wil je hier vanafwijken als duitser moet je dit bij de tuv aanvragen en laten keuren. je krijgt er dan ook een heel document bij wat je dan ook bij je papieren moet houden.
dit geld voor meer zaken bv, uitlaten velgen, handvatten, schokbrekers stc.

Schrijver norby
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 7 feb. 2014 15:29 
ik denk dat je helemaal gelijk hebt dirk, dat zijn echt die ouderwetse ambtenaren die over elk ding zitten te miereneuken, voor een stahlflexleiding moet je een document hebben en je kunt niet zo lampen of knipperlichten veranderen.
gr norbert
nb

Schrijver beinhart

Bestuur 
#6 | Geplaatst: 8 feb. 2014 08:23 
ja je moet die duisters op vechta eens horen als ik met mijn rat kom aanrijden haha

groetjes werner (zelfs een spiegel moeten ze aanvragen)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver waffie
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 8 feb. 2014 21:32 
het is in Duitsland niet toegestaan om op 2 verschillende merken banden en of type en of afwijkende maatvoering te rijden indien daar geen geldige toestemming van de fabrikant voor is vrijgegeven
bij de tuv keuring wordt hier op gelet.

En bij een mogelijk ongeval vervolgens de verzekering

bedenk dat een verzekering per definitie niet wenst te betalen.
www.msd-motorbandenservice.nl

Schrijver sieds

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 8 feb. 2014 23:36 | Aangepast door: sieds 
2 verschillende merken is duidelijk maar 2 verschillende types ??

Welke typen bedoelen ze dan, een crossband en een gewone band ??

undefined:
En bij een mogelijk ongeval vervolgens de verzekering

bedenk dat een verzekering per definitie niet wenst te betalen

= Dld - Ned ??

slecht geformuleerd, wat bedoel je hier te zeggen Waffie ??

Maar wat hebben wij hier in Ned. aan ??

Oké topic gaat over banden in Dld.
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'- 3 x '83
'Leaver dea as slaef'

Schrijver waffie
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 9 feb. 2014 13:55 | Aangepast door: waffie 
beste sieds

met type bedoel ik bijv een radiaalband gecombineerd met een diagonaal of een bias band
dus beiden banden dienen de zelfde karkas opbouw te hebben..

en in mijn opm aangaande de verzekering:
een ongeval in het buitenland is altijd erg vervelend maar als de Duitse verzekeraar ook nog moet uit betalen zal zij zeker een punt maken als blijkt dat het voertuig niet voldeed aan de lokale wetgeving.
Wij kunnen ons als Nederlander niet verschuilen achter het idee dat de Duitse wetgeving niet voor ons zou gelden enkel omdat wij Nederlander zijn.


neem de min profieldiepte
is in Nederland 1 mm maar in Duitsland 1.6 mm
daar kun je in Duitsland een proces verbaal voor krijgen als het minder dan 1.6 mm blijkt te zijn.
Ander voorbeeld:
Ieder voertuig dient geschikte banden gemonteerd te hebben die passen bij de weersomstandigheden dus ook winterbanden voor de motorfiets als het sneeuwt in Duitsland
Het is dus zaak je op de hoogte te stellen van de lokale wetgeving
www.msd-motorbandenservice.nl

Schrijver norby
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 9 feb. 2014 14:42 
sieds,
ik geloof dat waffie gelijk heeft, als je daar in duitsland met slechte banden rijdt met sneeuw bijv. of met de motorfiets van werner zou de verzekering wel eens moeilijk kunnen doen. gr norby
nb

Schrijver jakob

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 9 feb. 2014 15:29 
Blijft toch de vraag: waarom de vraag ?
waarom met 2 verschillende merken banden willen rijden?
verzekeringstechnisch is er nm geen probleem.
V2 vs Twin . Ervaring is kennis die je krijgt, kort nadat je het nodig had.

Schrijver sieds

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 9 feb. 2014 18:36 | Aangepast door: sieds 
Waaruit blijkt dat een band diagonaal of radiaal is ? en zijn onze banden niet allemaal radiaal ?

Ik betwijfel of ik aan de lokale wetgeving van Dld moet voldoen.

Neem alleen al de uitlaten van Nederlanders, veel te veel lawaai en ik snap ook wel dat ik niet zonder dempers mag rijden of op gladde banden of de snelheid mag overtreden maar ze kunnen bv mijn uitlaten niet in beslag nemen omdat het in Ned niet verboden is ze te monteren.
Wij hebben geen TUV, want als je daarvan uit gaat kun je wel thuis blijven en zou geen Ned motor Dld meer binnen mogen en dat is dus niet zo !!

Winterbanden is verplicht bij sneeuw in Dld voor auto's ook voor Nederlanders.
Maar waar ligt de grens, ik weet het niet.

Dus ook hier geld weer, altijd een goede rechtsbijstandverzekering nemen bij je auto/motorverzekering want als je dit zelf op moet lossen lukt niet of kost veel geld.

NOCX:
undefined:
Zowel de ANWB als TUV noord hebben geen concreet antwoord

en... nu weten we het nog niet
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'- 3 x '83
'Leaver dea as slaef'

Schrijver waffie
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 9 feb. 2014 19:58 
beste sieds,
De opbouw van een band is terug te vinden in de gegevens die op de zijkant van een band staan.

en nee niet alle banden hoeven diagonaal te zijn.

de geluidsproductie van iedere motorfiets staat vermeld op het type plaatje, en die is voor alle euro landen het zelfde
deze goedkeuring vindt je mogelijk ook terug op de uitlaatdempers.
daarnaast moet ze gasdicht zijn
dus een staande houding en verbod om niet verder te mogen rijden blijft ook in het buitenland mogelijk
Dat ze in NL optreden als een leeuw zonder tanden betekend niet dat men in andere landen ook zo reageert
Recentelijk een boete gekregen voor 1KM (na correctie) te hard rijden in Zwitserland á 37 euri


een rechtsbijstand verzekering zal zich zelden inzetten voor zaken aangaande verkeersovertredingen
immers je zult de boete cash moeten aftikken
of men neemt je voertuig in beslag met alle aanvullende kosten voor je eigen rek
afsleep en opslag kosten

en hoe ga je dan zelf verder
bedenk dat je wel gelijk kunt hebben, je weet niet of je het krijgt
en hoeveel tijd en energie heb je zelf om dat er in te stoppen

je aan de spelregels houden lijkt me beter of gewoon het risico nemen en zien wie uiteindelijk de grootste plasser heeft
www.msd-motorbandenservice.nl

Schrijver sieds

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 9 feb. 2014 21:42 
Waffie:
undefined:
en in mijn opm aangaande de verzekering: een ongeval in het buitenland is altijd erg vervelend maar als de Duitse verzekeraar ook nog moet uit betalen zal zij zeker een punt maken als blijkt dat het voertuig niet voldeed aan de lokale wetgeving.

Hier slaat die rechtsbijstand op.
(je kunt er niet zonder!)
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'- 3 x '83
'Leaver dea as slaef'

Schrijver sieds

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 9 feb. 2014 21:56 | Aangepast door: sieds 
Waffie:
undefined:
met type bedoel ik bijv een radiaalband gecombineerd met een diagonaal of een bias banddus beiden banden dienen de zelfde karkas opbouw te hebben, De opbouw van een band is terug te vinden in de gegevens die op de zijkant van een band staan.
..

"R" betekend "Radiaal" (Vaak ook nog extra voluit vermeld). Het betreft de tegenwoordig veel toegepaste bouwwijze, waarbij de karkasdraden radiaal geordend zijn. Tot ver in de 60er jaren was de diagonaalband het meest voorkomende bandtype. Als dit bandtype in speciale gevallen nog wordt geproduceerd, (.AG voor oldtimers) staat in plaats van een"R" een "D" of "-". Aanwijzing: Er mogen uitsluitend banden van hetzelfde type gemonteerd worden. Het gebruik van Diagonaal- en Radiaal-banden op één auto is wettelijk niet toegestaan.

Dit vond ik nog bij AUTOBANDENMARKT

Hier staat wettelijk niet toegestaan bij auto's dus ook niet bij motoren neem ik aan maar de diagonaalband bestaat ook al 40 jaar niet echt meer.
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'- 3 x '83
'Leaver dea as slaef'

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Banden in Duitsland

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 4
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven