Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Nieuw lid

 
Schrijver johan
Gast 
#1 | Geplaatst: 29 feb. 2004 14:41 
Gisteren ben ik bij Menkel in Bergen op Zoom geweest, en heb daar als eerste motor een CX500 uit 1987 gekocht. De monteur / technisch specialist die met mij meegegaan was verzekerde mij dat ik hem met gerust hart kon kopen. Nu alleen nog "even" slagen voor mijn rijexamen ...

Menkel staat blijkbaar goed bekend, en ze kwamen op mij erg betrouwbaar over. De motor leek motorisch erg goed, en was volgens hen 100% in orde. Zijn er toch specifieke dingen waar ik nogeens extra op moet letten wanneer ik hem definitief kom ophalen?

Bedankt!

Johan

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 29 feb. 2004 18:33 
Menkel heeft inderdaad een goede naam.
Vraag ze `ns naar de onderhoudshistorie van de motor:
- is de distributieketting vervangen?
- idem de kettingspanner
- stator (dynamo) nog OK?

Verder opletten of je roest op het frame kunt ontdekken. Let met name op de achterbrug.

Dat zijn zo ongeveer de bijzonderheden voor een CX. Voor de rest de standaard punten waar je op moet letten. Succes en welkom bij de club.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver johan
Gast 
#3 | Geplaatst: 29 feb. 2004 21:49 
Bedankt voor de tips! Volgens Menkel waren bovenstaande drie punten in orde. Hij gaf alleen aan dat de dynamo weleens een verrassing kan zijn; ene moment ok, en drie weken later defect.
Zodra ik mooie foto's heb zal ik ze hier in ieder geval laten zien.

Johan

Schrijver johan
Gast 
#4 | Geplaatst: 16 maart 2004 09:52 
Ok, de motor staat bij mij thuis. Maar ik heb wel een probleempje. Dit weekend klapte de hoofdzekering er door, tijdens het rijden. Vervangen door een nieuw exemplaar, en verder alles OK. Totdat ik gistermorgen de motor wilde starten, en er bij het op contact zetten een vonkje zichtbaar was onder het dashboard en de zekering er weer door ging.
Menkel rijdt a.s. donderdag langs om te kijken wat er aan de hand is, en het probleem op te lossen. Dus daar heb ik wel vertrouwen in. Maar is de elektrische installatie van de CX500 (wegens de ouderdom) een zwak punt? Met andere woorden, kan ik hier meer problemen mee verwachten, of is dit waarschijnlijk een incident?

Iets anders trouwens: zijn er hier binnen de club ook leden die bereid zijn om, tegen vergoeding, beginnende sleutelaars op weg te helpen? Ik heb geen ervaring met het sleutelen aan motoren, maar was wel van plan om klein onderhoud zoveel mogelijk zelf te gaan doen. Alvast bedankt!

Overigens heb ik een foto, maar hoe krijg ik die in de showroom?

Johan

Schrijver jorgen
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 16 maart 2004 10:05 
Johan,

controleer even of de claxon niet tegen het frame schuurt met zijn aansluitingen. Ik heb dit voorgehad (met een A-versie). De reden is dat er op de claxon 12V wordt aangesloten en dat de schakelaar tussen massa en de claxon zit (niet helemaal logisch van meneer Honda).
Hopelijk helpt dit je terug op weg.

Jörgen

Schrijver johan
Gast 
#6 | Geplaatst: 16 maart 2004 10:22 
Jörgen,

Bedankt voor je tip! Ik zal er vanavond even naar kijken.

Johan

Schrijver Floris
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 16 maart 2004 10:52 
Johan, stuur je foto naar onze webmaster: frans@hondacx500.com

Als je wilt leren sleutelen is de aanschaf van het werkplaatshandboek van uitgeverij Peters een aanrader.

Heb je nog meer vragen, kijk dan eerst even m.b.v. de zoekfunctie van het Prikbord of er al eerder iets over is geschreven.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver johan
Gast 
#8 | Geplaatst: 16 maart 2004 11:25 
Ik heb het Haynes handboek al aangeschaft. Behalve het feit dat het Engels is geen wezenlijk verschil met Peters? Ik ben nog niet verder gekomen dan doorlezen en kijken "ja, zo ziet het er inderdaad uit." Eigenlijk wilde ik (tenzij er eerder echte reparaties aan zitten te komen) simpel beginnen, met zaken zoals luchtfilter, olie, kleppen stellen etc.
De zoekfunctie is erg handig inderdaad!

Schrijver Floris
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 16 maart 2004 12:13 
Dat klopt: Peters is een vertaling van Haynes.

Ik ben benieuwd naar de oorzaak van jouw kortsluiting. Een paar maanden geleden had ik hetzelfde probleem en daarvan bleek het startrelais de boosdoener. Vervangen door een sloopexemplaar en toen was het probleem opgelost.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver coenox

Voorzitter 
#10 | Geplaatst: 16 maart 2004 12:42 | Aangepast door: coenox 
Zou het met de dynamo te maken kunnen hebben ? Aangezien Menkel hier al problemen mee signaleerde.

Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver johan
Gast 
#11 | Geplaatst: 16 maart 2004 12:54 
Nee, Menkel gaf aan dat de dynamo volgens hem in orde was. Hij zei alleen dat hij in het verleden weleens verrassingen had gtehad; bij verkoop leek de dynamo prima, maar na 3 weken kwam de klant terug en was hij toch kapot.
De motor trekt goed door over het hele toerentalbereik, en blijft niet hangen rond de 5000 toeren. Dus het lijkt niet dat het beruchte "statorprobleem" erin zit. De bedrading maakt daadwerkelijk ergens sluiting; naar mijn vermoeden onder of dichtbij het dashboard.

Johan

Johan

Schrijver Boeroe
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 17 maart 2004 00:38 
Hallo Johan,

Van harte met het behalen van je rijbewijs.
Het vermoeden dat jij hebt van de sluiting in de buurt van je dashbord kan misschien kloppen.
Kijk de bedrading van je verlichting van toeren en killometer teller na.
Kan zijn dat een van de bedrading beschadig is en die voor de sluiting zorgt.
Heb dat ook gehad maar kon het niet vinden totdat ik rook zag.
Dus dat kan ook een oorzaak zijn.

Eric

Schrijver johan
Gast 
#13 | Geplaatst: 19 maart 2004 11:32 
Het zat ergens in de kabelboom, aan de voorzijde. Menkel vermoedde dat er een draad beschadigd was toen er afgelopen jaar een kuip verwijderd was. Aangezien hij het gisteren bij mij thuis niet kon oplossen is de motor weer terug naar Bergen op Zoom. Als alles goed gaat komt hij begin volgende week weer deze kant op.

Johan

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Nieuw lid

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven