Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Even voorstellen, nieuw lid met een GL500 project.

 
 
Pagina  Pagina 4 van 4:  « Vorige  1  2  3  4

Schrijver coenox

Voorzitter 
#46 | Geplaatst: 27 feb. 2017 09:57 
Brecht:
ik zie nu dat ik borgmor schreef.

Niet alleen dat, maar hoft ook niet eerst los.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Brecht
Forum Lid 
#47 | Geplaatst: 5 maart 2017 13:57 | Aangepast door: Brecht 
Nog wat foto's van het proces.

hier een wazige foto uit een donkere schuur, het moment waarop het blok onder de GL vandaan kwam.
foto

Zoals gezegd kwam alles bijzonder makkelijk los, totdat we op de moer van de achterbrug stuitten
foto

Gelukkig kreeg ik inspiratie van het forum hier en hebt het uiteindelijk met een lange moer opgelost
foto

Moer in de binnenzeskant opening, ratel er op
foto

Frame op zijn kont, vasthouden aan het balhoofd en alle massa van de monteur via de voet op de ratel
foto


En......los
foto

hierna alleen nog maar foto's van roestige onderdelen (hyperpro, achteras, remophanging.....) gemaakt. dat is niet echt de moeite om te delen. Vanaf hier is het wel "rock bottom" en kan het aleen maar mooier worden natuurlijk. Binnenkort spuiten.

Schrijver Brecht
Forum Lid 
#48 | Geplaatst: 9 juni 2017 22:12 
Zo af en toe maken we nog steeds stapjes. Ik ben alleen niet zo actief met foto's maken en uploaden. Inmiddels is het blok met behulp an messing borstels, tadenborstels, geduld en een fles Dasty weer helemaal schoon en vetvrij. Het valt me op dat het blok ooit al is gespoten geweest en dat losse delen (waterpomp, klepdeksels, etc) dat niet zijn. Uiteraard moet het weer netjes worden, maar ik twijfel nu hoe ver ik verder ga. Alles demonteren en weer alleen het carter spuiten? Of in 1 geheel laten en alles spuiten. Los halen wordt natuurlijk mooier, maar ik heb niet de intentie een complete revisie te doen. Het blok liep immers super.

- Zijn nieuwe pakkingen (onontbeerlijk als ik verder ga demonteren) goed verkrijgbaar?
- Ga ik veel overhoop halen als ik het blok verder uit elkaar haal? Vooral wbt timing, ontsteking, kwijtraken kleine onderdelen. Of is het een redelijk simpel: voorzichtig los halen, bij elkaar houden en weer netjes monteren na spuiten?

Schrijver jakob

Forum Lid 
#49 | Geplaatst: 9 juni 2017 23:08 
Kan ik beter een wedervraag aan je stellen Brecht.
Wat is je uiteindelijke doel / gewenste resultaat ?
Low budget, of wil je er een prijswinnaar van maken, en dus financieel er redelijk wat geld in steekt ?
Ik denk dat je met dit blok max 100 km gereden hebt, dus hoe zeker ben je over het inwendige van het blok ?
Maar ach, het is een CX, wat kan er aan kapot, en hoe moeilijk is dit om te herstellen, ook al zou je al helemaal klaar zijn.

Marco Becker ( zie voor zijn gegevens een van de eerste berichten ) zal je bijna alles voor je blok kunnen leveren. Ik denk dat hij je heel goed een prijs indicatie kan geven om alle spullen te leveren om het blok 100 % gecontroleerd / hersteld te krijgen.
Dat maakt je keuze misschien makkelijker ?

Succes.
V2 vs Twin . Ervaring is kennis die je krijgt, kort nadat je het nodig had.

Schrijver Brecht
Forum Lid 
#50 | Geplaatst: 12 juni 2017 09:05 
Goede vraag Jakob.

Het is de bedoeling dat het een nette motor wordt, waar ik zelf graag op rijd. Het hoeft geen concours-winnaar te worden. Ik ben redelijk technisch en heb al de nodig blokjes gedemonteerd en weer opgebouwd. Dus (zeker met de mooie filmpjes van Marco!) zou ik het blok best verder kunnen strippen.

Vraag voor mij is: voegt dat wat toe, aangezien de blokken als zo betrouwbaar bekend staan? Is er tegenover een eventueel kleine meerwaarde niet een relatief groot risico dat het er minder wordt (imitatie-pakkingen, klein foutje van mij...)

Gezien de regelmaat waarmee Marco blokken geviseerd lijkt het antwoord op mijn pakking-vraag trouwens idd al gegeven. Die zullen er allemaal nog wel zijn.

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#51 | Geplaatst: 12 juni 2017 10:33 
Hoi Brecht,
Zelf ben ik er voor om zaken niet onnodig aan te pakken, als het blok goed loopt, mooi klinkt en niet lekt waarom zou je er dan iets aan doen? Als na verloop van kilometers er toch iets komt kan je het nog altijd aanpakken, blok is er immers zo onderuit....
En ja natuurlijk is er altijd iets te verbeteren, nieuwe kettingspanner, nieuwe waterpompkeringen, kleppen slijpen, nieuwe zuigerveren, of zelfs overmaat zuigers, glijlagers vervangen enz. enz. maar als het nu in orde is waarom er zoveel geld en tijd in stoppen?
En ja, als je het uit elkaar haalt kan je het erg mooi maken, en weet je exact hoe je blok is.
Maar ook in elkaar is het blok erg netjes te maken, het is net hoe je het wil, qua tijd geld en uiterlijk.
Zo zie je maar: het besluit is aan jou

Erik

Schrijver MAST

Moderator 
#52 | Geplaatst: 12 juni 2017 11:08 
Het achterdeksel open maken zou ik alleen doen als ik zeker wilde weten hoe de staat van de nokkenasketting en geleiders is, en je de dynamo/stator niet vertrouwd. En als het blok open is, dan moet je meteen de waterpompkeerring vervangen.
Als het allemaal in orde is, lekker laten zitten.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Brecht
Forum Lid 
#53 | Geplaatst: 5 juli 2017 21:38 | Aangepast door: Brecht 
Inmiddels is het blok schoon en weer (bijna) orginieel aluminiumgrijs gespoten. Het koppelingsdeksel is gepolijst en de nieuwe pakkingen zijn binnen. Maar voor de glimmende foto's wacht ik nog even tot de klepdeksels ook gepolijst zijn. Hoop ik van t weekend te doen.

Ondertussen vond ik op mijn telefoon nog wat foto's van een deelprojectje van maaaaanden terug al weer die misschien ook wel leuk zijn om te delen.

Het coaten van de tank. Op de GL komt de tank van een CX custom, deze was van binnen niet helemaal ok, dus die heb ik behandeld. Hij is gecoat met een 2K epoxy mengsel van tank cure. Volgens mij is dit gewone expoxy en hoef je niet per se zo'n tank setje te kopen, maar ach, dan heb je gelijk de goede hoeveelheid en verhoudingen.

Hieronder de stappen in foto's

voor
Voor: een echte vooraf foto heb ik niet, dit geeft misscien een beeld: veel oppervlakkige roest aan de binnenkant van de tank. Hier staat ie al vol met water want:

schoonmaken
twee: schoonmaken. Ik heb de tank van binnen schoongeschuurd met water, grof grind en zand. En maar schudden. Het resultaat was
erg goed, maar ik weet niet of ik de methode nog eens zou aanbevelen. De vulhals van de tank loopt namelijk iets in de tank door. gevolg: het water/zand mengsel loopt er niet zo maar uit als je hem op zijn kop houdt. $%^& wat ben ik lang aan het spoelen en schudden geweest om het laatste rammelende stukje grind uit de tank te krijgen.


drogen 1
Drie: drogen. De omschrijving beveelt dan een nacht drogen aan of een paar uur in de oven zodat alles echt 100% droog is, daar had ik het geduld niet voor dus kwam de Fohn die mijn vrouw nooit gebruikt goed van pas.

drogen 2
Vier: meer drogen: Fohn 1 was al snel oververhit, gelukkig was er een tweede. Ook deze sloeg snel af. Het wordt natuurlijk al snel te warm, de hete lucht kan er alleen maar uit door de opening van de benzinekraan. DAt zorgt er wel voor dat de tank snel droog is. Het kost helaas ook wat fohn's. Gelukkig komen ze, na afkoelen weer tot leven. Door ze om en om te gebruiken was ik er na 45 minuten wel van overtuigd dat ik een droge tank had.

onderkant dichten
Vijf: afdichten. De coating gaat er vloeibaar in, dat mag er niet gelijk uitlopen natuurlijk. De benzine kraan opening wil je dus afdichten. De tank van de custom heeft een holle pijp voor de normaalstand van de benzinekraan in de tank hier in gaat ook nog een extra filter (te zine op de foto). Als deze vol zou lopen zou die ook gecoat worden. Ik heb die pijp afgedicht met een boortje met een doekje er om heen. Dit voldeed om de vloeibare coating in de tank te houden. Of het ook verholpen heeft dat de pijp van binne gecoat is heb ik nog niet kunnen ervaren...

bovenkant afdichten
Zes: afdichten voorbereiden. Je wil dat de coating overal in de tank komt, niet dat deze uitzakt en een dikke plak op de bodem vormt. Aangezien het uitharden een half uur duurt moet je dus een half uur de tank in beweging houden nadat de coating er in is gegaan. Voordat de coating er in gaat moet je wel even bedenken hoe de tankopening af te dichten. Een willekeurig stuk rubber op maat geknipt en een appelmoespotdeksel leken mij afdoende

bovenkant 2
Zeven: schudden maar! Hier mist een stap: het mengen van de twee componenten en dat in de tank gieten. Dat kan je je vast wel voorstellen zonder foto. Dan de tank opening afdichten. In mijn geval dus door de applemoespotdeksel stevig vast te tapen. Hierna heb ik een half uur door de huiskamer geijsbeerd met de tank in mijn armen en die de hele tijd rond gedraaid. Daar zijn gelukkig geen foto's van.

klaar
acht: klaar! Het is wat lastig te zien, met een camera door de tankopening. Maar de hele binnenkant is schoon en bedekt met een doorzichtige, gladde, harde laag epoxy van ik schat een mm of 1,5 dik. De tank is nu weer voor jaren beschermd aan de binnenkant en elk potentieel gaatje wat er in zou kunnen zitten is afgedicht.

Schrijver Brecht
Forum Lid 
#54 | Geplaatst: 11 juli 2017 08:28 | Aangepast door: Brecht 
Ik ben het fram aan het klaarmaken om te spuiten en had al bijna heel enthousiasthet typelaatje verwijderd. Deze:
typeplaatje
tot ik bedacht: mag dat eigenlijk wel? Het is toch wel het framenummer wat je verwijderd van je motor....
Als ik ga spuiten kan het ook afgeplakt worden, maar als er gepoedercoat wordt (wat toch mooier is) dan zou hij er eigenlijk af moeten. Iemand ervaring?

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#55 | Geplaatst: 11 juli 2017 10:46 
Ik haal ze er gewoon af als het nodig is, er staat ook een nummer in je balhoofd gestanst.
Later zet ik het terug met popnagels.....

Erik

(en of dat mag weet ik niet en maakt mij ook niet uit. )

Schrijver Brecht
Forum Lid 
#56 | Geplaatst: 11 juli 2017 10:58 
Staat dat nr in het balhoofd dan onder het typeplaatje? Ik zag verder geen ander nr namelijk. Nu is het hele frame nogal pokdalig, misschien moet ik beter kijken. Als het framnr op het frame hetzelfde is als op een achteraf teruggepopnageld typeplaatje dan lijkt het me geen probleem.

"teruggepopnageld" mooi woord

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#57 | Geplaatst: 11 juli 2017 13:00 
Hoi Brecht

Is er in geslagen met letters en nummers, even schuren over het balhoofd en je komt het weer tegen.....

Erik

Schrijver Brecht
Forum Lid 
#58 | Geplaatst: 20 juli 2017 12:40 | Aangepast door: Brecht 
Nu het blok mooi shiny is (foto's onderweg) mogen ook de koelleidingen weer terug. Die zien er van binnen zo uit:
koelleidingen
Een nachtje in de cola? of toch vervangen?

Schrijver Brecht
Forum Lid 
#59 | Geplaatst: 20 juli 2017 14:33 | Aangepast door: Brecht 
Hier dan wat foto's van het hele blok. Het is zeker geen perfecte show status, maar ik ben erg tevreden met het resultaat. Linker klepdeksel is al gepolijst, rechter moet nog.
blok

Detail van het koppelingsdeksel
koppelingsdeksel

Blok is: gereinigd met daast, grof geborsteld met een messing borstel, "glad" gemaakt met staalwol, nog eens gereinigd (met remmenreiniger) en uiteindelijk gespoten met motorblokverf (op advies van de automaterialenzaak zonder voorbehandeling) De deksels zijn ook met meeting borstel en schaalwol gereinigd, daarna in 2 stappen gepolijst met een oude boormachine in de werkbank.
boor

gelijk maar een vraagje over smaak: de koelvloeistofleidingen moeten nog gedaan worden. (zoals op de foto beneden kan natuurlijk niet) ik twijfel om ze dezelfde kleur te spuiten, of matzwart. of ook polijsten? Het is niet het mooiste onderdeel van het blok, dat zou pleiten voor ook aluminium spuiten. Maar ik wil wel dat het blok een blikvanger wordt, een contrasterende kleur voor die leiding helpt daar zeker bij.
koelvloeistofleiding

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#60 | Geplaatst: 20 juli 2017 17:04 
Ik heb die leidingen wel eens zwart gedaan, zag er best leuk uit. Niet de stukken waar de 0-ringen op dragen verven, wel schoon glad maken. Let op de o-ringen onder de knietjes op de cylinderkop, gebruik je te dikke ringen dan kunnen ze barsten bij vast zetten.

Plezier, Frans.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Pagina  Pagina 4 van 4:  « Vorige  1  2  3  4 
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Even voorstellen, nieuw lid met een GL500 project.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven