Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Robert Pirsig overleden.

 
Schrijver coenox

Voorzitter 
#1 | Geplaatst: 25 april 2017 22:59 | Aangepast door: coenox 
Wie? Ja, die. Robert Pirsig, schrijver van 'Zen en de kunst van het motoronderhoud'. Een goed, maar niet heel erg gemakkelijk boek uit de zestiger jaren. Een klassieker over een filosofische zoektocht naar kwaliteit, een verhandeling over waanzin, maar ook een reisverhaal over een vader en zoon. Deels autobiografisch. Het zal niet iedereen aanspreken, maar mij heeft het gepakt. En het doet me iets dat de schrijver op 88-jarige leeftijd is overleden. O, en hij reed op een Honda.

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver jakob

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 25 april 2017 23:36 
https://nl.wikipedia.org/wiki/Robert_M._Pirsig

Zen_en_de_Kunst_van_het_Motoronderhoud

Zen, filosoof,reisverhaal vader en zoon.
Het moet een gezegend man zijn geweest..

gr. Jakob ( idd, mooi boek )

(Mod edit: Jakob, een URL of een fotolink werkt niet bij je onderschrift)
V2 vs Twin . Ervaring is kennis die je krijgt, kort nadat je het nodig had.

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 25 april 2017 23:36 
Ja, klassiek boek is dat. Ik heb het ooit gelezen maar er is bij mij niet veel van blijven hangen. Alleen dat hij het niet kon begrijpen wanneer een 'monteur' een slecht passende sleutel gebruikte om iets te 'repareren'.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver beinhart

Bestuur 
#4 | Geplaatst: 26 april 2017 08:01 
coenox:
en hij reed op een Honda.

maar niet op een cx zo te zien ;)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver coenox

Voorzitter 
#5 | Geplaatst: 26 april 2017 10:10 | Aangepast door: coenox 
beinhart:
maar niet op een cx zo te zien ;)

Die waren er ook nog niet in 1974, anders was het vast een CX geweest. Dit was een CB77 Super Hawk, maar liefst 305 cc. Wat hij onder meer al mooi beschrijft is hoe je gevoel/romantiek en wetenschap combineert om tot kwaliteit te komen. Toen waren er al monteurs die zonder enige gevoel voor materialen je motor konden vernielen. Reden waren sommige mensen nog steeds dingen liever zelf doen.

jakob:
Zen, filosoof,reisverhaal vader en zoon.
Het moet een gezegend man zijn geweest..

Ja, ware het niet dat je in het naschrift van het boek leest dat zijn zoon Chris uit het boek op zijn 22e werd neergestoken en overleed. Dus zo gezegend dan ook weer niet.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 26 april 2017 11:05 
Ik heb me ooit gezet aan het boek...

En ergens raakte ik het spoor bijster. Het heeft mij niet gegrepen, en dat mag natuurlijk ook (hoop ik)
Misschien is het wel dat ik met verkeerde verwachtingen aan het boek begon....

Harmony,
Hans.
( verkeerde verwachtingen geven vaak verkeerde uitkomsten )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver coenox

Voorzitter 
#7 | Geplaatst: 26 april 2017 15:03 
De eerste keer ben ik gestrand. De tweede keer ... jaren later .. heeft het me wel gepakt. En daarna heb ik het nog een keer gelezen. En de derde keer komt ook nog. De titel is verwarrend. Het motorrijden en het sleutelen wordt als metafoor gebruikt, maar het boek gaat daar niet echt over.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 26 april 2017 17:05 
Heel goed dat je zijn overlijdensbericht opgepikt hebt Coen. Ik ben enorm gegrepen door dat filosofische werk. Zelf ben ik er ondanks het feit dat ik het drie keer gelezen heb en een flink aantal connotaties gemaakt heb nog steeds niet helemaal uit om kwaliteit goed te kunnen beschrijven. Zelfs toen ik later nog lid ben geweest van de kwaliteitsborgings-commissie van de RAI heb ik nog enige keren teruggegrepen naar Robert Pirsig.
Ik heb de Engelse versie en de latere Nederlandse vertaling. Nog ben ik verontwaardigd over de cover daarvan waarop een Moto Guzzi- achtige motor is afgebeeld. Ik heb ook nog een Guidebook to Zen and.....van Robert DiSanto en Thomas Steele uit 1990 ( motto: "For Chris ,of course" ) met de route van de werkelijke trip ( ik heb ook nog een fotoboek daarvan ) en vol met hoofdstukken om de diepere inhoud van het boek te doorgronden. Daarvan moet ik bekennen dat ik daar niet helemaal doorheen gekomen ben...
Kortom een boek dat me enorm geboeid heeft en dat nog steeds doet.
Gr. Jaap

Schrijver coenox

Voorzitter 
#9 | Geplaatst: 27 april 2017 13:32 
Volgens mij moeten we een keer samen een borrel drinken, Jaap. Maar pas nadat ik het boek nog een keer heb gelezen

Overigens moest ik er afgelopen weekend nog aan denken, voordat ik wist dat Pirsig is overleden. Arnold vertelde hoe een monteur zijn achterwiel terugzette na een bandenwissel. Hij besloot het daarna voortaan zelf te doen. Heeft alles met die definitie van kwaliteit te maken.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Hans Brune

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 27 april 2017 17:00 
Ja, mooi boek; en elke keer dat ik t lees kijk ik er weer heel anders tegenaan. De wanhoop omdat hij een schim najaagt die hij niet kan vatten en ook niet zal gaan begrijpen. Wat me opviel: dat hij daardoor steeds met zichzelf bezig is en z'n zoon achterop slecht begrijpt, pijnlijke miscommunicaties en schimmig daardoorheen iets met een verleden in een psychiatrisch centrum waarvan de verwarring steeds als een schaduw meerijdt. Ik rijd liever in het daglicht.....

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Robert Pirsig overleden.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ Andre Post ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven