Bijna drie jaar geleden gaf de alternator van mijn CX 500c (showroom 128) de geest. Bij mijn Britse klassiekers is uitvallen van de dynamo meer regel dan uitzondering maar je komt er heel gemakkelijk bij. Dat is bij de CX wel anders: het gaat zelden of nooit kapot maar het hele blok moet eruit. Ik heb indertijd bij Marco B onderdelen aangeschaft. Je krijgt dan een set met allerlei pakkingen, O-ringen etc. erbij die aan vervanging toe zijn. Heel handig! Ik heb ook revisiesets voor de carburateurs gekocht, want die pakkingen waren ook 36 jaar oud. Daarnaast de bougiekappen vervangen, die broos waren geworden, overal waren geoxideerd en nog steeds met weerstand.
Ik ben tijdens mijn werkzame leven niet meer aan vervanging toegekomen maar de zaak zit nu weer in elkaar. Ik heb dus de afgelopen dagen weer CX gereden, voor mij een supermoderne motor. Wat een plezier om weer op een motor te zitten waarmee je zo door rijdt naar Lissabon. Alles werkt en het remt prima. De carburateurs zijn nog niet 100% OK afgesteld. Te arm mengsel, waardoor oppikken rond de 3500 toeren nog niet optimaal is. Komt allemaal goed; er is weer een CX uit 1980 op de weg en ik ben weer een tevreden gebruiker.
Groet uit Tilburg,
Peter van der Schee |