Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Oef, wat is het warm.....

 
Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 15 juli 2018 11:15 
Oef, wat is het warm. En hoewel de vooruitzichten toch wat minder heel warme dagen voorspellen, blijft het toch wel: oef, wat is het warm

Nederlanders, altijd wat te klagen. Maar goed....
De laatste week ben ik minder op de motor gestapt dan dat ik zou willen. In het WoonWerk verkeer is soms de fiets, maar vaker ook de van airco voorziene auto gepakt. Op de motor heb ik altijd het dikke pak aan. Want als het fout gaat, dan wint de straat als het erom gaat wie de dikste huid heeft, en dat lijkt me niet fijn.
Okee, rubber onder houden en zo, dat weet ik wel. Maar weet die andere weggebruiker dat ook ? Vandaar, het dikke, maar momenteel ook veels te warme pak.

Een doorwaaijas staat op het lijstje, komt de volgende week binnen. (als het gaat volgens plan)

Ben ik er dan? Ik weet het niet. Mijn trouwe (soms recalcitrante) Rode Rakker is voorzien van een Polaris kuip. In herfst en winter onmisbaar, bij regen een geweldige uitvinding, maar bij 28graden of meer is het een complete sauna, met het warme pak achter dat effectieve windscherm.

De jas zal wel helpen, maar ik kan beter ook de beenkappen van de kuip halen, en die pas in de herfst er weer opzetten....

Ook kan ik de kuipruit eraf halen, maar waar laat je dat ding? Thuis laten liggen, en dan heb je hem nodig op de terugrit... Of je bergt 'm ergens achterop, waar die ook al in de weg ligt.

Ik bedacht me dat sommige kuipen lucht inlaat openingen hebben in de kuipruit. En toen kreeg ik een idee. Is het een goed idee?

De vraag is dus: kan ik zonder problemen de kuipruit op ophoog-stukjes zetten, ong. 5mm hoog. Dan ontstaat een flinke luchtspleet onder de ruit, maar blijft het wel stevig genoeg? Om halverwege SJK plots de ruit te verliezen is ook weer zo wat.....


Harmony,
Hans.
( vol van ideeen , soms goed, soms minder goed, maar altijd bezig )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 15 juli 2018 13:18 
Hoe zien die ophoog-stukjes eruit?

In de normale positie gemonteerd wordt de ruit onderaan over de volledige breedte ondersteund door de kuiprand, en misschien ook nog een rubberen strip ertussen voor extra demping. Dat raak je allemaal kwijt als je de ruit op ophoog-stukjes zet. Kweetnie hoor, maar echt stabiel wordt het daar naar mijn mening niet van.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver norby
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 15 juli 2018 13:45 
het lijkt mij ook niet zo.n goed idee.
ik moest nog aan mijn silverwing denken die met warm weer bij een stoplicht ook niet
comfortablel was en ook nog naar benzine stonk.
dit was volgens mij door een slechte afdichting kuip!
Het beste is dus om een naked bike te rijden.
nb

Schrijver MAST

Moderator 
#4 | Geplaatst: 15 juli 2018 15:19 
Hans, je kan toch de beenstukken en de ruit tijdelijk verwijderen? Die berg je op in de schuur en in het najaar zet je ze weer terug.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 15 juli 2018 15:23 
Ik heb juist het idee dat de ruit onderaan niet zozeer ondersteunt wordt, als wel tegengehouden. Winddruk etc. Onder wordt de ruit tegen de kuiprand gedrukt, bovenaan wordt de ruit tegen niets gedrukt, en krijgt dus imho de neiging om naar achteren te kiepen. Dus dan komt er trekkracht op die boutjes te staan.

En wat de ophoog dingen betreft zat ik te denken aan dikke rubber ringen.

Maar ik kan natuurlijk ook gewoon een 12 volt ventilator in de kuip monteren....


Harmony,
Hans.
( .... of ik hou gewoon een zomerstop ... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 15 juli 2018 15:38 | Aangepast door: Hansv 
MAST:
je kan toch de beenstukken en de ruit tijdelijk verwijderen

Ja, maarre, euh..... dan ziet íe er niet meer zo mooi uit
Een CX in korte broek.....

Harmony,
Hans.
( die toch maar de schroevendraaier gaat pakken om de beenkappen te verwijderen )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 15 juli 2018 22:25 
nog een fiets kopen een voor de zomer en een voor de winter.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver norby
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 15 juli 2018 22:36 
ha, ha.
ik denk dat hans dat niet gaat doen!
Maar ja een normale honda cx 500a is perfekt voor de zomer.
die kuip is vooral met hitte lastig, dat ken ik nog van mij silverwing.
Misschien beter rijden op straten met weinig stoplichten of evt autoweg.
nb

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 15 juli 2018 22:53 
amsilverwing:
een fiets kopen een voor de zomer en een voor de winter.

Zoals ze zeggen : been there, done that. Maar dat gaat 'm niet meer worden. Het kost al genoeg om 1 CX redelijk en netjes op de weg te houden..... In tijd en geld.


Harmony,
Hans.
( verstand komt met de jaren, soms..... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 16 juli 2018 09:00 
Hans
Alle gekheid op een stokje.
de silverwing heeft twee luchthappers in de kuip.
Die je open en dicht kunt zetten ook dit werkt niet naar behoren.
Wat je kan doen is de kuip aanpassen ,luchthappers maken zoals op de silverwing.
Het nadeel is dat er met regen spetters water door komt ,ook niet fijn.
Wat goed helpt is waar je nu mee bent kleding aanpassen" ook je broek " een motor spijkerbroek aanschaffen.
Gisteren 400 kilometer gereden in de hitten en ik was blij met mijn spijkerbroek en jas.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 20 juli 2018 22:20 
De doorwaaijas jas is binnengekomen en opgehaald. En wat doe je dan op zo'n warme dag als vandaag, als je een nieuwe doorwaai jas juist voor warme dagen hebt? Precies, een proef rondje maken.
De 'Rode Rakker' heeft een korte broek aan, en hoewel de ruit zit er nog op zit, toch eens kijken of het een beetje scheelt in de warmte.
En ja, het scheelt. Niet een beetje, maar wel twee of drie beetjes.

Binnendoor naar Apeldoorn, daar via de A1 en A30 weer op Ede aan. Totaal iets van 75 km. Het was wel iets warm, maar niet zoveel als met de dikke niet-doorwaai jas aan.


Kan ik in elk geval een stuk koeler op de motor blijven rijden. Want met de dikke jas op de motor zag ik echt niet zitten.



Harmony,
Hans.
( nu nog een doorwaai broek, en doorwaai laarzen en een doorwaai helm en... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 24 juli 2018 22:43 | Aangepast door: Hansv 
Het duurt even, maar we komen er wel.....

Na de doorwaai jas is er nu ook een motorjeans-broek aangeschaft. Toch net weer iets minder warm. Maar vanmiddag, op de binnendoor weg naar huis kwam ik op een 'onverstandig-om-in-te-halen' stuk achter twee auto's terecht, die de buurt niet kenden. Je mag daar 60 en ze gingen 40. Dan is zo'n doorwaaijas achter een Polaris toch niet helemaal effectief.

Maar als ik nou eens....

Een paar uur later, na wat zagen, slijpen, boren en dergelijke, wat met deze temperaturen verdacht veel op hard werken lijkt, was mijn DHZ verlaagde Polaris ruit klaar. Net voordat het helemaal donker was.
De grote vraag is natuurlijk: houdt 'ie het? Want in plaats van de 5 mm die de gewone ruit heeft is dit een magere 2 mm dik.
ruitje

Morgen een test ritje..... naar 't werk.... en misschien ook wel naar de stamtafel.....

Opbouwende kritiek is, zoals gebruikelijk, welkom.

Harmony,
Hans.
( prutst wat af..... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Oef, wat is het warm.....

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven