Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Hulp uit Frankrijk

 
Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 6 aug. 2018 21:59 
Onder "techniek" staat het verhaal over mijn tocht naar Venetië en mijn debâcle kort voor Dijon. Mijn motor staat onderwijl bij de Honda dealer in Dijon, die er weinig mee aankan.

Ik heb dezer dagen hartverwarmende reacties gekregen uit zowel NL als FR naar aanleiding van mijn stranden met de CX bij Dijon. Via de NL club heb ik contacten in FR aangereikt gekregen en die hebben mij allerlei assistentie aangeboden. Ik ben daar erg blij mee. Mijn CX komt daar beslist rijdend vandaan!

Motorrijders zijn een apart slag: sommigen dealen in drugs en buitenlandse dames maar in mijn klassiekerwereld kom ik voornamelijk warme en behulpzame mensen tegen.

Groet uit een kokend Brabant,

Peter van der Schee

Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 20 aug. 2018 21:59 
Tussen de velden ten Zuiden van Dijon had ik geen keus dan de motor naar een Honda dealer te laten brengen. Nou, die zat niet op een CX te wachten: de eerstkomende twee weken konden zij er niets aan doen. De motor moest dus daar achterblijven en mijn zoon en ik naar huis.

Draadboom is naar de dealer opgestuurd maar inmiddels ben ik via de NL club gewezen op het bestaan van Franse "lotgenoten". Van de dealer inmiddels het bericht gekregen dat men er tot midden oktober niets aan doet. Honda service!

De motor gaat nu met een transportbedrijf naar Poitiers. Daar zit Mike Smith (UK en Zuid-Afrikaans paspoort) en die werkt veel aan CX-en. Dat contact heb ik van Hans Versteegt. Ik ga er dan later heen en rijd of de motor terug, of breng hem op een aanhanger naar huis, afhankelijk van de omstandigheden. Als ik 700 km in stromende regen moet rijden, heb ik daar weinig plezier in.

Waarom zoveel moeite gedaan voor een motor van bijna 40 jaar oud? Ik heb de CX sinds 2007 en er zeven jaar volledig probleemloos mee gereden. Dit voorjaar veel gekloot gehad maar na vervanging van bobines + kabels + Ignitech weer prima gereden. Naar Italië en terug (tot Dijon) voortreffelijk gelopen. Wat een lief motortje! Nog één kans nu. Een fortuin gaat het mij zo niet kosten, hoop ik.

Mijn Triumph van 1972 heb ik inmiddels na 40 jaar verkocht. Ik wil terug naar twee motoren: mijn AJS 1956 en een "default bike", één die altijd rijdt. Als de CX weer OK blijkt, houd ik hem als zodanig. Is voorheen zeer betrouwbaar gebleken. Zo niet, dan koop ik een Kawasaki W650.

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 21 aug. 2018 11:46 
Mooi dat je de moeite neemt de CX weer op te lappen. Hopen dat het gaat lukken. Succes!
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver coenox

Voorzitter 
#4 | Geplaatst: 21 aug. 2018 13:47 
Ik weet niet of het nog de vermoeidheid van SJK is, maar ik krijg kippenvel van je verhaal. Geef je CX niet op hoor, ik rij al 32 jaar CX en heb deze motoren geroemd en vervloekt, maar bijna altijd kwam het weer goed. De techniek kan je wel eens in de steek laten, maar je mederijders doen dat nooit. Succes!

Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 24 aug. 2018 21:23 
De laatste dagen zijn er allerlei ontwikkelingen geweest m.b.t. mijn CX. De motor is gisteren (23/08) door een transportbedrijf uit Dijon afgehaald en bezorgd bij Mike Smith in Poitiers. Hij heeft de bekabeling er vandaag al op gemonteerd en de motor is weer helemaal in orde. Hij is een echte CX specialist en ik heb van hem allerlei dingen geleerd: mijn motor is uit Californië "terug-geïmporteerd" en heeft uiterst tamme carburateurs, vanwege de wetgeving daar.

Ik vond de motor altijd al tam, vooral in de Alpen. Ik had die rit jaren eerder met mijn Triumph 650 gereden en die reed de bergen veel makkelijker op. Ik heb mijn carburateurs vorig jaar gereviseerd maar kennelijk kan het blok met NL carbs veel beter presteren. Ik zou daar graag meer over horen. Is er geen NL Mike Smith?

Peter van der Schee

Schrijver norby
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 24 aug. 2018 23:10 
ik heb nog wel carbs voor je liggen, leuk dat die weer loopt, lag het aan de kabel dan?
je heb t een custom met een normale carburateur dus geen vaccuum, die moet ik dus wel hebben.
nb

Schrijver MAST

Moderator 
#7 | Geplaatst: 25 aug. 2018 11:10 | Aangepast door: MAST 
Pschee01:
Is er geen NL Mike Smith?

Er zijn in Nederland mensen zoals Mike Smith te vinden. Er wordt heel wat kennis en kunde gedeeld onderling. Er is iemand die heel veel van de CX en GL500 af weet. Hij heeft er zelfs zijn beroep van gemaakt.
Dat de Amerikaanse versie een andere afstelling van de carburateur heeft was wel bekend, maar niet dat het zo heel veel verschil in "power" zou geven.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver norby
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 25 aug. 2018 21:34 
ok peter , zeg dan eerst waar de storing precies aan lag, we kunnen dan nog wat leren.
wat betreft de carburateur zou je ook mike smith nog kunnen vragen of het zoveel verschil geeft.
ik denk die van jou geen twintig kw uitvoering of geknepen bochten, echter wel afstelling carb naar usa normen.
nb

Schrijver norby
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 30 aug. 2018 15:43 
peter, je bent niet erg snel met het antwoorden.
Wat heeft die kortsluiting precies veroorzaakt?
nb

Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 30 aug. 2018 21:52 
Dat klopt, Norby. Het komt omdat ik het nog niet weet. Ik ben een oude lul (68 al) maar heb een vrouw van 50 die full-time werkt en nog een zoon van 13. Huishouden en opvoeding komen voor mijn rekening! De motor is weer in orde en Mike was er al snel mee klaar. Hij verwachtte dat het contactslot het probleem was, heeft dat helemaal uit elkaar gehaald en daar niks gevonden. Als ik uit Frankrijk terug ben, ga ik het hele verhaal vertellen. Ik maak veel werk van mijn berichten hier en dan ben ik even bezig. Overigens is dit forum voor mij erg belangrijk en ik stel reacties zeer op prijs.

Wie is trouwens de NL tegenhanger van Mike Smith?

Schrijver MAST

Moderator 
#11 | Geplaatst: 30 aug. 2018 22:44 
Peter, ik heb je een pb (persoonlijk bericht) gestuurd. Kijk even in je 'postbus' hier op het forum.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver norby
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 31 aug. 2018 15:35 
ok peter, weet dat voor de geoefende cx man dit nog wel op te lossen is
die weten precies waar ze moeten zoeken en het te voorkomen.
misschien toch de kabel die massa maakte maar kan natuurlijk iets anders zijn bv water in knipperlicht of zo,
nb

Schrijver norby
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 31 aug. 2018 15:37 
al deze mensen hebben er verstand van maar bv mast en brincx zijn erg goed........
nb

Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 31 aug. 2018 20:28 
Ik heb in het verleden veel contact met Marco Beckers gehad maar die heeft het nu te druk. In mijn directe omgeving heb ik allerlei mensen die veel meer kennis en vaardigheden hebben dan ik maar meestal van oudere motoren. Uit zo'n CX komen zij ook nog wel maar mensen als Mike en Marco weten (a) bijna altijd direct wat er waarschijnlijk fout is en (b) waar het benodigde onderdeel te vinden is.

Voor mijn Triumph was het altijd Mr Jim in Castricum; die reviseert zo'n 650 cc twin desnoods met een blinddoek op. Niet goedkoop maar 100% kwaliteit.

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Hulp uit Frankrijk

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ bertus78 ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven