Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Expansie vaatje

 
Schrijver Arjen Reumer
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 12 dec. 2018 10:13 
Goedemorgen, vraagje - heb een caferacer maar vorige eigenaar heeft geen expansie vaatje gemonteerd. Hoe kan ik dit oplossen? Mvg Arjen

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 12 dec. 2018 10:54 | Aangepast door: JiMi 
Ik wist niet dat dat kon, zonder expansievaatje rijden. Het vaatje hoort normaal gesproken achter de startmotor te zitten. Dus linksachter tussen het blok en het frame. Je zult het blok iets naar voor moeten schuiven om het vaatje ertussen te wurmen. En een slang aanleggen tussen radiator en vaatje.

Maar hoe raakt je systeem nu overdruk kwijt als er geen expansievat is?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 12 dec. 2018 11:26 
Het expansie vaatje is er voor om bij geheel gevuld koel circuit de overloop op te vangen wanneer de boel goed warm wordt. Bij afkoeling wordt het weer terug gezogen. Je kan dus zonder rijden, met mogelijk het risico dat je hete vloeistof over de knietjes krijgt en 't is ook niet goed voor de verf. Je koelsysteem zal ook niet helemaal gevuld kunnen zijn, dat zal verder misschien wel goed gaan zolang het niet extreem warm wordt.

Maar het hoeft absoluut niet het Honda plastic ding te zijn, je kan ook best zelf wat maken. Slang van radiateur overloop (bij dop) dan onderin laten uitkomen zodat bij terug zuigen vloeistof netjes retour loopt. Boven in dan een vulopening natuurlijk en ook een onluchting/overloop. Na montage koud radiateur geheel afvullen, ook wat in vaatje. Da's alles, kijk maar eens goed naar plaatjes van andere verbouwingen, er zitten hele leuke "vaatjes" bij. En als je toch bezig bent, kijk dan ook eens wat er met de carter ontluchting is gedaan....

Plezier, Frans

(persoonlijk niet zo van de CX horeca transport middelen, maar 't is maar wat je leuk vindt. Geen herrie of vermijdbare vervuiling graag....)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Arjen Reumer
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 12 dec. 2018 19:35 
Oké Heren, zal kijken wat ik kan maken/zoeken... Misschien heeft iemand een voorbeeld ervan? Vriendelijke groeten Arjen

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Expansie vaatje

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven