Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

luchtstroming koeling

 
Schrijver Hendrik08
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 16 maart 2019 16:40 
ik zie regelmatig bij ombouwen van de cx naar Cafe racer, dat de kap om de ventilator wordt weggelaten. volgens mij is deze bedoeld om de luchtstroming te geleiden voor een een goede koeling. iemand hier ervaringen mee?

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 16 maart 2019 23:47 | Aangepast door: brinkcx 
De koeling van de CX is vrij ruim bemeten, volgens het FSM mogen bv. de radiateur lamellen voor 20% dicht zitten (!). Dan is het in dit land zelden echt heet en lang vol gas rijden is ook zeldzaam. De hoogste temperaturen zie je meestal bij stoppen na hoge belasting, b.v. na warm stuk snelweg onderaan de afrit voor het stoplicht stoppen, belangrijkst is dan de "woei"van de fan achter de radiator. (daar helpt in dat geval beetje toeren er bij tot zeg 3000, in stilstand dus alleen om fan wat harder te laten draaien). Enige keer dat ik ooit gehoord heb dat wel/geen kap uitmaakte was bij iemand die met een breed spatbord de radiateur in feite voor een groot deel afgedekt had, met kap terug er op bleef 't wat koeler maar nog niet koel genoeg.

Honda heeft de boel ontworpen om bij extreem warm weer redelijk te blijven werken (daarom ook gratis Airco op alle motoren). Dat hebben we hier zelden, maar als je de boel gaat verbouwen moet je daar wel over nadenken. M'n knutselfiets rijdt nu ook zonder kap, nog niet aan toe gekomen, maakt geen b*l uit. Voor een CX die alleen maar even snel naar de horeca hoeft te rijden ook helemaal niet, maar als je zwaar beladen wilt gaan toeren in verre warme landen wordt het wat anders. Bij vriezend weer kan je best een stuk afdekken anders komt de boel maar slecht op temperatuur.

Conclusie wat mij betreft: geen kap is nou niet direct een probleem, maar met is wel een goed idee.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 17 maart 2019 09:54 
ik heb dat ook al vaker gezien.
Frans hier boven heeft er al wat over geschreven, en voor mijn gevoel klopt dat aardig.
De cx500 kan wel wat hebben, er is ruimte over.

Wel laat ik tegenwoordig het rubber weg op de blokken, ik bedoel de rubber flapjes aan de ventilator tunnel, en iets daar achter het sluitstuk tussen de cilinder koppen.
Doel, toch meer koeling. En het werkt. Let op, bij alle latere modellen is dat door honda ook weg gelaten. De cx500 e euro sport heeft ze ook niet meer honda fabriek af.

Dan kom ik op de 650 modellen. Hier is een ander verhaal gaande.
Op de 650 modellen is de waterpomp waaier grof weg 30% hoger, en de radiateur heeft veel meer lamellen. Op mijn zijspan kan deze koeling het eigenlijk niet aan. Dus bij de 650 modellen is het toch wat krap bemeten. Als daar de waaier niet werkt, dan lopen de rijders wel degelijk klem.
Dus de 650 modellen hebben echt de koeling nodig.

Groetjes marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 luchtstroming koeling

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven