Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Impellers waterpomp

 
Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 4 aug. 2020 21:03 
Hallo CX-ers,
Graag maak ik even gebruik van jullie expertise.
Zijn de impellers van de waterpomp van een 650 en een 500 hetzelfde?
Mijn 650 die ik aan het opknappen ben heeft bij demontage een grote impeller met een waaierhoogte van circa 27mm. Bij demontage zat daar een merkwaardig zelfgefabriekt dun afstandsringetje achter. Voor de montage een origineel ringetje gemonteerd. Wat schetst mijn verbazing: de impeller loopt vast in het pomphuis! Startmotor capituleert!! Bij een andere 650 gekeken en die impeller lijkt qua grootte precies dezelfde als die van een 500. Die zijn circa 5mm lager dan de gemonteerde. Wat hoort er nu in?
Zijn er kenners onder jullie die dit raadsel op kunnen lossen?
Bij voorbaat dank!
Gr,
Jaap

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 4 aug. 2020 21:31 
Jaap, zover ik weet zijn de impellers van de 500 en 650 gelijk. Ik meet 26mm " hoogte/dikte".
Het ringetje dat daar hoort te zitten heeft een specifieke afmeting. (13.5×10×2mm)
Blijkbaar heeft iemand bij jouw cx zelf iets zitten knutselen.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 4 aug. 2020 21:42 
Even een opmerking in het duister ,
Kan het zijn dat de impeller aan de achter zijde is versleten doordat hij heeft gewaggeld op de ring omdat dit niet goed vast heeft gezeten

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 4 aug. 2020 22:36 
Voor het betere inzicht bij mijn vraag het volgende:
impellers

Bij de foto van de impellers is de linker met de hoge waaiers degene die oorspronkelijk gemonteerd zat met een zelf geknutseld dun afstandsringetje. De rechter is er een die er normaal in hoort? Die is hetzelfde als van een 500?

waterpompohuis
Bij de andere foto zie je het resultaat na het monteren van een originele afstandsring bij die linker impeller.
Motor was door het aanlopen van de impeller in het pompdeksel niet meer rond te krijgen.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 5 aug. 2020 01:11 
Niet toevallig nog een "oud" ringetje vast op de nokkenas, nu dus twee? Soms moet je bij uit elkaar halen twee keer kijken of íe er echt af is, het kan met wat oxidatie één geheel met de nokkenas lijken. Even passen met het losse dekseltje en streepje verf oid op de schoepen ?

(ik meen zeker te weten dat ik een impeller had die net als die hoge van jou was en apart "650" gemerkt. Maar die kan ik niet meer vinden, op een onderdelenbeurs verkocht geloof ik, heb geen 650 meer. Het is iig een apart onderdeel nummer voor de 650's, net als het deksel. Ringetje en pakking zijn hetzelfde als de 500.)

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 5 aug. 2020 19:23 | Aangepast door: amsilverwing 
het komt door het afdichtings deksel.
die van de 650 is dieper dan die van de 500.
en de impeller is hoger van de 650 dan die van de 500.
dus kijk even naar de afdichtings deksel waar de koelpijp in zit .

19215ME2000 cx650 impeller
19215415010 cx500
19221ME2000 cx650 afdichtings deksel
19221415000 cx500
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 6 aug. 2020 12:14 | Aangepast door: Jaime Pescador 
Nog even verder met de puzzel.
Zoals André al zei en Frans al suggereerde zijn de waterpompen van een 650 en een 500 verschillend. De huizen zijn anders en het 650 huis is circa 5mm hoger zoals je kunt zien.
De waaiers verschillen ook 5mm in hoogte.

verschil in hoogte deksel

In de 650 waaier onder de keramische seal vond ik nog een niet ontdekt ringetje van 0.5 mm dikte tegen de waaierbodem gekleefd zitten. Hulde Frans!!
Dat zal net het verschil maken.

seal en ringetjes

Wist niet dat de speling zo weinig is in de pomp tussen impeller en deksel.

We gaan hem weer monteren zoals het hoort en jullie horen van het resultaat
Gr,
Jaap

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 6 aug. 2020 15:11 


En hoe dacht je dat ik aan dat idee ben gekomen ?

(verder is alle speling langs de pompwaaier lekkage en dus slechtere werking)

plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 11 aug. 2020 12:41 
Vanmorgen alles weer gemonteerd. Eerst even de binnenkant van het pompdeksel zwart gespoten en toen zonder O-ring gemonteerd. Rond gedraaid en toen bleek dat de waaier nog even de zwarte lak op minieme beschadigingsrandjes had geraakt. Deze nog eventjes met 400 schuurpapier weggewerkt. Daarna alles met O-ring gemonteerd en alles liep zonder contact rond.
Je ziet dat het ( verstopte) 0.5 mm ringetje het probleem veroorzaakte. De speling is echt een kwestie van honderdsten.
Bedankt voor al het meedenken!!
Gr,
Jaap

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Impellers waterpomp

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven