Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Schade bij proefrit

 
Schrijver The Red Baron
Gast 
#1 | Geplaatst: 18 april 2004 22:51 | Aangepast door: The Red Baron 
Ik heb dit weekend als vriendendienst een proefrit gemaakt op een motor. Mijn kennis mag nog geen motor rijden maar wilde er wel alvast een kopen en had mijn advies gevraagd. Helaas ging ik bij de eerste rotonde al onderuit. Wie moet nu voor de reparatie opdraaien, ik of de verkopende partij?? Vooraf zijn daar geen afspraken over gemaakt. Naderhand bleek dat de eigenaar liever niet had dat erop gereden werd. De motor was (bleek achteraf) WA-beperkt-casco verzekerd.
Gaarne reacties, dit kan immers iedereen overkomen.
Groet, Nico

Schrijver Anoniem
Gast 
#2 | Geplaatst: 18 april 2004 23:10 
u kunt het proberen via uw wa ver zekering anders zijn de kosten voor de opdrachtgever maar de moter ge woon kopen en de schade herstellen licht het meest voor de hand potje breken potje betalen

Schrijver Anoniem
Gast 
#3 | Geplaatst: 18 april 2004 23:39 
Hey Rode Baron,
Jeetje, wat lullig voor je zeg! Tja, ik weet het niet helemaal zeker, maar ook al had de eigenaar liever niet dat er werd proefgereden, zo te horen heeft ie toch toestemming gegeven dat je erop reed. Hij heeft je niet specifiek gezegd dat je er NIET op mocht rijden. Je zou kunnen redeneren, dat de eigenaar daarmee het risico accepteert dat er schade optreedt. Daarnaast handelde je in opdracht van een derde, dus wellicht is die juridisch gezien ook aan te spreken. Ik meen dat er ook een lid is met juridische scholing, maar ik weet niet wie het is, miosschien weten Coen en Frans wie het is. Heb je anders een rechtsbijstandverzekering, of anders die kennis van je?
Succes ermee en laat even horen hoe het verder loopt, daar leren we allemaal van....
Groeten
Ray

Schrijver Ray
Gast 
#4 | Geplaatst: 18 april 2004 23:40 | Aangepast door: Ray 
Dat was ik dus....

Schrijver Floris
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 19 april 2004 09:55 
Inderdaad erg vervelend als zoiets gebeurt.

Ik zou zeggen: begin 'ns met vast te stellen hoe groot de schade is. Pas met een officiele taxatie van een schadebedrijf weet je waar je over praat. Laat wel een uitsplitsing maken van onderdelen en arbeidsloon.

Wellicht heb je een persoonlijke WA verzekering (dat is iets anders dan een WA verkeersverzekering). Als dat zo is dan kan de tegenpartij (de verkoper van de motor) jou schriftelijk aansprakelijk stellen en kun je de schade claimen bij jouw verzekeringsmaatschappij. Kijk je polissen maar 'ns na of je zo'n persoonlijke WA verzekering hebt. Vaak zit hij in een gecombineerd pakket (overlijden, invaliditeit en meer van dat soort ellende). En heb je een rechtsbijstandverzekering?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver coenox

Voorzitter 
#6 | Geplaatst: 19 april 2004 17:29 
Ik heb een dorpsgenoot, die tevens als jurist bij het schadefonds werkt, en CX-rijders is. Ik zal hem vragen hier te antwoorden.

coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver The Red Baron
Gast 
#7 | Geplaatst: 19 april 2004 18:15 | Aangepast door: The Red Baron 
Coen, Graag hoor/lees ik dan nog iets, dan heb ik straks wat meer houvast.
De persoonlijke WA verzekering dekt ongevallen met motorvoertuigen niet. Alleen schade toegebracht aan een motorvoertiug door bijvoorbeeld met een fiets ertegenaan te rijden. Ik heb gelukkig wel een (hopelijk) goede verkeerrechtsbijstand verzekering.
Er wordt nu eerst gekeken wat de schade is.
Over de oorzaak van het ongeluk heb ik zo'n vermoeden dat de banden door lang stilstaan op de betonnen vloer op een plek "hard" geworden zijn. De motor heeft alijd op de jiffy gestaan en niet op een middenbok. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik hou jullie op de hoogte.
Nico

Schrijver edward
Gast 
#8 | Geplaatst: 20 april 2004 07:52 
Hoi Nico

Ik ben die dorpsgenoot van Coen. Schadeverzekeringsrecht in het verkeer is niet helemaal mijn tak van sport. Met mijn boerenverstand (ok, met een vleugje juridische achtergrond) zeg ik dat in principe de veroorzakende partij aansprakelijk is voor de schade, tenzij er afwijkende afspraken over zijn gemaakt. Ik weet niet of de toestemming van de verkopende partij een rol speelt (zou kunnen). Uit jouw verhaal maak ik op dat je niet met een officiele dealer te maken hebt gehad (die hebben vast wel vaker met dit bijltje gehakt en zijn waarschijnlijk aanvullend verzekerd voor dit soort schades).

Ik geloof niet dat er wettelijk iets omtrent het fenomeen "proefrit" is geregeld. Dus plat gezegd, als jij een stuurfout hebt gemaakt zal jij waarschijnlijk aansprakelijk zijn. Als de oorzaak echter is gelegen in een defect aan de motor (kale banden of slechte remmen, ofzo), dan lijkt mij de verkopende partij aansprakelijk.

De WA Casco dekt in casu alleen mogelijke schade die aan derden (andere weggebruikers) is toegebracht en dat is hier niet aan de orde. Ik weet zeker dat je je vriend niet aan kunt (en wilt...) spreken, tenzij je vooraf afapraken hebt gemaakt. Als je lid bent van de ANWB kun je deze casus ook aan de ledenservice voorleggen...

Nog even praktisch. Je kunt in principe een afwachtende houding aannnemen. De eigenaar van de motor is de partij die schade heeft geleden. Hij zal jou (schriftelijk) aansprakelijk moeten stellen, hij is ook degene die de schade moet laten taxeren.

Floris heeft in dat verband een goede suggestie gedaan. De schade moet getaxeerd worden, dan weet je waar je over praat. De hoogte van de schade bepaalt vaak de onderhandelingsruimte en de aard van de (mogelijk juridische) stappen die partijen nemen. Maar nogmaals, de bal ligt (ook voor de taxatie) bij de eigenaar van de motor.

Zoals je leest ben ik niet overal even zeker van. Succes,
Edward

Schrijver reinier
Gast 
#9 | Geplaatst: 20 april 2004 17:20 
IK heb precies hetzelfde gehad!
Bureau voor rechtsbijstand adviseerde mij een brief te schrijven waarin je alle (herhaal alle) aansprakelijkheid afwijst. Reden:van te voren is NIETS afgesproken of overeengekomen wat er in geval van schade wordt gedaan. Je mag er dan van uitgaan dat het risico bij de dealer ligt.Je mag aannemen dat er voor jou geen financiele risico's volgen.Ook wijs je een eventuele eigen risico af dat zij aan hun verzekeraar kwijt zijn. Ik heb niets betaalt, sterker nog, ik zat in hun adressen bestand en kreeg omstreeks nieuwjaar de standaard uitnodiging voor de nieuwe collectie motoren in de bus .Het heeft me alleen een gebroken sleutelbeen gekost (en hun een total los motor van 2500 gulden)
groeten Reinier

Schrijver Floris
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 20 april 2004 21:11 
Als ik 't goed heb begrepen gaat het hier om een particuliere verkoper en niet om een dealer. Dat maakt nogal verschil zou ik zeggen. Met dealers heb ik geen medelijden.

In dit geval vind ik dat je de verkoper niet voor de schade mag laten opdraaien. Dat kan je niet maken.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver The Red Baron
Gast 
#11 | Geplaatst: 20 april 2004 23:33 | Aangepast door: The Red Baron 
Zoals het er nu uitziet gaat mijn kennis de motor gewoon kopen en wordt de te herstellen schade beperkt. Hij is nog in gesprek met de eigenaar.
Navraag bij een bandenboer heeft mij geleerd dat van een motor die lang stil staat de banden spekglad worden. Gladder dan bij nieuwe banden. Dit laagje gaat er weer snel vanaf tijdens het rijden, ik had gewoon de domme pech dat er een rotonde na een paar honderd meter lag. En ik dus met motor op het asfalt.
Groet, Nico

Schrijver Anoniem
Gast 
#12 | Geplaatst: 21 april 2004 10:29 
als je een motor uitprobeerd die je niet kent is het zaak om extra allert te zijn en eerst een klijn stukje proberen wat hij doet dus even voorzichtig remmen en voelen of hij goed spoort. voordat je verder gaat, bespaard je een hoop ellende .ik hoopdat alles goed komt.groetjes

Schrijver The Red Baron
Gast 
#13 | Geplaatst: 23 april 2004 23:01 
Koper en verkoper van de "schademotor" hebben elkaar gevonden in een compromie. De kosten van de schade is achteraf gezien erg beperkt. De koper moet nu alleen nog even de banden licht opschuren met een schuurpapiertje voordat hij gaat rijden.
Nog even het advies van Reinier: Je hebt gelijk. Ik heb contact gehad met dealer-inside-information. Motorzaken zijn als de dood dat er wat gebeurt tijdens een proefrit. Zelfs als ze de proefrijder laten tekenen voor kosten van schade of eigen risico van de verzekering. Als de klant na schade weigert te betalen hebben ze geen poot om op te staan en kunnen ze naar hun geld fluiten.
Mijn advies voor het particulier verkopen van je eigen motor: probeer 'm "all-risk" te verzekeren voor de periode van de verkoop. Kost een paar centen, maar is het risico van schade waard.
TRB (hij die de volgende keer nog beter oplet)

Schrijver mex
Gast 
#14 | Geplaatst: 9 mei 2004 17:35 
@ the Red BAron..

Met de laatste allinia ben ik het niet helemaal eens, je verhoogd je verzekeringspremie naar all-risk, terwijl je dan de schade opgeeft die een ander heeft gemaakt....
Maar verzekeren maatschappijen nog wel een motorfiets uit zeg 1984...???

Ik heb een contract gemaakt dat de eventuele schade die veroorzaakt wordt door een proefrit voor de kosten komen van de aspirant koper, dit ondertekend door de aspirant koper, de verkoper en eventueel een vriend
waterdicht en rechtsgeldig...

grtz
MArcel

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Schade bij proefrit

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven