Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Honda CX650 Custom, vreemde eend in de bijt

 
Schrijver sieds

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 31 juli 2021 17:51 | Aangepast door: sieds 
Ja, in welke bijt, de CX bijt of de Shadow bijt.
Afgelopen weekend heb ik hier in de buurt een tour met de Honda Shadow club gereden.
En toen kwam ineens bij mij op wat ik eigenlijk al eerder dacht, de CX650 Custom kon wel eens een Shadow zijn.

Om daar achter te komen heb ik de geschiedenis van de Shadow en de ontwikkeling van de verschillende versies in 1983 naast elkaar gelegd.
De Honda CX650 Custom versus Honda VT750 Custom/ VN750 Custom / Honda VT500 Custom.
In 1983 startte Honda met de ontwikkeling van een custom/cruiser motor

De CX650 Custom was een eenjarig model dat in 1983 voor de Amerikaanse markt werd geproduceerd. Het frame is compleet anders dan de gangbare CXen, evenals de styling en werd op de markt gebracht om tegemoet te komen aan de Amerikaanse wens voor de laag uitgerekte look van Amerikaanse cruiser motoren. Zijn geshopte voorvork, traanvormige tank, lage zitting en korte uitlaat gaven hem een zeer slank uiterlijk. Hij was echter qua styling en prijsklasse erg vergelijkbaar met de 750 Shadow

In 1983 introduceerde Honda ook de Shadow-serie motorfietsen in een poging met de VT500 Custom en VT750/700 Custom om dus tegemoet te komen aan de behoeften van de Amerikaanse cruisermarkt
Naast de V-motor waren in het frame en de carrosserie van de Shadow klassieke Amerikaanse cruiser-stijlelementen verwerkt: een traanvormige brandstoftank (met een verborgen subtank om de capaciteit te vergroten), een lage buddyseat, cruiser stuur , gegoten wielen, chromen voorspatbord, een ronde koplamp en instrumentenbehuizingen, grote hellingshoek en schuin afgesneden dempers.

Op de Amerikaanse markt was ook 1983 het enige modeljaar voor de VT700C Shadow, die verkrijgbaar was in twee kleuren, Black en Candy Wineberry Red. De VT750C bleef beschikbaar in Canada voor de modeljaren 1984 en 1985 nagenoeg onveranderd.
In Japan was het de Honda VN750 Custom.

En dit alles komt qua frame en styling exact overeen met de CX650 Custom, alleen deze V-twin is dwars geplaatst.
Honda koos ervoor om slechts één cruiser-motor in die klasse te hebben, dus dat was de reden voor de korte levensduur van het model.

Ook de Honda Rebel wordt in bepaalde markten Shadow genoemd en de Honda Magna 500 uit 1983 lijkt qua styling eveneens op de Shadow.

Al met al is mijn mening dat de Honda CX650C tot de familie van de Shadow's behoort als eerste ontwikkelde modellen uit 1983.

Alle HONDA CUSTOM/ CRUISER modellen uit 1983
.
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'- 3 x '83
'Leaver dea as slaef'

Schrijver Johan001

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 2 aug. 2021 12:59 
Mooi overzicht DANKJEWEL
Liefde is als een draaiende motor, telkens weer.

Schrijver coenox

Voorzitter 
#3 | Geplaatst: 3 aug. 2021 16:16 
Ik heb het onbewust altijd al als een Shadow met een CX blok gezien. Maar leuk om de feiten een keer op een rijtje te hebben.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Michaelr

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 5 aug. 2021 18:22 
Vooral de vt500 shadow lijkt op de CX650C
Gl500 (RodeWoerd) GL650 (Puk) CX650E (Lammetje) CX500A
CX500E (Orca)

Schrijver sieds

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 27 sept. 2021 10:43 | Aangepast door: sieds 
De Honda Shadow club is behoorlijk actief qua ritten in Noord Nederland dus ik dacht misschien kan ik lid worden met een 100% Shadow model uit 1983 en wat vaker een rit rijden.
Het enige verschil is nml de plaatsing van het V-Twin blok, de CX is langsgeplaatst en het Shadow blok dwars.
Helaas, ze wensen een Shadow CX niet toe te laten.
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'- 3 x '83
'Leaver dea as slaef'

Schrijver GL5
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 5 jan. 2022 14:01 
Waarschijnlijk had Honda nog wat blokjes over
Wel jammer dat de 'Shadow' rijder dan weer geen echte Honda liefhebbers
blijken te zijn.
Vind dit toch wel een vorm van body shaming.

Schrijver Superpapa

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 18 jan. 2022 14:22 
Jammer dat je niet toegelaten wordt bij de Shadow club. Ze weten niet wat ze missen: een hele bijzondere Shadow. Persoonlijk vind ik jouw CX650 Custom zelfs mooier dan een Shadow,

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Honda CX650 Custom, vreemde eend in de bijt

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven