Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Gl500 start niet, wel vonk, wel benzine.

 
 
Pagina  Pagina 2 van 3:  « Vorige  1  2  3  Volgende »

Schrijver Leo Schaap
Forum Lid 
#16 | Geplaatst: 10 juli 2022 11:01 
Hansv
Hai Hans,

Ik ga n.a.v. tip van Frans toch maar proberen zoveel mogelijk weer door te meten. Voor zover ik weet wat en waar ik moet meten en welke waarden.. En wat van die spray aanschaffen om te helpen starten.

Ja, het gaat hier om een GL (1983) die is van mijn vrouw. Die CX, (1979) die is van mij. Die rijdt ook nog niet nu, want zelf aan het verbouwen, helemaal standaard gekocht. Reed prima trouwens. Die heeft geen haast, want heb ook nog een andere motor, maar dat die GL het steeds weer niet doet is frustrerend, want zij rijd nu al 2 jaar niet hierdoor. De lol gaat er bij haar wel af zo helaas.
CX500C Deluxe

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#17 | Geplaatst: 10 juli 2022 11:43 
Kijk ook even in de wiki bij het US forum hier (klik) . Da layered circuit die daar staan zijn ook wel handig voor dit werk,
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver MAST

Moderator 
#18 | Geplaatst: 11 juli 2022 11:28 
Heb je al eens geprobeert te starten met een extra accu? Bv van de auto. Dat kan soms net dat beetje extra geven om de motor aan te laten slaan. Compressie gemeten?
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Leo Schaap
Forum Lid 
#19 | Geplaatst: 11 juli 2022 14:07 
MAST
Hai. Ja, met extra accu al geprobeerd. Startmotor draait ook volop.
Compressie is beide cilinders 9.3 (koude motor), dat was ook afgelopen jaar zo toen hij nog wel reed. Dus al is de compressie misschien niet superhoog, die is ongewijzigd, en daar startte hij voorheen altijd prima mee.

Ik wil het hele stroom traject van motor / regelaar / bobines en alles wat daar tussen zit gaan doormeten. Alleen ben ik zoekende naar "wat kan ik doormeten, op welke aansluitingen / draden, en welke waarden moet er uit komen". Hoop dat iemand daar wat tips voor heeft.
CX500C Deluxe

Schrijver MAST

Moderator 
#20 | Geplaatst: 11 juli 2022 15:07 
Zie ook de link in het stukje van Brincx naar het VS forum. Stator meten kan ook via deze link KLIK
Heb je een werkplaats handboek? Daar staat ook het e.e.a qua waardes.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver stefan
Forum Lid 
#21 | Geplaatst: 12 juli 2022 12:40 | Aangepast door: stefan 
Je zou de timing kunnen controleren met een ouderwetse stroboscoop (heet dat zo? - zo'n knipperding dat je vroeger gebruikte om bij lopende motor de timing af te stellen...). Dat kun je doen met bougies verwijderd om de boel wat soepel te laten draaien... Wel bougies aarden. De dop rechtsachter op het achterdeksel eraf en checken maar.

De tip die eerder gegeven werd om wat starthulp in de inlaat te spuiten is wellicht een goed idee om de werking van de carburateurs te controleren. Inspuiten & ontsteken = carburateurs opnieuw afstellen denk ik.

Schrijver borisz
Forum Lid 
#22 | Geplaatst: 12 juli 2022 13:23 
stefan:
De tip dit eerder gegeven werd om wat starthulp in de inlaat te spuiten is wellicht een goed idee om de werking van de carburateurs te controleren.

Inderdaad. Beginnen met het meest simpele. Dit is bij mij altijd de eerste stap die ik doe met een weigeraar. Ik gebruik altijd remmenreiniger als startspray.
Wie later remt is langer snel!

Schrijver Leo Schaap
Forum Lid 
#23 | Geplaatst: 17 juli 2022 14:11 
borisz
Hai. Inmiddels een spuitbus starthulpspray gescoord.
Resultaat: identiek als zonder. Na een paar rondjes starten 1 klap, dat is het wel. Daarna de linker bougie zwart van roet. Steeds schoonmaken en wat anders proberen.

Inmiddels ook nog maar een keer de klep speling gecheckt, compressie gemeten, de - kabel naar de accu vervangen door een dikkere. Nog steeds niks.
Vonken op beide bougies minstens 1,5 cm, maar geen lopende motor te krijgen.
Zuigers zitten ook niet vast, want met sleutel 17 draai ik alles zo rond.

Voelt alsof de vonk precies op het verkeerde moment komt. Maar heb niks anders gedaan dan de draadboom vervangen. Dus mechanisch niks aangepast.
CX500C Deluxe

Schrijver Leo Schaap
Forum Lid 
#24 | Geplaatst: 17 juli 2022 14:15 
stefan
Tja, misschien is dat nog een optie. Stroboscoop kopen, en uitvinden hoe ik die moet gebruiken.

Maar het rare is dat hij op zich prima reed totdat de stroom begon weg te vallen. Daarna dus alleen maar de draadboom vervangen. Lijkt echt alsof de vonk nu ineens 180 graden op het verkeerde moment komt.
Mega vonk, benzine zat (of startspray), geen verstopte filters of zo, maar echt 0 resultaat.
CX500C Deluxe

Schrijver Leo Schaap
Forum Lid 
#25 | Geplaatst: 17 juli 2022 14:18 
MAST
Stator inmiddels getest conform instructie. Hier moet het probleem niet zitten. Bedankt voor het meedenken!
CX500C Deluxe

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#26 | Geplaatst: 17 juli 2022 14:24 | Aangepast door: brinkcx 
Leo Schaap:
Lijkt echt alsof de vonk nu ineens 180 graden op het verkeerde moment komt.

Niet toevallig per ongeluk de connectortjes van de pickup spoeltjes richting de NEC blokjes omgewisseld? Of aansluiting bobines?

Test : omwisselen op bobines ?
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver bertus78

Forum Lid 
#27 | Geplaatst: 17 juli 2022 19:05 
hallo bij mij helpt het soms even naar de basis te gaan
als je vonk benzine en compressie hebt moet hij lopen mits er aan de volgde voorwaarden word voldaan ( wat meestal maar misschien nu niet klopt )
voor eliminatie heb je goede compressie ?
je hebt benzine zelf startspray dus dat zit goed
blijft over vonk , die moet wel op juiste moment komen omdat je elektra heb aan zitten passen zou het kunnen dat links vonkt als rechts vonk nodig is ???? dus dat hij verkeerd om vonkt ??

daarna houd mijn kennis ook op en alle experts helpen las ik dus succes ! en sterkte geef niet op en ga er niet van uit dat iets vanzelfsprekend is bij een storing sterkte !!

gr bertus

Schrijver prosper

Forum Lid 
#28 | Geplaatst: 18 juli 2022 11:12 
Hallo, stroom uitvallen heb ik soms als ik wil starten en wat gefriemel bij de stekker van het contact slot en anders bij de zekering bij de accu, werkt bij mij.
Het uitvallen na x kilometer en toch vonk en benzine, dan zou ik kijken naar.. je benzinedop die misschien de tank vacuum trekt en het gaatje dus dicht zit. Ook kan het een model zijn met andere overdruk slang en kijk eens of de slang open is en of ze die niet simpelweg verwijderd hebben omdat het kaal zo mooi is, ahum. Wat ook simpel te controleren is en misschien handig, is het filter van je benzine kraantje. Vaak coat men de binnenkant van de tank en is het filter erna niet meer open genoeg.
Wanneer de motor stopt, is dat na hard rijden of juist niet?
Succes, hopelijk vind je spoedig iets.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#29 | Geplaatst: 19 juli 2022 16:36 | Aangepast door: Hans 
A. Waar komt de draadboom die je hebt vervangen vandaan?? MAW hoe weet je dat de draadboom plug&play moet zijn?
Zou toch eens draad voor draad doormeten of er toch niet ergens een breuk zit / massa wordt gemaakt.
Kan je draadbomen laten zien waarbij op het knikpunt bij de voorvork alle draden bijeen gesmolten zijn.
B. En als het geen elektrisch probleem is dan is het een mechanisch probleem waarbij ik in 1e instantie denk aan de kleppen(timing)/klepzetels.
Heb je al de compressie getest? Die moet tenminste 8,5 bar zijn. Maar vreemd blijft, je hebt vonk + benzine dan MOET de motor lopen (tenzij er geen compressie is).
C. Probeer anders eens nieuwe bougies; in de open lucht kunnen die als een dolle vonken, maar onder druk in de cilinder is er soms geen of te zwakke vonk / slaan ze door.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Leo Schaap
Forum Lid 
#30 | Geplaatst: 24 juli 2022 20:04 
Nou jongens, lek is boven.
En aangezien het waarschijnlijk een enorme denkfout van mijzelf is geweest, is het misschien des te slimmer dit met jullie te delen. Immers, ik ben geen meester in electronica, maar misschien wel meer mensen niet...

Probleem zat in......:. Omdraaien bobines van links en rechts.

Waarom ben ik daar dan niet eerder achter gekomen?
- Ik dacht dat als ik de stekkers op de vonkversterkers omwisselde, dat ik daarmee ook de aansturing van de bobines van links en rechts omwisselde.
Nou, blijkbaar dus niet

Bij elke nieuwe oplossing die ik had bedacht probeerde ik die ook door die stekkers steeds te wisselen. Dus steeds 2 kansen dacht ik dan. Maar dat blijkt te simpel gedacht.
Nadat ik letterlijk alles had vervangen / schoongemaakt / dikkere kabels aangelegd, en verzin het maar... dacht ik: nou, dat kan het niet zijn, maar ik heb verder alles al uitgesloten.
1 Tik, en lopen.... Ongelooflijk.

Dus, teleurgesteld in mezelf, maar superblij dat hij het eindelijk doet. Met als voordeel, dat ik nu weet dat alle onderdelen en aansluitingen nieuw, dan wel brandschoon zijn. Dus hopelijk komende jaren probleemloos!!

Iedereen in ieder geval bedankt voor het meedenken. Super!!!
CX500C Deluxe

Pagina  Pagina 2 van 3:  « Vorige  1  2  3  Volgende » 
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Gl500 start niet, wel vonk, wel benzine.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven