Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Gl500 start niet, wel vonk, wel benzine.

 
 
Pagina  Pagina 3 van 3:  « Vorige  1  2  3

Schrijver MAST

Moderator 
#31 | Geplaatst: 24 juli 2022 21:36 
Kijk, dat zijn betere berichten! Dank voor het delen van je ervaring, leren wij ook weer van!
Fijn dat hij het nu doet! Houden zo.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#32 | Geplaatst: 24 juli 2022 22:02 
Mooi, zat ik toch aardig in de buurt en weer een blije CX rijder.

Plezier er mee!

Groet, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#33 | Geplaatst: 24 juli 2022 22:32 
Hij doet 'et weer, en daar gaat het om
En daarbij nog een berg ervaring opgebouwd !

Harmony,
Hans.
( ervaring komt na aanvaring .... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#34 | Geplaatst: 25 juli 2022 08:03 
Helemaal mee eens
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver bertus78

Forum Lid 
#35 | Geplaatst: 27 juli 2022 21:39 
fijn dat het opgelost is en ook dat je dat deelt wat het was veel rijplezier nog !!

Schrijver Leo Schaap
Forum Lid 
#36 | Geplaatst: 5 aug. 2022 19:31 
Ennnnn, daar zijn we weer.
Hij heeft het heel even prima gedaan. En na een week weer willen starten, weer slecht lopen.

Omdat van 1 vd NEC blokjes de bevestiging was gebroken heb ik 2 splinternieuwe besteld. En wel van Marktronics. Puur toeval dat ik die vond op internet, alleen maar omdat andere shops toevallig vakantie hadden. Ik had er nog nooit van gehoord.

Nu heb ik die er vandaag opgezet, en voordeel hiervan is dat ze een lampje bovenop hebben. Zo kun je zien wanneer er spanning op zit, of juist niet.

1 Van die lampjes valt af en toe uit als de motor loopt.
Vervolgens de blokjes van plek gewisseld, en toen ging het andere blokje af en toe uit. Conclusie, er zit iets niet lekker in de stroomtoevoer daarnaartoe lijkt mij?!

Aangezien ik de kabelboom al volledig vervangen heb door een andere, en het probleem hetzelfde blijft, kan ik dan de conclusie trekken dat het signaal uit het blok niet goed doorkomt? Oftewel, de ontsteking opnemer danwel de mechanische vervroeger?
Of kan het toeval zijn dat misschien soms de stroom links niet lekker doorkomt en op een ander moment rechts?
Het probleem moet echt hier ergens zitten, want ik heb vanaf de bougies achteruit gewerkt, en letterlijk alles vervangen (doppen, kabels, bobines, draadboom).
Wie kan mij verder helpen??
CX500C Deluxe

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#37 | Geplaatst: 5 aug. 2022 21:52 
Wat geeft dat lampje exact weer? De voeding (12V) van het blokje of de puls van de opnemer?

Als 't de 12V is dan kan je er gewoon een verse voor maken, de twee hebben dacht ik zelfde voeding dus dat kan nooit ver weg zitten.

Als de puls getoond wordt : Van de pickup spoeltjes in ieder geval de weerstand meten, de spoeltjes (en de connectoren) doen wel eens moeilijk. De mechanische vervroeger geeft zelden problemen als íe eenmaal goed werkt - wordt nog wel eens verkeerd gemonteerd maar dan had je het al geweten.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Leo Schaap
Forum Lid 
#38 | Geplaatst: 6 aug. 2022 10:19 
brinkcx
Dat lampje gaat op beiden al non stop branden op het moment dat ik mijn contact aan zet. Dus niet pulserend. Na starten branden ze ook non stop. Tenminste, de ene dus wel, en de andere dus niet.
1 Gaat er soms met het contact aan al niet mee, of als de motor loopt valt ie een aantal seconden weg. Geen vast ritme. Soms doet ie het een poosje, dan weer even niet.

Pickups al paar keer doorgemeten, daar geen bijzonderheden.

Maar zoals gezegd, de hapering zit niet in de blokjes, maar in de stroomtoevoer. Want als ik de blokjes omwissel dan blijft de storing vanaf dezelfde stekker komen.
Dus mijn vraagstuk is, wat is hetgeen dat de stroom aanlevert die soms aan 1 kant wegvalt?

Zoals gezegd, kabelboom al volledig vervangen, spanningsregelaar ook. Maar ik weet helaas te weinig van het elektrische stuk van een motorfiets.
Of kan het nog de dynamo zijn?

Extra achtergrond informatie. Wellicht ten overvloede.
Of het ermee te maken heeft weet ik niet, maar ook de digitale toerenteller springt altijd op en neer in een range van 600 toeren. Dus stationair toont hij steeds tussen 800 en 1400 toeren, terwijl op gehoor de motor prima loopt. En hij baseert dat op de Pulse van 1 bougie.
Ook viel voor het vervangen van de boom het hele "dashboard" (digitale meter) volledig uit. Daarna liep hij weer even, toen weer ineens alles uit. Inmiddels valt de meter en ook de motor niet meer uit, maar die toerenteller blijft altijd maar dansen.
CX500C Deluxe

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#39 | Geplaatst: 6 aug. 2022 10:48 
Beide blokjes krijgen de voeding via de zwart/witte draad in de draadboom via contact en killswitch. De massa aansluiting (groen kan natuurlijk ook het probleem zijn of de connector aan draadboom zijde . Beide zijn in de draadboom gekoppeld, maar dat kan je dus niet bekijken. Klinkt als slechte connector of draadbreuk in connector of kabelboom. Weer ééń van de betere puzeltjes, maar daar moet uit te komen zijn.

Meten : op zwart/wit 12v bij draaiende motor in connector? groen weerstand naar frame ?

Test : zwart/wit van de foute kant losnemen en aan andere bekend goede 12V hangen - bv die van de goede kant. Werkt dat niet dan massa op die connector direct aansluiten.

Succes, Frans

(en je had ook bij mij wel paar van die blokjes kunnen lenen , dingen zijn duur en gaan zelden kapot )
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Leo Schaap
Forum Lid 
#40 | Geplaatst: 6 aug. 2022 11:21 
brinkcx
Hai Frans, bedankt voor je (snelle) reactie weer.

Oke, even hardop denkend. De blokjes (inclusief de stekkers) zijn nieuw, en de kabelboom, inclusief alle stekkers, heb ik vervangen door een volledig andere. Dus dan lijkt het me geen draadbreuk, en ook niks met de stekkers in dat hele stuk toch? 100% Vervangen, nog hetzelfde probleem.

Massa, groen, op chassis, is top, heb ik ook allemaal goed schoongemaakt en gezorgd voor goed contact.

Dan zeg jij nog een paar dingen, contact en killswitch. Die zouden in basis goed moeten zijn (open gehad, schoongemaakt enz). Maar, bij dat contactslot hou ik nog wel een slag achter de arm...
En, doormeten van die 12v bij die blokjes. Dat ga ik morgen eens proberen.
Thanks voor de tips, alsook voor het aanbieden van het uitproberen met jouw blokjes!
Wordt vervolgd...
CX500C Deluxe

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#41 | Geplaatst: 6 aug. 2022 13:06 
Als contactslot of killswitch slecht zouden zijn hadden alle twee de blokjes er last van, dat is het dus niet. Je moet dichtbij die blokjes zoeken en daar ook meten.

Dat groen van de draadboom elders goed zit zegt niet dat ook de aansluiting tot 'blokje" goed is...
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Pagina  Pagina 3 van 3:  « Vorige  1  2  3 
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Gl500 start niet, wel vonk, wel benzine.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven