Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

kind achterop de motor???

 
Schrijver gea visser
Gast 
#1 | Geplaatst: 28 april 2004 22:53 
Nu ik al 1 maand en 3 dagen mijn rijbewijs heb, vragen mijn mannen (7 en 11 jaar) zich vertwijfeld af wanneer ze nou eindelijk achterop mogen. Tot nu toe heb ik slechts 1 helm. Ik wil ook eerst nog even wat meer zelfvertrouwen opbouwen. Maar op den duur kan (en wil) ik er niet meer onderuit. Heeft er iemand ervaring? Wat is een geschikte leeftijd? Hoe kom ik aan een goede, passende helm? Hoe snel groeien die kereltjes uit hun helm? Wat trek je ze verder aan bij wijze van motorpak? Vragen genoeg, lijkt me.
Gea

Schrijver Voeter
Gast 
#2 | Geplaatst: 28 april 2004 23:29 
Mijn kinderen zat met 3 jaar al kleine stukjes voorop de motor. Toen dat niet meer ging moesten ze wachten tot ze goed bij de voetsteunen konden. Bij jouw jongste man kan dat misschien een probleem zijn. Verder is het gewoon rustig rijden en kijken of ze er gevoel voor hebben. Het fijnste is als ze als een zoutzak achterop zitten.

:-) Ron

Schrijver hobbelduif
Gast 
#3 | Geplaatst: 29 april 2004 00:57 
Het kan op vrijwel elke leeftijd.
Er zijn, net als op de fiets, speciale kinderzitjes verkrijgbaar.
Ook helmen zijn bij de gemiddelde motorzaak in kindermaten te krijgen.
Als ze heel jong zijn groeien ze er vrij snel uit, dus het is al met al een aardige investering maar wel mogelijk.

met vr. gr. Dre

Schrijver Guernica
Gast 
#4 | Geplaatst: 29 april 2004 08:48 
Mijn kinderen (10 en 14) rijden wel vaker mee. Ik heb gewoon een ietwat kleinere tweede helm die ze dan dragen, verplicht een beschermbroek, laarzen en een stevige jas aan.
Een steuntje in de rug (letterlijk dan) geeft hun wel een veiliger gevoel.
Je moet je rijgedrag wel aanpassen, het blijft een serieuze verantwoordelijkheid je kind achterop.
Ik ging eens onderuit met de jongste achterop, bij nat wegdek en bijna stilstand maar hij maakte er niet teveel van, het hoort er bij...

Mvg,
Daniël

Schrijver Orm
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 29 april 2004 12:41 
Ik heb navraag gedaan bij de politie en het enige dat wettelijk verplicht is is een goed passende gekeurde helm.
Verder moet het kind stevig zitten.
In de praktijk is dat dus met de voeten bij de voetsteunen komen.
Mijn overbuurman had inderdaad een kinderzitje zoals hobbelduif vermeld.
Dit zitje gaat met een band onder de buddyzit door vast, heeft arm en rugsteun en een gordel om het kind vast te zetten.

Mijn kinderen (4 en 6) willen ook achterop maar mogen nog niet totdat ze bij de steunen kunnen.

Let er wel op dat je kind zichzelf goed vast kan houden en dat het zich bewust is dat motorrijden gevaarlijker is dan autorijden. Als het zich niet goed vasthoud en je moet een noodstop maken of plotseling uitwijken zou ie er wel eens af kunnen vallen met alle gevolgen van dien.

Orm.

Schrijver johan
Gast 
#6 | Geplaatst: 29 april 2004 17:24 
Ik roep altijd: in ieder geval niet voordat jullie 12 jaar oud zijn. Zoals Orm zegt, een kind moet zich ervan bewust zijn dat hij/zij zichzelf goed vast moet houden, en geen gekke spelletjes mag doen. Bovendien moeten ze inderdaad bij de voetsteunen kunnen.

Ik wil ze trouwens ook niet voorop hebben bij bijv. een rondje op de parkeerplaats. Stel dat je om de een of andere reden omvalt, en er komt een kinderbeentje klem te zitten ... ik moet er niet aan denken!

Schrijver udent

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 30 april 2004 19:33 | Aangepast door: Moderator 
Ik heb ze al vroeg achterop gehad, goede jas aan, helm op. Op rommelmarkten genoeg tweedehands goede kleine helmen voor 10 euro.Let op E2 keurmerk.
de kleinste altijd met een stevige das om beiden heen om je middel goed vastknopen, kan ie der nooit af en je blijft hem voelen,

Groetjes Theo.
theo cx ds

Schrijver Anoniem
Gast 
#8 | Geplaatst: 30 april 2004 21:59 
IK reed met ijn audste zoon altijd tussen mij en mijn vrouw
in , en had indie tijd altijd dubbelevalbeugels zodat bij een val partij altijd je benen vrij van de motor bleef ben slechts een keer gevallen op een sintelpad er was geen enkele schade dan wat groom van de beugels

Schrijver GeaDu
Gast 
#9 | Geplaatst: 28 okt. 2004 19:11 | Aangepast door: GeaDu 
Hoi, ik rijd bijna dagelijks met onze jongste dochter naar school toe. Inderdaad met een goedgekeurde helm op haar koppie maar we gebruiken een kofferriem (gekocht bij de hema, zeer sterk)om aan elkaar gekoppeld te kunnen worden tijdens de rit. Verder kan ze bij de steunen en is ze goed bewust van rustig zitten en niet naar alle vriendinnetjes zwaaien en omdraaien. We vinden het prachtig samen en ik mis het gevoel van haar achterop hebben als ik haar op school heb afgezet en zelf verder rijd naar mijn school (40 m. verderop) maar er is altijd weer een volgende dag om te genieten.

Groetjes Gea

Schrijver CXander
Gast 
#10 | Geplaatst: 29 okt. 2004 09:32 
Er kan best een kind achterop zitten maar zorg dat ze je kunnen omvatten. Op die manier voel je als de greep verslapt dat je moet ingrijpen. Ze kunnen, als ze moe zijn, op langere stukjes in slaap vallen. Goedpassende helm, voetsteun (zet ze goed vast!) en kleed ze beter dan dat je jezelf kleed.Je moet kunnen glijden over de weg als je onderuit gaat, dan blijf je heel. Ik heb ergens foto's gezien van de gevolgen als het een keer niet goed is gegaan. Zijn zeer aangrijpend.

Schrijver post94er
Gast 
#11 | Geplaatst: 29 okt. 2004 10:48 
Mijn mannnen rijden enkel een plaatselijk blokje rond. Ik plaats ze dan voor mij zodat ze zich kunnen vast houden aan de benzinetank en hun voetjes moeten op de valbeugel.
Ik zal hoogstens naar tweede versnelling gaan. Het is alleen maar bedoeld om hen ook eens dat gevoel te geven van de wind in je aangezicht. Ook even optrekken is gegarandeerd gieren.
Ook heb ik een kleine helm voor hun koppie. Die koop je best wel nieuw en niet op een rommelmarkt. Op de markt kan je nooit zeker zijn dat er geen inwendige schade is aan de helm.
VEILIGHEID VOOR ALLES

Schrijver Anoniem
Gast 
#12 | Geplaatst: 1 nov. 2004 13:55 
Dat is een goeie CXander.Ik ben gelukkig net 10 kilo afgevallen. Mijn vrouw kon me niet eens omvatten.
Na de zomer zit er altijd een soort biervat onder mijn motorjack

Schrijver cx5001981
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 13 nov. 2004 16:51 
pak een leren jek en laat aan de zijkanten twee stevige hand grepen er op stikken waar aan ze zich kunnen vast hau en er zin vertel bare voet stuenen in de handel verder enne paar laarsjes om te voor komen dat ze hun beentjes ver branden aan de uit laten en een schopper rug steuntje en een goed passende helm zo deed ik dat met mijn zoontje die het nu in midels ook zo doet met zijn zoontje gr harry

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 kind achterop de motor???

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ PHGL500 ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven