Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Restauraties

 
 
Pagina  Pagina 3 van 3:  « Vorige  1  2  3

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#31 | Geplaatst: 30 dec. 2023 23:15 
Mooi werk

En ter info: er is een Australiër die nieuwe kabelbomen maakt, niet eens zo gek duur (voor verzend en andere kosten dan) zie http://sparckmoto.com/ zelf geen ervaring mee, maar wel op mijn lijstje van potentieel handige leveranciers. Oude bekabeling idd vaak echt slecht en zelf nieuw maken is lastig, goede gereedschap en materiaal zeldzaam/duur.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hans

Forum Lid 
#32 | Geplaatst: 31 dec. 2023 15:46 | Aangepast door: Hans 
Bij mijn oudere motoren maakte ik zelf altijd de kabelboom nieuw. Maar ja die motoren hadden dan ook maar een paar draden .
De CX bedrading met al die stekkers is wat complexer. Dus Frans, jouw tip is heel welkom!
Alleen jammer dat er geen foto op die site beschikbaar is.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#33 | Geplaatst: 1 jan. 2024 20:23 
Als je meer wil weten gewoon even briefje die kant op met wat je wilt weten en nodig hebt, klein bedrijfje (ZZP?) zal je graag helpen denk ik. Wat ervaringen hier (klik) op het US forum, daarom had ik ook adres bewaard.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hans

Forum Lid 
#34 | Geplaatst: 9 jan. 2024 13:03 | Aangepast door: Hans 
Vanmorgen de gerenoveerde blauwe 1978 CX afgemonteerd.
Ben zeer tevreden over het resultaat; de originele blauwe laklaag houdt zich na al die jaren nog heel goed. Veel beter dan zwart en zeker veel beter dan rood.
Rood vervaagt in de loop der jaren onder invloed van zonlicht heel erg en is eigenlijk niet meer mooi te polijsten.

Kon natuurlijk niet de drang weerstaan om er ook nog even op te rijden. Zonder kentekenplaat en verzekering even de straat op en neer.
Dus starten, in de versnelling en ............ gelijk afslaan. Bleek dat na ruim 20 jaar stilstaan de koppeling is verkleefd.
Dus even rustig in neutraal een beetje laten opwarmen en opnieuw geprobeerd.
En ineens kwam de koppeling weer vrij.

Bij deze motor moesten de inlaatbuizen worden vervangen. Het oude rubber was keihard geworden en op een paar plekken ingescheurd (een vorige eigenaar heeft met vulcaniserend tape nog geprobeerd de levensduur te verlengen, maar een motor die valse lucht zuigt vindt dat niet lekker).
En dus moesten er nieuwe komen. Origineel Honda moeilijk te verkrijgen en vooral schreeuwend duur.
Maar ze zijn er ook aftermarket; in China via E-bay voor slechts € 15,-- per stel. Daar zitten dan ook de O-ringen bij en een klem voor bevestiging op de carburateur.
Dus die maar besteld; de kwaliteit valt echt niet tegen en de pasvorm is perfect. Je vraagt je echt af hoe ze het voor die prijs kunnen maken en ook nog gratis verzenden

Moet toch nog een beetje sleutelen aan de motor bleek tijdens het ritje:
- carburateurs moeten synchroon worden gesteld
- de voorremmen voelen nog wat zacht aan
- cardanolie moet worden ververst
- en de rollen van de slipkoppeling van de starterkrans hebben dringend behoefte aan verse motorolie.
En ook de comstarvelgen moeten nog een grondige poetsbeurt krijgen om weer als vanouds te glimmen.

De snelheidsmeter had een paar honderd meter nodig om de naald te laten bewegen. Verder ben ik benieuwd of de waterpompseal niet gaat lekken.
Meestal is een lekkende seal te verhelpen door de koelvloeistof te vervangen. Maar ja op gegeven moment helpt dat niet meer.

En verder nog een blauwe kentekenplaat bestellen en dan, ja dan ........ gaat ie toch weer in stalling.

Heb een paar foto's gemaakt van het eindresultaat en Coen gevraagd deze op de site te plaatsen.
(mod edit: foto's geplaatst)
blauwe cx 1 blauwe cx 2
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#35 | Geplaatst: 9 jan. 2024 13:25 | Aangepast door: brinkcx 
Blauwe plaat is strikt genomen niet legaal voor kenteken na 1-1-1978, kreeg ik niet, had al wel geel. Heb je dat speciaal geregeld of nooit een gele gehad?

Hans:
dan ........ gaat ie toch weer in stalling

da's toch eigenlijk wel jammer. Die rode van mij staat thuis uit de zon maar mag zo nu en dan wel buiten en om de goede patina ontwikkeling te bevorderen heeft 'ie nog steeds de originele lak - zeker niet te vaak gepoetst ook

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hans

Forum Lid 
#36 | Geplaatst: 9 jan. 2024 14:00 | Aangepast door: Hans 
Hoi Frans, een blauwe plaat op een na 1-1-1978 afgegeven kenteken is inderdaad niet legaal. Maar ja wie maalt daarom zo lang het originele kenteken met ZH of ZL begint en daarna 4 cijfers heeft. Er zijn ergere dingen 😱.
In de loop van 1978/begin 1979 waren de bovengenoemde Z kentekens op en kwam er een nieuwe reeks (2letters-2cijfers-2letters). En daar krijg je inderdaad geen blauwe plaat meer bij.
De blauwe plaat bestel ik gewoon bij de lokale automaterialen winkel. Doen niet moeilijk.
Had op de rode (ZH kenteken) al een gele plaat maar kreeg probleemloos een blauwe (erbij???) geleverd!
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#37 | Geplaatst: 18 jan. 2024 15:46 | Aangepast door: Hans 
Nog even een nabrander op het fenomeen van soms heel slecht aanslaan van een CX na een paar dagen/weken stilstand.
Naar mijn mening ligt dat aan de carburateurs.
Je hebt daarvan 2 types; de 36A en de 37A.

De 36A heeft een benzineslangaansluiting op de vlotterkamer van de linkercarburateur.
De rechtercarburateur wordt gevoed vanuit de linker dmv een verbindingspijpje.
En zo te zien moet dan eerst de vlotterkamer van de linker volledig zijn gevuld.
Als de benzine bij de start ergens niet goed doorstroomt / wordt tegengehouden dan zal de rechtercylinder geen / te weinig benzine krijgen dus ook niet mee gaan lopen.
Dat uit zich in het karakterestieke 'ploffen'. Pas na even gedoseerd gas geven komt er dan weer leven in.

De 37A heeft een andere constructie voor benzinetoevoer naar de vlotterkamers van beide carbs.
Daar zit de benzineslang op het midden van het pijpje dat de beide vlotterkamers verbindt.
Beide vlotterkamers worden dan ook gelijkmatig gevuld.
En beide cilinders krijgen voldoende benzine en lopen gelijk op.

Dit viel mij op bij de zwarte en de blauwe. De zwarte heeft een 36A carb, de blauwe een 37A.
De blauwe start na het opendraaien van de kraan gelijk en loopt op beide cilinders mooi rond.
De zwarte rechter cilinder sputtert en doet pas na een aantal seconden met de linker mee.

Maar ....... de rode heeft ook een 36A carb. Bij deze duurt het starten na het opendraaien van de benzinekraan wat langer voordat de motor aanslaat.

Dus:
- 36A bij de zwarte: de rechtercilinder doet niet gelijk mee
- 36A bij de rode; wat langer moeten starten maar beide cilinders doen dan wel mee
- 37A bij de blauwe: kraan open startmotor een paar slagen rond en gelijk perfect lopen op beide cilinders (met heel weinig choke).

Is dit een verklaring voor het soms moeizaam starten van een CX na wat langere stilstand?
Nee eigenlijk niet, maar de verschillen zijn wel opmerkelijk.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Ron
Forum Lid 
#38 | Geplaatst: 19 jan. 2024 09:12 
Dit zou idd een verschil kunnen maken, maar dat is het volgens mij niet. Mijn rode heeft de 37a, en start even slecht (na stilstand) als de grijze met de 36a
Per aspera ad astra

Pagina  Pagina 3 van 3:  « Vorige  1  2  3 
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Restauraties

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven