Dank allen voor de reactie. En dank Erik voor het uitleggen van de ontsteking en CDI!
Uit het oliepijlstokgat komen indd best wat puffen. Ik zou zeggen haast net zo veel als die uit de carter ontluchting. Daar schiet het alleen wat harder uit omdat dat een kleinere uitgang is denk ik(?).
Het koelvloeistof heb ik onlangs vervangen en deze zag er toen (en nu ook overigens) niet melk/mayonaise uit.
Er staat 68058km op de teller en hij heeft inderdaad lange tijd stilgestaan. Ik heb hem afgelopen zomer gekocht van een handelaar die aangaf dat hij al wat jaren stil had gestaan. Daarop heb ik alle vloeistoffen/mechanische seal/veel pakkingen/bougies/alle vervangingsonderdelen in de carbs vervangen (en een hoop aan het cardan/vertanding/remmerij/voorvork/frame).
Over de onderhoudshistorie daarvoor heb ik helaas geen idee. Hij is de afgelopen maanden al best vaak gestart en eventjes lopende gehouden met de choke. Maar echt langdurig draaiende, laat staan rijdende, is hij niet geweest. Dus weet niet of ik nu mag verwacht dat daarmee de ringen wel los zijn.
Ik ben al enige jaren weg van de CX500 dus ben niet voornemens om hem weg te doen. Het zou dus fijn zijn als ik er ooit op kan rijden :P ik heb hem ook aangeschaft als project om aan te sleutelen. Ik vind het dus ook allemaal geen ramp en vind het kicken om te leren (van jullie). Desondanks is dit probleem wel een beetje frustrerend juist omdat er al een hoop is gedaan. Overigens; alvorens ik zoveel ben gaan vervangen heb ik hem eerst lopende gekregen. Want dat deed hij niet toen ik hem aanschafte. Enige wat hij toen nodig had wat verse brandstof een accu en de start motor moest los gemaakt worden. Daarna startte hij na wat pielen wel en liep hij ook stationair (30 sec daarna uitgezet). Ik heb alleen niet heel goed geluisterd/gekeken hoe hij liep exact voor ik alles ging vervangen omdat hij in mijn beleving wel prima liep.
Dat gezegd hebbende

ik ga denk ik eerst een nieuwe CDI bestellen bij Marco. Daar heb ik altijd mijn spullen gekocht en goede ervaringen mee. Stiekem denk ik, door wat Ron en Hans zeiden, dat de cilinder er nog wel een keer af moet. Maar eerst een nieuwe CDI proberen is nooit slecht m.i.
Sorry voor het lange verhaal en nogmaals dank voor de reacties dusver!