Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

1 cilinder wil stationair niet meedraaien

 
 
Pagina  Pagina 2 van 3:  « Vorige  1  2  3  Volgende »

Schrijver Sebas

Forum Lid 
#16 | Geplaatst: 11 maart 2023 16:55 
Hans

Hoe weet ik wat veel damp is? Als ik hem nu start met de oliepeilstok er uit komen er wel puffen uit dat gat. Maar ik heb geen referentiepuf :P bij wijze van spreken. Dus heb geen idee of het (te) veel is.

Schrijver Sebas

Forum Lid 
#17 | Geplaatst: 11 maart 2023 16:56 
erikcx
Erik, bedoel je dan de ontsteking in het blok zelf of de cdi unit aan de kabelboom? Omdat je het hebt over spoelen maar vervolgens refereert naar de cdi kastjes van marco/ignitech ben ik even in de war.

Schrijver Ron
Forum Lid 
#18 | Geplaatst: 11 maart 2023 17:10 
Sebas:
Hoe weet ik wat veel damp is? Als ik hem nu start met de oliepeilstok er uit komen er wel puffen uit dat gat. Maar ik heb geen referentiepuf :P bij wijze van spreken. Dus heb geen idee of het (te) veel is.

Bij mij komt er inmiddels niets meer uit, das een goede referentie
Per aspera ad astra

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#19 | Geplaatst: 11 maart 2023 19:28 
De ontstekinspoelen geven 12Volt, lagetoeren spanning en hogetoeren spanning voor de originele CDI (het ontstekingskastje onder je zadel). Dan zitten er ook nog bovenste dode punt sensoren in het blok die met de draden van de ontstekingspoel naar de CDI lopen.
De Initech en MarcoB oplossing gebruiken de 12 Volt en de bovenst dodepunt sensor om de ontsteking te produceren. Je hebt dan de lage- en hoge-toeren spoelen uit het blok niet nodig. Op modernere honda's is dit standaard. De CX heeft nog een ouder type ontsteking.

Dus ja ik bedoelde de ontsteking in het blok (de spoelen) en de CDI.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#20 | Geplaatst: 11 maart 2023 20:21 | Aangepast door: Hans 
Puffen betekent ergens lekkage ook al is het maar weinig. De zuigers behoren geen puffende druk op te bouwen in het carter. Er is altijd wel enige druk maar daarvoor is de carterventilatie bedoeld. De damp die jij uit het olievulgat ziet komen is dus zichtbaar en kan duiden op lekkage langs de zuigerveren. Vandaar ook dat de compressietest een behoorlijk lage waarde laat zien. En als er lekkage is bij de koude start dan ontbrandt het mengsel in in dit geval de rechtercilinder niet. Dat onverbrande mengsel loopt dan rechtstreeks de uitlaat in.
Het kan ook aan de koppakking liggen; hoe staat het met de kwaliteit van de koelvloeistof? Nog steeds helder en geen mayonaise op de dop van de radiateur?
Ik zou op dit moment de koppakking van de rechter cilinder vervangen. Als de kop er af is je gelijk naar de kleppen en cilinderwand kijken.
Sluit je dat als oorzaak in ieder geval uit.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#21 | Geplaatst: 11 maart 2023 20:35 
Als het goed is heb je om en om over en onder druk, waarbij er ietsje meer overdruk is. Als je duidelijk meer "uitademing" dan "inademing" hebt is de kans aanwezig dat er te veel druk langs de zuigerveren ontsnapt.

Maar je test met koude motor. Misschien heeft hij wel lang stilgestaan. Dan kunnen de zuigerveren en olieschraper vast zitten in de zuiger, wat WD40 of zo lost dat soms op, net als rustig warm draaien van de motor.

Het is makkelijker om een andere ontsteking te proberen, WD40 op de zuigers te spuiten en andere dingen te proberen voordat je de zuigerveren de "schuld" geeft.

Nog een paar vragen: Heeft de motor lang stilgestaan, hoeveel KM staat er op de teller en weet je iets van de geschiedenis/onderhoud?

Schrijver Sebas

Forum Lid 
#22 | Geplaatst: 12 maart 2023 09:34 
Dank allen voor de reactie. En dank Erik voor het uitleggen van de ontsteking en CDI!

Uit het oliepijlstokgat komen indd best wat puffen. Ik zou zeggen haast net zo veel als die uit de carter ontluchting. Daar schiet het alleen wat harder uit omdat dat een kleinere uitgang is denk ik(?).
Het koelvloeistof heb ik onlangs vervangen en deze zag er toen (en nu ook overigens) niet melk/mayonaise uit.

Er staat 68058km op de teller en hij heeft inderdaad lange tijd stilgestaan. Ik heb hem afgelopen zomer gekocht van een handelaar die aangaf dat hij al wat jaren stil had gestaan. Daarop heb ik alle vloeistoffen/mechanische seal/veel pakkingen/bougies/alle vervangingsonderdelen in de carbs vervangen (en een hoop aan het cardan/vertanding/remmerij/voorvork/frame).
Over de onderhoudshistorie daarvoor heb ik helaas geen idee. Hij is de afgelopen maanden al best vaak gestart en eventjes lopende gehouden met de choke. Maar echt langdurig draaiende, laat staan rijdende, is hij niet geweest. Dus weet niet of ik nu mag verwacht dat daarmee de ringen wel los zijn.

Ik ben al enige jaren weg van de CX500 dus ben niet voornemens om hem weg te doen. Het zou dus fijn zijn als ik er ooit op kan rijden :P ik heb hem ook aangeschaft als project om aan te sleutelen. Ik vind het dus ook allemaal geen ramp en vind het kicken om te leren (van jullie). Desondanks is dit probleem wel een beetje frustrerend juist omdat er al een hoop is gedaan. Overigens; alvorens ik zoveel ben gaan vervangen heb ik hem eerst lopende gekregen. Want dat deed hij niet toen ik hem aanschafte. Enige wat hij toen nodig had wat verse brandstof een accu en de start motor moest los gemaakt worden. Daarna startte hij na wat pielen wel en liep hij ook stationair (30 sec daarna uitgezet). Ik heb alleen niet heel goed geluisterd/gekeken hoe hij liep exact voor ik alles ging vervangen omdat hij in mijn beleving wel prima liep.

Dat gezegd hebbende ik ga denk ik eerst een nieuwe CDI bestellen bij Marco. Daar heb ik altijd mijn spullen gekocht en goede ervaringen mee. Stiekem denk ik, door wat Ron en Hans zeiden, dat de cilinder er nog wel een keer af moet. Maar eerst een nieuwe CDI proberen is nooit slecht m.i.

Sorry voor het lange verhaal en nogmaals dank voor de reacties dusver!

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#23 | Geplaatst: 12 maart 2023 12:29 
Ha Sebas,

Dank voor je uitgebreide verhaal, dan is het wat duidelijker wat je project is.

Het is natuurlijk nooit duidelijk bij een CX of het de eerste tweede of misschien derde keer is dat de KM teller 68000 aangeeft
Mocht het de eerste keer zijn dan is de kans dat de zuigerveren nog in orde zijn groot.
Door de stilstand kunnen de zuigerveren vast zitten in de groef, WD40 zoals Ron aangaf zou ik zeker proberen.

Volgens mij kan een andere ontsteking uit het probleem verhelpen, zelf zou ik er eerst een lenen. Het kan ook de CDI box zijn die niet meer wil, heb ik al een aantal keer meegemaakt.

Leuk dat de de CX zo goed aan het opknappen bent, foto's zou leuk zijn

.... Je hebt aan de carbs gewerkt, een veel voorkomende fout is dat er een sproeier verkeerd teruggeplaatst is.... Dat zou ik zeker controleren voor je andere dingen doet, geeft soortgelijke problemen als je omschrijft. (Even zoeken op dit forum en je komt de verhalen tegen)

Succes!

Schrijver MAST

Moderator 
#24 | Geplaatst: 12 maart 2023 12:35 | Aangepast door: MAST 
Voordat je geld uitgeeft aan een vervangende CDI, heb je de statortest al eens gedaan? Je meet dan met een multimeter ( op weerstand) de pennen van het stekkerblok dat onder je zadel zit. De waarden die je vind vul je in op een tool. (LINK).
Noteer ook het nr van je motorblok. Als je het hebt ingevuld, kijg je gelijk de uitslag. (Wel of niet een ignitech of m.b.ontsteking kopen)
Als ik zo lees wat de geschiedenis van jouw motor is, denk ik eerder aan zuigerveren die niet vrij komen of lekkende kleppen.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Sebas

Forum Lid 
#25 | Geplaatst: 12 maart 2023 14:26 
erikcx

Erik, ik heb ook geen idee hoevaak het klokje rond is geweest. Ik gok dat toch toch minmaal toch wel 1 keer is geweest gezien de staat van de rest van de motor.
Foto's zal ik nog wel eens plaatsen maar let op; ik heb hem vrij rigoureus verbouwd. Ik hoop niet dat ik hiermee een hoop mensen/puristen mee tegen de schenen schop

De CDI is al besteld, vond de prijs meevallen en begrijp dat het blok er sowieso wat fijner van gaat lopen dus ik dacht "why not" Dan is er op zijn minst 1 iemand in Breda e.o. die hem aan een ander kan uitlenen mocht dat nodig zijn.

V.w.b. de carbs. Kort in de diagnose heb ik de carbs er af gehad om opnieuw te inspecteren. Toen bleek inderdaad dat ik de sproeiers had omgedraaid aan de kant waar de cilinder niet lekker mee liep. Ik was toen erg blij, omdat ik dacht daarmee het probleem verholpen te hebben. Helaas was dit niet het geval. Ben ik wel even zuur van geweest haha.

Dat van de WD40 gaat ik nog testen wanneer de CDI binnen in! Thnx

Schrijver Sebas

Forum Lid 
#26 | Geplaatst: 12 maart 2023 14:33 | Aangepast door: Sebas 
MAST

MAST, dank voor de link! Ik heb het verhaal gelezen en heb mij gewaagd aan de test. Had de CDI al besteld met het idee dat dat toch nooit kwaad kon en dat als de stator kapot zou zijn het nog extra goed van pas zou komen. En gelukkig/helaas geeft de test aan dat 1 van de coils niet lekker is. Zie onderstaand:



Daarnaast de weerstanden op de gele kabels gemeten. Hier kwam op alle drie ~1 ohm uit. Lijkt mij dat dit in orde is.

Ziet er naar uit dat de nieuwe CDI toch van pas gaat komen.

Schrijver Ron
Forum Lid 
#27 | Geplaatst: 12 maart 2023 15:12 
Mooi en duidelijk verhaal
Sebas:
Dat van de WD40 gaat ik nog testen wanneer de CDI binnen in! Thnx

Ik zou dat er nu vast in spuiten, kan het z'n werk doen.
Per aspera ad astra

Schrijver Hans

Forum Lid 
#28 | Geplaatst: 12 maart 2023 15:46 | Aangepast door: Hans 
Waarschijnlijk gaat een nieuwe / andere CDI (dat zwarte / soms aluminium ontstekingskastje onder het buddyseat) je niet helpen gelet op de uitslag van de statortest.
Bij de gegeven diagnose staat dat een paar ontstekingsspoelen het niet meer goed doen en tevens dat je als de CDI geinstalleerd blijft je een nieuwe stator nodig hebt (zoals ook reeds door MAST geschreven). Want wat een CDI van de stator niet binnen krijgt kan hij ook niet verwerken.
Dat laatste probleem kun je alleen omzeilen door een Ignitech (oid) te installeren, want die werkt op / krijgt zijn voeding van de 3 gele draden van de dynamo waarvan de waardes als door jou gemeten goed zijn.

Heb je trouwens al wel een gecontroleerd of de bougies wel voldoende vonk produceren. Daarvoor heb ik een tooltje (ooit gekocht in een auto onderdelen shop) dat wordt geplaatst tussen de bougie en de bougiedop en waarin je bij het starten in een plastic buisje een vonk ziet overspringen. Aan de sterkte / kleur van de vonk kun je afleiden of er eventueel een ontstekingsprobleem is.

Maar goed het is al wel vaker voorgekomen (Marco Becker stelt reeds lang dat de CX stator niet met een simpele multimeter valt door te meten, en hij blijkt toch vaak gelijk te hebben!) dat na meting blijkt dat er iets schort aan de stator maar dat dat achteraf toch niet het euvel blijkt te zijn. Misschien heb je geluk en verhelpt een andere CDI het probleem (maar ik heb er wel een zwaar hoofd in).
Aangezien jouw CX zo veel jaren heeft stilgestaan denk ik nog steeds dat je een mechanisch probleem hebt en (in 1e instantie) niet zo zeer een ontstekingsprobleem.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver borisz
Forum Lid 
#29 | Geplaatst: 12 maart 2023 16:44 
Sebas:
De carbs zijn schoongemaakt van binnen

Hallo Sebas, ik zag dit draadje en ben het gaan lezen. Ik las dat je nieuwe onderdelen in je carbs had. Ook zag ik dat de carbs van binnen waren schoongemaakt. Wat is er eigenlijk schoongemaakt en hoe?

Borisz
Wie later remt is langer snel!

Schrijver Sebas

Forum Lid 
#30 | Geplaatst: 15 maart 2023 09:11 
Hans
Hans, ik hoop eigk dat een van de lage- of hogetoerenspoelen dus kapot zijn(dat geeft de stator check wel aan), welke met zon CDI van Marco worden "omzeild". Althans zo begreep ik het van Erik. Dus hoop dat daarmee in ieder geval een probleem opgelost wordt. Dat ik mogelijk nog de cilinders/zuigers/zuigerveren moet gaan checken sluit ik ook niet uit gezien de lage compressie.

Zit nu ff een weekje in Portugal, maar wanneer ik thuis ben steek ik de nieuwe CDI er in, laat ik een zwik WD40 in de cilinders weken en ga ik daarna weer eens testen. Denk dat ik van daaruit weer wat wijzer ga worden.

Vwb de bougie test heb ik eerlijk gezet nog nooit gehoord van een dergelijk apparaatje. Hoe heet zo iets? Dan kan ik het Googlen en eventueel aanschaffen wanneer nodig

Pagina  Pagina 2 van 3:  « Vorige  1  2  3  Volgende » 
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 1 cilinder wil stationair niet meedraaien

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven