Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Ervaring met coating benzinetank!

 
Schrijver Marcel Gosselink

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 10 april 2023 12:49 | Aangepast door: Marcel Gosselink 
Wie heeft er ervaring met het coaten van een ietwat verroeste binnenkant van een benzinetank? Er zijn nogal wat middeltjes op de markt. Maar wat is het beste middel? En hoe zijn de ervaringen?

Alvast dank voor je reactie.
Groet, Marcel
Wat is CX rijden toch heerlijk...vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen :-))

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 10 april 2023 13:57 
Marcel,

Ik heb het zelf nooit gedaan, dat coaten van een tank. Maar ik heb wel een ervaring met een gecoate tank. En daar werd ik niet blij van. Degene die het had gedaan had waarschijnlijk meer haast dan ervaring, want de coating liet los, verstopte de carburateurs en het benzine filter..... met veel ellende tot gevolg....

Dus, resultaat : niet blij

Hoop dat je iets hoort waar je wel blij van wordt....

Harmony,
Hans.
( hoeft geen tank te coaten, gelukkig )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 10 april 2023 20:32 
zoek met roest in tank

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 10 april 2023 21:24 
Haal de roest er eerst goed uit!
Neem een mengsel van kleine scherpe (puntige) steentjes, verkrijgbaar in de betere aquarium zaak met azijn+water 50/50. Dit doe je in je tank en je schud/draait er een tijd mee dit maakt alle roest los (steentjes moeten zo klein zijn dat ze geen deukjes maken, echt mini steentjes, bijna zand).
Laat alles er uit lopen en spoel ruim na met water, meermaals. Daarna de binnenkant goed drogen (eventueel met behulp van een 12V ventilator uit een PC of zo....) Dan de instructies van de coating opvolgen.
Let op dat het tegen ethanol kan zoal in de E5-95 benzine zit.
De goedkopere zou ik niet nemen, is best een ding om een goed product te maken dat kost geld.
Zelf geen ervaring met het gebruik van een tank met coating, wel goede en slecht verhalen gehoord.... Een goed merk weet ik niet.
Je zou op motorforum kunnen zoeken, maar daar zijn wel erg veel meningen...

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 10 april 2023 22:27 
Ik heb goede ervaring met spullen van Rustbuster.
Mijn tank was ietwat verroest, d.w.z. een beetje vliegroest maar niet veel meer dan dat.
In 2010 de tank ontroest en coating aangebracht.
Nu 13 jaar later zit het nog steeds prima.

Ik heb er destijds iets over geschreven met paar foto's erbij:
http://510734599.swh.strato-hosting.eu/hondacx500/restauratie/fotos9.html
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Marcel Gosselink

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 11 april 2023 13:10 
Dank voor jullie reacties.

@Erikcx: ik heb eerlijk gezegd niet zo veel zin om steentjes (hoe klein ook) in de tank te gooien i.v.m. het gevaar op gruis in de tank. Ik heb dan wel een benzinefilter, maar dan nog.
@JiMi: dat merk Rustbuster kwam ik al tegen op internet. Ik denk dat ik het maar eens ga proberen.

Ik houd jullie op de hoogte.

Groet, Marcel
Wat is CX rijden toch heerlijk...vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen :-))

Schrijver sieds

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 11 april 2023 14:32 | Aangepast door: sieds 
Met steentjes reinigen, evt in een betonmolen wordt wel toegepast maar bij de tankdop zit vaak een opstaand randje en het is de vraag dat je alles er weer goed uit krijgt.

Ik ken alleen maar mensen die werken met Tankcure van Poly Service een Nederlandse producent waar je ook kunt bestellen.

Zowel 'epoxy remover' als 'reiniger' als 'tank cure coating' en 'ontroester'.

Ikzelf moet nog van een tank de epoxy proberen op te lossen met remover omdat die ook los laat.
En nog een Honda tank ontroesten maar dan doe ik er geen coating in want als je de tank vol met benzine houdt, liefst 98 zonder ethanol, dan komt er ook geen roest meer in de tank.
.
POLY-SERVICE
.
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'- 3 x '83
'Leaver dea as slaef'

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 14 april 2023 20:15 
Marcel Gosselink:
i.v.m. het gevaar op gruis in de tank

Indien je niet goed spoelt, droogt en de rommel er uit blaast met lucht (de roest en ontroesting middelen).
Dan kan er inderdaad een beetje roest/gruis achterblijven.
Daarna ga je een dikke laag coating aan brengen, dit plakt alles wat er in de tank zit vast.

Welk gruis blijft er over om de tank uit te spoelen na het coaten?

Fijn grint is enkel nodig als je tank stevige roest heeft aan de binnenkant. Voor vliegroest is het niet nodig.

Succes!

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Ervaring met coating benzinetank!

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven