Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Tanken.

 
Schrijver Klaassam
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 1 mei 2023 10:41 
Beste leden/cx'ers

Heb een vraag over met wat best tanken. Benzine 95 tanken of 98 tanken. En wat is de reden hiervoor? En aan sommige pompen heb je maar 95.

Vriendelijke groeten Klaas.
Gr. KLA

Schrijver beinhart

Bestuur 
#2 | Geplaatst: 1 mei 2023 14:13 
95 zit meet bio ethanol in, dat tast je rubbers aan.
en met 98 rijd je meer kilometers!
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver coenox

Voorzitter 
#3 | Geplaatst: 1 mei 2023 14:27 | Aangepast door: coenox 
Bijzondere van de CX was al dat ie in 1978 al op loodvrij kon rijden. Maar E10 is echt een stap te ver. Hier is al het nodige over besproken: https://www.hondacx500.nl/phpdata/forum/index.php?action=vthread&forum=6&topic=16423

Conclusie: niet doen, E5 (Euro 98) tanken. Bij voorkeur van Shell of BP. Bij mijn motorzaak raden ze E5 ook aan voor moderne motoren, hebben al een hoop E10 ellende voorbij zien komen.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Klaassam
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 1 mei 2023 18:40 
Dank voor de reactie's en de link .
Gr kla
Gr. KLA

Schrijver GL5
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 14 mei 2023 18:39 
In de bouwserie van de CH250 Elite kon de ene wel op 10% en de andere niet. Zo te zien waren alleen de rubbers in de carburateur ed aangepast. Maar wie weet ook iets met compressie/ontstekingstijdstip?
Ik weet niet of de compressie van een CX/GL hoog genoeg is om het profijt uit die hele 98 te halen (in the USA verkopen ze nogal laag octaan en daar waren de GLetjes toch voor bedacht), maar je hebt hebt er in ieder geval minder ethanol in.
Als ik een tank redelijk snel leeg zou rijden zou 95 nog een optie kunnen zijn. Maar zet je hem langer weg, is er sowieso maar een keuze.
Maar dat doe ik met mijn ouder spul ook wat wel gewoon die goedkope 10% aan zou kunnen.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 14 mei 2023 20:53 
@GL5 het gaat niet om die 98 Octaan - dat werkt niks beter dan 95 in een CX of GL - maar om hoeveel alcohol bij gemengd is. Ja, veel oude motoren zullen wel rijden met E10, soms zullen er afdichtingen oplossen of zacht worden en heel soms kan ook ander hard materiaal er aan kapot gaan.

Wat hier vooral telt is dat hoe meer alcohol, hoe meer risico op sh*t als de motor poosje stilstaat en het trekt ook water aan. Ja, heb ik al ondervonden, wil je echt niet. Heb carburateurs kunnen weggooien.

Wat mij betreft gewoon hoe minder alcohol hoe beter, daar betaal ik dan wel wat extra voor. En een CX vindt ouderwetse benzine - dat echte stinkspul, 92 octaan mooi zat - echt prima, daar is 'ie voor gemaakt.

Plezier, Frans

(woon zelf bij een grens, aan de andere kant verkopen ze nog 95 E5 voor een paar cent meer, 's zomers tank ik dat wel eens, tegen de winter wanneer de motor vaak langer stil staat de dure soorten zonder alcohol)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 15 mei 2023 11:09 | Aangepast door: Hans 
Ik tank in al mijn oldtimers standaard 98 zonder toevoegingen. Lopen ze in mijn beleving toch mooier op.
Ja het spul is € 0,30 per liter duurder, maar aangezien ik toch niet veel km's maak, weegt dat op tegen eventuele ellende die de Ethanol veroorzaakt.
Voor achter op de camper heb ik een lichte 150 cc scooter (chinese makelij met veel plastic uit 2014, maar met het GY6 Honda blokje).
Ook daarin tank ik 98, maar als het niet te verkrijgen is (bijv in Spanje / Portugal / Italie) dan maar de 95 E5 / E10.
Ik merk dan wel al na een paar dagen standtijd dat daarop ie veel moeilijker start!
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver GL5
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 15 mei 2023 19:37 
Dat ethanol is ook geen pretje als je het lang in je motor laat zitten.
Maar als je in een week de tank leeg rijdt?
Op YT laten ze zien door water in de benzine te gooien het ethanol er uit te kunnen halen.
Vat met onderin een kraantje.
Water bij de benzine, goed schudden.
Tijd laten staan en het water met (gedeelte) ethanol kun je dan aftappen.
Klinkt in ieder geval wel leuk. Misschien nodig als ze straks naar de 15% gaan.....

Schrijver coenox

Voorzitter 
#9 | Geplaatst: 16 mei 2023 12:07 
brinkcx:
Wat mij betreft gewoon hoe minder alcohol hoe beter

Daar ben ik het niet altijd mee eens . Wel als het om benzine gaat natuurlijk.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Honda Henkie
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 8 dec. 2023 08:42 | Aangepast door: Honda Henkie 
Hallo,
Ben nieuw hier..
Heb diverse klassieke Honda's en nu ook een CX 500 van 1983 !
Ik lees veel posts over E10.
Het belangrijkste is diverse malen gezegd : niet doen !
Ja E5 is duurder.Schreeuwend duurder zelfs op dit moment.Maar dat heeft te maken met het octaangetal (98).
De grondstoffen hiervoor zijn schaarser geworden door de oliecrisis met RU.
Ook komt het door de NAFTA bewerking van benzine tegen zwavel uitstoot.Dat spul verlaagd het octaan getal waardoor( nog) lastiger 98 octaan te produceren is.
32 cent verschil E10/E5 gisteren in mijn dorp..
Maar als je goed zoekt kan je kleinere verschillen ontdekken !
Sakko Pieper in Putten : verschil 19 cent ( ook gisteren)
Ik heb contact gehad met diverse oliemaatschappijen over de hoeveelheid ethanol in hun E5.
Wat blijkt : meeste hebben ( nog) geen ethanol er in.Dit is n.l niet verplicht voor de premium ( lees meer dan 95 octaan) brandstoffen.
Bekende : Shell V power, BP Ultimate
Minder bekende : Tango, Tinq ,Tamoil, Sakko en Guliker.
Total ,Esso ,Avia en Gulf voegen ca 2 % toe aan E5 !
Altijd beter dan 10% ...
Volgens verschillende bronnen zou het " minder verbruik" van E 5 t.o.v E10 toch nog zo'n 2,5 % tot 5% zijn !
Reken maar uit , ik kom op zo'n 10 cent per liter terugverdienen ...
Voeg daarbij alle ellende van E10 en de weinige kilometers die wij doorgaans maken en je hebt het over een paar tientjes per jaar dat je duurder uit bent met E5.
Zelfs nu.
En ethanol killers ?
Duur, en waarom zou je gif innemen om vervolgens antigif te nemen ? Tenzij geen keuze natuurlijk.
Het klopt dat benzinestations met weinig ruimte de " premium" brandstof ( de E5) hebben laten vervallen en je dus niet overal E5 kunt tanken.
Dit is vervelend maar zorgelijker is als de benzinepomp houders de E5 helemaal de rug zouden toekeren omdat het te weing wordt afgenomen !
De gemiddelde Nederlander heeft geen clou van de voor- en nadelen en pakt immers de goedkoopste slang..
De z.g.n " milieu voordelen" zijn overigens volgens critici zeer discutabel omdat er vruchtbaar land wordt gebruikt waar voedsel voor menselijke consumptie verbouwd kan worden.
Dat terzijde..
Overigens kan je best eens E10 tanken om niet leeg te komen staan maar hou het beperkt.
B.v 5 liter en z.s.m weer E5.
Dan heeft dat weinig gevolgen.
Een keer dronken zijn is geen ramp maar wel iedere dag 🤔
Voor de winterstop zorgen dat hij ( liefst vol i.v.m roestvorming tank) alleen E5 in de tank heeft.

Henk ,
Uddel
Henkie

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Tanken.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven