Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Zingende km teller

 
Schrijver Hans

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 22 juli 2023 13:12 
Afgelopen maandag weer eens lekker op de CX getoerd toen ik ineens een zingend geluid uit het vooronder hoorde komen.
Dacht eerst aan een losgetrilde ventilator / uitgebroken ventilatorkern.
Maar nee het geluid komt luid en duidelijk uit de km teller.
Vraag is natuurlijk wat de oorzaak kan zijn, of zou het bijv ook door de km teller kabel kunnen komen?
Is een dergelijke teller (die het overigens gewoon nog doet) te repareren en zo ja hoe?
Kan dat niet dan zal een andere moeten monteren.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 22 juli 2023 13:31 
Ik spuit er meestal een beetje wd40 of zo in, dan is het meestal over met het geluid.
Gewoon aan de onderkant waar de kabel de teller in gaat een paart drupjes dunne olie, als de teller op zijn kop ligt. Eventueel met boormachine de teller aandrijven om de olie op de juiste plek te krijgen en te controleren of die weer netjes stil is....

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 22 juli 2023 13:42 
Dan moet de teller er dus uit 😒.
Zou jouw oplossing ook kunnen werken door de km teller kabel onder los te nemen en hem iets hoger te brengen dan de aansluiting met de km teller en er dan wat olie in laten lopen en laten draaien? Of wordt het dan een smeerboel?
Zou het in ieder geval kunnen proberen.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 22 juli 2023 13:56 
Meestal is het de tellerunit, niet de kabel die het geluid produceert. De kabel hoort volgens honda met motorolie gesmeerd te worden.

Je kan proberen met de teller in de motor van onder er olie (wd of zo) in te spuiten met het rode buisje wat er bij zit, maar dat werkt slechter (olie komt moeilijker op de juiste plek) en kan best wat bende geven... Maar is het proberen waard als je de tellers er niet uit wil halen

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 22 juli 2023 14:37 | Aangepast door: Hans 
Net olie in de teller laten lopen via de km teller kabel. Eerst de binnenkabel er uit, uiteinde buitenkabel flink hoger dan aansluiting op teller gebracht en daarna dunne olie er in laten lopen. Binnenkabel gereinigd en weer ingeolied. Voorwiel draaien maar helaas het zeer irritante en luide geluid blijft aanwezig. Denk toch dat er iets in de teller is afgebroken/vastgelopen. Heb al wel een andere liggen, maar heb even geen zin om het koplampkuipje en alle bedrading los te halen om de teller te wisselen.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 22 juli 2023 14:57 
Zie ook:
https://www.hondacx500.nl/phpdata/forum/index.php?action=vthread&forum=6&topic=16665
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Hans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 22 juli 2023 16:36 
Zo te lezen is het km teller probleem iets wat bij een CX vaker voorkomt, maar dat ik in meer dan 25 jaar intensief CX gebruik nog nooit heb meegemaakt.
Lijkt er op dat de andere teller toch gemonteerd zal moeten gaan worden.
De defecte zal dan onderwerp van nadere studie en ontleding worden. Mogelijk dat ik hem toch nog gerepareerd krijg (of niet); maar dat zal ik dan wel laten weten.
Alvast dank voor de reacties.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Andre Post
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 22 juli 2023 19:46 | Aangepast door: Andre Post 
Bij mijn CX maakte beide tellers, km en toeren, een jankend geluid zodra ze wat meer toeren maakten.
De tellers uit elkaar gehaald en de ingaande assen schoongemaakt en opnieuw gesmeerd.
Voorlopig al weer een paar jaar stil.
Om ze uit elkaar te halen heb ik de ring die beide helften bij elkaar houd door geslepen.
Bij het weer samenbouwen die ringen wat samen gebogen zodat er wat spanning op staat.
Er blijft helaas wel een opening zichtbaar, die maar beneden gehouden.
CX500C, 20 jaar uitgesteld project rijd weer.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 22 juli 2023 22:32 | Aangepast door: Hansv 
Ik heb ooit een jankend / gillend geluid uit een kilometer teller horen komen. Eerst viel het mee, maar 't werd steeds erger. Op een gegeven moment kwam er ook fijn stof op de wijzer, die heen en weer aan het dansen was. Het heen en weer zwaaien van de wijzer werd zo erg, dat het puntje van de wijzer afbrak. Uiteindelijk viel de wijzer naar nul. De teller was ernstig overleden. Vervangen, en die heeft het jaren gedaan, totdat de betreffende CX verkocht werd.

Reparatie kan wel, zolang het nog niet zo ver heen is dat het niet meer kan. ( Logisch, denk ik )

Er is een verhaal van, zoals van veel kleine probl...uitdagingen, en wel HIER

Harmony,
Hans.
( met een CX hoef je je niet te vervelen.... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Hans

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 23 juli 2023 11:59 
Vanmorgen de km teller (statisch; draaiend aan het voorwiel) weer getest. Maakt door al die olie die ik via de km teller kabel er in heb laten lopen al veel minder geluid. De overtollige olie loopt er inmiddels aan de onderzijde gewoon weer uit. Komende week maar eens testen op de weg.
Komt het geluid terug dan gaat er een andere teller in.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 25 juli 2023 11:05 
Helaas. Aan het begin van de rit was de km opvallend stil. Maar gaandeweg kwam het kettingzaaggeluid weer uit de km teller.
Dus ontkom ik er niet aan een andere teller te monteren. Helaas
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 20 aug. 2023 11:05 
Heb gisteren de km teller vervangen en de 'zingende' opengemaakt. Helemaal niets te zien aan het binnenwerk; geen aanloopplekken, slijtage oid.
Naald beweegt vrij magneet loopt nergens aan. Mogelijk dat de lagers van de kabel aandrijving versleten zijn maar daar zat ook geen speling of zwaar punt op.
Dus gewoon versleten zonder aanwijsbare oorzaak!
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Ron
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 24 aug. 2023 08:30 
Dit euvel heb ik ook gehad met de cx. Ik heb de teller open gemaakt, schoongemaakt en gesmeerd met atf. Nu totaal bijna 1000 km verder is deze nog stil!
Per aspera ad astra

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Zingende km teller

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven