Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Twijfel eigen cx 500 opgeknapt houden of naar gl650 overstappen

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver bertus78

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 13 aug. 2023 20:07 
hallo zoals ik bertus me al vaker op dit forum heb gemeld met diverse vragen over de technische zaken van de cx 500 ( met vetter kuip) heb ik eindelijk zo ver dat carburateurs gedaan zijn kleppen gesteld ignitech ontsteking geplaatst andere waterreservoire ( oude lekte ) anders stuur ( gl ) andere remleigingen natuurlijk voorpoten gereviseerd olie van poten en motor vervangen noem de hele klimbim maar op echter,,,,,,,,,,, dit is nu mijn 4e cx ( 1e was euro sport kon ik niet op zitten , 2e was een custom , ook niet je van het , 3 e ook een cx 500 met grote kuip ingeruild voor een bmw r 850 r ( hoe dom kan je zijn toch weer terug met de huidige cx,

waar ik vooral tegen aan loop is dat de zitting, van de cutom te laag was dus die van een "gewone " cx geplaatst waar je wat hoger zit / ik wil graag een lekker groot scherm die vetter bevalt mij prima / de voetpedalen zitten mij veel te hoog heb ze zeker 8 cm laten zakkem door er een staaf ijzer netjes tussen te lassen om de uitlaten heen , ok je moet iets aanpassen aan rem en schakelpendaal maar dat maakt niet uit echter grootste obstakel blijft de hoge toeren die hij nog maakt , eigenlijk zou ik iets rustigers willen vandaar de vraag naar de 650
een goldwing is mij te groot lomp en meer een schip een ander type motor heeft niet echt de sju / sharme van een cx / gl moto guzzi calafornia 2 komt het kortst bij maar vind scherm niet mooi en ik ook veel zwaarder en is geen honda !
vandaar dat ik een hier een balletje op gooi wat de ervaringen van de mensen hier zijn
het heeft geen haast motor loopt ik rijd echt niet veel per jaar ik haal de 700 misschien niet eens en is oldtimer regeling en als gezonde hollandse knieperd vind ik dat wel prettig
gr bertus

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 13 aug. 2023 22:18 
Tsja, eerst en vooral, wat je mooi vindt en/of prettig mee rijdt is kwestie van smaak natuurlijk. En daar zijn zoals bekend nogal wat verschilllen in.

Maar goed, mijn smaak : ik heb uiteindelijk m'n laatste GL650 (reed echt goed) verkocht. Zat er altijd heel goed op, maar vond de CX500 uiteindelijk toch prettiger. Een 650 heeft net die paar PK extra die je op de 500 graag zou willen hebben maar daar wen je ook aan. De prijs die je voor die extra Pk's betaald is dat een 650 iets ruwer loopt dan een 500 maar wel wat minder toeren maakt. Maar de Gl's hebben ook gewoon toeren nodig, als je dat niet wilt zal je een dikkere motor moeten kopen, als je 'm te laag in toeren rijdt kom je niet vooruit en goeie kans op meer slijtage/defecten. Wie een plok-plok-plok motor wil (ook leuk) moet geen Gl650 kopen. En dan is een 650 blok wat gevoeliger voor onderhoud en voor vinden van onderdelen ook wat moeilijker.

Maar 't blijft best een fijne motor, die Gl650.

Plezier, Frans

(die naast de CX500 nog steeds andere fietsen probeert, mits oud en goedkoop . Net is er weer een treurige NTV650 binnen gerold, soort kale Deauville, zie je de roest beter)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 14 aug. 2023 12:12 
mischien dan toch een gl500 doen?
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver GL5
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 14 aug. 2023 13:03 
Ik heb een CX 500 gehad, maar dat is al weer zo lang geleden en vind een GL500 nu eenmaal mooier.
Ik kan zwaarder materiaal aardig bij houden en zolang je niet boven de 100 km/h komt snappen ze niet dat het een oude 500 cc is.

Daar zit ook een beetje het probleem, het ding maakt heel veel toeren als je vermogen/snelheid gaat vragen.
Toeren kun je verlagen met een CX500 achterwiel en wordt ie ook iets stabieler van.

Ideale CX is denk ik voor mij een Naked GL500 met CX achterwiel en GL650 voorvork.

Maar nu heb ik ook een dikke opvolger van de CX staan met twee cilinders extra en 1100 inhoud, ook leuk.

Schrijver coenox

Voorzitter 
#5 | Geplaatst: 14 aug. 2023 17:39 
GL5:
Maar nu heb ik ook een dikke opvolger van de CX staan met twee cilinders extra en 1100 inhoud, ook leuk.

Tja, een Pan European. Ook leuk. Gehad, maar total loss. Heb nu een 700 Deauville. Ook fijn, voldoende vermogen en een goede zit. Kwa CX vindt ik ook de oer CX ook de fijnste zitpositie hebben. Vermogen mis ik niet.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver bertus78

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 14 aug. 2023 17:54 
denk vooral dat het wat brinkcx ook zegt het bij mij vooral zit in het plok plok ( iedere lantarenpaal een knal , ben al eens bezig geweest om naar een diesel motorfiets te kijken dat was echt lachen ) goed te horen dat ook de 650 toeren nodig heeft
en zoals mijn vader altijd zij, " smaken vershillen en dat is maar goed ook anders liepen we allemaal achter de zelfde vrouw aan "
bedankt voor de input stof tot nadenken ( helaas zal mijn twijvel ook voorkomen omdat mijn moeder dit heel recent is overleden en het is raar maar dan ga je allerlei dingen althans ik anders bekijken onderzoeken en overwegen en etc etc , ze is gelukkig op hoge leeftijd op haar wens heengegaan dus het is goed zo ).
vr gr bertus

Schrijver bertus78

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 14 aug. 2023 17:57 
ik zie net dat ik een opmerking even mis / niet snap het is die vna GL5 Maar nu heb ik ook een dikke opvolger van de CX staan met twee cilinders extra en 1100 inhoud, ook leuk. wat is dat voor motor?? dikke opvolger van cx ?? geen idee
gr bertus

Schrijver Wim van der Vlis
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 16 aug. 2023 18:05 
Over een GL650. Ik kan wel verklappen dat na de 500 Euro challenge van volgend jaar er een GL650 te koop gaat komen. Ik weet nu al dat ik mijn GL650 niet zal houden.

Heb er ondertussen al dan 1000 km meegereden. Vindt hem lekker rijden, ruim vermogen, goede windbescherming. Verbruik valt mij mee. Enige wat nu aan die fiets moet gebeuren is een andere achterveerunit (huidige staat plat en er komt geen lucht meer in, dus geen vering meer). Na mijn vakantie ga ik een verse achterveerunit aanschaffen welke gemonteerd zal moeten worden (bekend dat dit een k.. klusje is, maar zonder achtervering niet rijden).

Deze GL650 is visueel niet de mooiste, maar als hij blijft rijden zoals hij nu is, is het lekker rijden

Verkoop is geen doel, maar als je wil kan je natuurlijk langskomen om zelf deze GL te proberen (en na het ritje koffie inbegrepen ). Dan kan je zelf beoordelen of een GL650 overeenkomt met je gedachtegang. En als deze niet mooi genoeg is (zou zo maar kunnen ) weet je wat je zoekt.

https://www.motor-forum.nl/threads/500-euro-challenge-2024-honda-gl650.468604/
besmet met N + 1 (gevolg nu 6)

Schrijver GL5
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 16 aug. 2023 23:04 
@ bertus 78
Zoals coenox al aangaf een Pan European ST1100
Mijn GL500 heeft een wat trillend blok en ik had nog even geen zin in een blok ombouwen, ook wilde ik even wat anders. Ik heb ook een tijdje met een Pacific Coast 800 gereden en
dat had ook weer gekund.
Ik zie het zo;
CX500 -- GL500 & co -- ST1100 (pan) -- ST1300 -- CTX 1300, volgens mij waren dat de V overdwarsjes?

Sabre -- PC800 -- deauville -- DN01

Vind de DN01 (Do Never Own 1) een geweldig apparaat om te zien, CTX nog mooier. Maar spul heeft zo zijn prijs.
Pannetjes heb je al voor weinig en ik wilde ook wel eens een 1 liter plus fiets hebben, maar de Sabre is het net niet geworden.

Schrijver bertus78

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 18 aug. 2023 12:01 
hy bedankt voor je antwoord , echter mijn budget is het gereedschap in mijn schuur ( niet al te weinig ) co2 lasapparaat en mogelijk toegang tot een draaibank / freesbank en cash 110 tot 150 euro ligt aan de humeur van mijn vrouw
ik zat te denken ( misschien heel dom als ik de cardan klok overbrenging pignon en kroonwiel zou kunnen veranderen / wisselen van een andere motor zou ik er ook zijn
ok optrekken in zijn 1 zal meer van koppeling vergen maar ik trek toch als een slak op
ik kwam op zoek naar de overbrengings verhouding van de cx bij stap bij 1 het volgende tegen in een oude post

https://www.hondacx500.nl/phpdata/forum/index.php?action=vthread&forum=6&topic=10875

1 maal het achterwiel ronddraaien geeft 3,091 (logisch) omwentelingen van de cardanas. Geeft voor de uitgaande as 6,93002 omwentelingen,
ik snap even niet hoe het aantal omwentelingen van cardanas anders is als voor uitgaande as ?
als ik wiel dus 1 keer omwentel draait cardanas 3,091 keer en dat is toch ook het getal voor de uitgaande as ? daar zit toch de cardan as op via de splain ?
ik heb ook gelezen over cardanklok van een gl overzetten op cx dat snap ik maar ik was voor mezelf aan brainstormen , heb een motorsloop in de buurt om dan een andere kroon wiel en pignon in bestaand huis te krijgen , ( denk dat dit tot een totale onmogelijkheid lijd maar ach je moet toch wat in de winter en draaien freezen en lassen kom je meestal toch een heel eind

andere opties compleet andere achterbrug incl andere klok en dan cardan as aan elkaar lassen ( ja je zit dan met ophanging etc etc ) via diverse methodes etc etc

ik wil dan inzetten op 1,5 a 2 maal de helft van toeren van huidige situatie, dat als ik 80 Kmh rijd rond de 2000/2500 toeren zit
dus 1 omwenteling wiel zal rond de 1.75 omwenteling cardanas zitten dat moet ik dan zoeken in andere motoren of losse delen ( heb soms rare kronkels ) ja je loopt tegen 100 problemen aan maar ik probeer in oplossingen te denken. niet geschoten is altijd mis.

misschien moet ik dit als ander onderwerp starten geen idee
gr bertus

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 18 aug. 2023 13:25 
Als je de helft in toeren wil, ga je dan ook de krukas en drijfstang lagers 2x zo breed maken? Want die gaan weinig olie bij hoge belasting krijgen...

Je kan ook koppeling en primaire tandwielen van een 650 monteren, gaat met wat aanpassingen en geeft dan wat minder toeren. Zelf nooit gedaan, ik vind het niet zo'n aardig idee, van mij mag het CX blok lekker zingen. Van die lange slag motoren met gloeikop doen ze tegenwoordig niet meer in motorfietsen

Plezier (en benieuwd waar je op uitkomt) Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver GL5
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 18 aug. 2023 14:37 | Aangepast door: GL5 
bertus78:
( heb soms rare kronkels )

Ah, nu begrijpen we elkaar al beter
Je zou ook een ander topic kunnen beginnen met: 'Andere vrouw gezocht', maar daar had je in eerste instantie al niet voor gekozen.
De rede dat de CX/GL zoveel toeren maakt is dat het daarvoor het type blok is en dat het in verhouding tot het aantal cc's een aardig zware bak is.
Zit er bij het fietsen niet de kracht in de benen, moet je naar beneden schakelen en sneller trappen.
GL500 50 pk / 240 kg vs Pan 110 pk / 300 kg.
Ga je die toeren te ver terug schroeven worden de krachten anders en in verhouding voor het type blok ongunstiger, wat hierboven reeds aangeven werd mbt lagering etc.

Volgens mij kun je met een CX wiel een GL500 net zo rustig krijgen als een GL650. Maar jij hebt al een CX en geeft dus aan dat jij dat type liever wil houden.
Ik gooi even wat ideeën in de lucht, maar heb geen kennis van overbrengingen op dat gebied. Dus of dat de toeren juist/voldoende verlaagd is dan een?:

- GL650 blok met evt aandrijving gebeuren in jou frame zetten.
- Achteras, klok en wiel van een andere Honda zoals PC800, Sabre, Goldwing, Pan? Immers kun je die twee CX schokbrekers overal wel aanlassen.

Maar zeker even het aanbod aanpakken om op een GL650 te toeren, immers als dat al geen verbetering blijkt.

Schrijver bertus78

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 18 aug. 2023 15:01 
ik ben bang dat mijn pof pof pof voorkeur uit mijn "jeugd " komt ik heb in de jaren 80 veel enduro gereden dus 600 cc 4 takt een cilinder ( honda xr600) niet kapotte krijgen en rake klappen ben zelfs keer sloot in gegleden alles onder water met hete motor ,/ motor op de kop bougies eruit trappen water eruit / motor recht bougie erin 2 keer trappen en vol verder gaan maar die hadden een nicacil wand
sja ik ben bang dat ik te veel wil ( ben jaloers op die engels man Allen Millyard te veel gekeken denk ik die man is een genius )
ik laat alles even rusten en inwerken
dank voor alle input en deze twijvelende mafkees on track te houden
vr gr bertus

Schrijver GL5
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 18 aug. 2023 21:41 | Aangepast door: GL5 
Tja, soms val je voor het uiterlijk van een type fiets, soms meer voor het type motor.
Bij Millyard moet ik ook altijd een beetje aan Dhr Munch denken, leven (leefde) meer in hun garage dan elders.
Je kunt er natuurlijk ook nog een 600cc 1 cilinder inhangen.

Schrijver Rob1969
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 19 aug. 2023 13:15 
De hoge toeren is ook wat mij niet helemaal lekker zit bij de Custom omdat het een cruiser is
en mijn idee van cruisen is niet 6000 toeren draaien😂 Bij de gewone CX die sportiever is qua model
past het nog wel vind ik maar die maakt dus juist minder toeren dan de Custom door het grotere achterwiel.

Zijn er mensen die een achterwiel van een gewone CX in een Custom hebben gezet en past
dat er zo in? En wat doet dit met de toeren?

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Twijfel eigen cx 500 opgeknapt houden of naar gl650 overstappen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven