Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Oplossing voor vastgerotte hoofdstandaardas ?

 
Schrijver Hans

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 14 aug. 2023 13:18 | Aangepast door: Hans 
Sinds ik mij pensionado mag noemen probeer ik elke winter een CX op te knappen.
Ik noem het geen restaureren omdat ik vind dat je best mag zien dat de motor al ruim 40 jaar geleefd heeft.
Wel laat ik het frame, hoofdstandaard, remstang, voorste motorophanging, zijstandaard, achterbrug en beugel luchtfilter altijd stralen en daarna poedercoaten.
Dat renoveren is inmiddels met een rode en een zwarte gebeurd. Nu is het beurt aan een blauwe.

Zoals vaak zit echter de as van de hoofdstandaard in de standaard zelf vastgeroest. Dat is ongeveer 15 cm waarin as en standaard innig en onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden.
Kruipolie, warmstoken en wat meer bruut geweld met een hamer/pers zorgen er niet voor dat de as loskomt.

Tja en dan?

Ik heb daar het volgende op gevonden: de binnendiameter van de as is 13 mm. De buitendiameter waarmee de as in het frame wordt geklemd 18 mm (maar dat kan een iets mindere diameter zijn als de bouten waarmee de as wordt geklemd iets strakker worden aangedraaid.
Want het is bedoeling dat de standaard om de as draait en niet dat de as in het frame draait!

De standaard wordt uit het frame losgezaagd; dus de as wordt tegen de hoofdstandaard doorgezaagd.
De beide uiteinden van de as die in het frame voor de bevestiging zorgen komen los zodat de hoofdstandaard zelf kan worden uitgenomen (niet gaan zagen/buigen aan het frame!).
Een stalen buis met buitendiameter 13 mm kan door de nog in de hoofdstandaard vastzittende as worden geschoven.
De wanddikte van die buis is 1,5 mm wat ik wat dun vindt voor het gewicht van de motor (de originele as zelf heeft een wanddikte van 2,5 mm).
De binnendiameter van die buis is 10 mm (13 mm - 2 x 1,5 mm) waardoorheen ik ter versteviging van het geheel een massief stalen pen plaats van 10 mm buitendiameter.
Daarna zijn er 2 opties:
- de losgezaagde stukken van de oude as schuif je over de nieuwe heen en zet ze vast met aan de ene kant een lasrups en aan de andere kan door een gaatje te boren met een splitpen
- als de stukken van de oude as niet meer bruikbaar zijn, gebruik ik daarvoor een buis met 17 mm buitendiameter en 2 mm wandsterkte. Die stukjes worden dan na het boren van een gaatje met een splitpen op de 13 mm buis en de massieve stift vastgezet.

Het geheel goed smeren (kopervet !) zodat de standaard zelf weer om de as/pen draait en hij kan weer jaren mee (èn blijft demontabel)!
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 14 aug. 2023 16:09 
En nog een smeernippeltje er op ?
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Ron
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 14 aug. 2023 21:33 
Ik blijf m'n bokstandaard maar vaak gebruiken, blijft ie soepel
Per aspera ad astra

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 15 aug. 2023 09:44 
Dat is inderdaad de manier. Alleen de CXen staan bij mij vaak al meer dan 20 jaar droog in opslag. Ook de koppeling wil dan wel vast gaan zitten.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Oplossing voor vastgerotte hoofdstandaardas ?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven