Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Gel accu

 
Schrijver Superpapa

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 13 nov. 2023 10:41 
Er heeft altijd een "normale" accu in mijn Honda gezeten en die ging tijdens de winter constant aan de druppellader, maar sinds dit jaar heb ik een gel accu. Moet die tijdens de wintermaanden ook constant aan de lader of is één keer per maand genoeg? Ik heb hem gisteren uit de motor gehaald en toen gaf hij 12.89 volt aan. Is dat goed?

Schrijver coenox

Voorzitter 
#2 | Geplaatst: 13 nov. 2023 11:05 
Volgens mij is dat prima. Ik heb zelf wat slechte ervaringen gehad met gel accu's. We hadden een nieuwe in de Goldwing van Lieke en die bleek na een half jaar al niet goed meer. Wat ik heb begrepen is dat het bij een gel accu belangrijk is dat ie geladen blijft. Eenmaal te lage spanning betekent dat je hem niet meer geladen krijgt. De 12,9 volt is prima. Je zou even kunnen testen na twee en als hij dan nog boven de 12 volt zit, is 1 keer paar maand waarschijnlijk wel voldoende.

Maar mogelijk zijn er mensen die andere inzichten hebben.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Superpapa

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 13 nov. 2023 16:51 
Bedankt Coen, het is mijn eerste gel accu, vandaar mijn vraag. Gewoon 1x per maand controleren en zorgen dat de accu niet onder de 12.9 volt komt, dat gaat lukken.

Schrijver coenox

Voorzitter 
#4 | Geplaatst: 14 nov. 2023 13:05 
Als ie boven de 12 blijft redt ie het denk ik ook wel. Ik had er 1 onder de 9 v. Die was niet meer te reanimeren.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 15 nov. 2023 15:43 
Ik rij al jaren met gel accu's.
In de winterstop gaan ze alle drie gewoon onder de druppellader in mijn schuur.
Dan weet ik zeker dat het goed gaat.
ze kunne vorst goed verdragen ,maar te lagen spanning niet , en te hogen ook niet.
Ik ben het weleens vergeten ze uit de motors te halen en na de winter was er niets aan de hand.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver coenox

Voorzitter 
#6 | Geplaatst: 19 nov. 2023 14:55 | Aangepast door: coenox 
Bij mij was het in een Silverwing (met een klokje).
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Superpapa

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 19 nov. 2023 22:33 
amsilverwing
Ik heb een mooi plekje in de schuur. Deze winter gaat de accu daar aan de druppellader. Beschermen bij vorst is dus niet nodig??

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Gel accu

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven