Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Geluidsmeting CX500 1978 door politie loopt goed af

 
Schrijver hupypupy
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 15 mei 2024 11:11 | Aangepast door: hupypupy 
Vandaag was ik op weg om bepaalde gegevens te checken en werd onderweg door de politie, die ik links had zien staan op een ventweg, aangehouden. Eerst papieren, kenteken en rijbewijs en toen vertelden ze dat ze bezig zijn met geluidsmetingen.
Direct vertelde ik hun al dat de Honda 46 jaar oud is en dat ik op het forum had gelezen dat vanaf 1980 er beperkingen gelden.
Het viel dus ook niet mee om de juiste info uit hun systemen te halen hoe ze een meting moesten doen en wat de condities zijn.
De wettekst werd nagenoeg geheel ontrafeld maar voor dit oudje was het: 4 takt, 2 cylinder, 2 uitlaten, 500 cc. Apparatuur calibreren, met een afstandsstok op een statief monteren en dan 4000 rpm moest binnen 97dB zijn. Bij meting kwamen ze op 93 dus dat was oké.
In het nagesprek vertelden ze nog dat als je niet aan de norm voldoet - die dus in de loop van de jaren strenger is geworden - kost het ca. € 500 en komt je kenteken op WOK (Wacht Op Keuring) zodat je na herstel via RDW test weer mag rijden.
Als techneut wist ik er al het nodige van, maar ben toch blij dat het goed was.
Geluidstest
Naast een Honda Africa TWIN DCT als project een 1e serie CX500 genomen. Ik herinnerde me deze vanwege technische aspecten V-twin dwars, 4 kleppen/cylinder, cardan, vloeistofgekoeld en ca 200 kg.

Schrijver GL5
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 15 mei 2024 15:31 
Goed om te weten
Hoe meten ze de toeren, via je eigen toerenteller?

Schrijver hupypupy
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 15 mei 2024 16:47 | Aangepast door: hupypupy 
V‍an de site www.teluidisuit.nl het volgende:

Strikte condities
‍Die statische meting is langs de kant van de weg wél uit te voeren, onder strikte condities. Zo wordt er bij geluidscontroles dus gemeten. De microfoon staat bij deze meting onder een hoek van 45° op precies 50 cm van je uitlaat. Er wordt gasgegeven tot het hier bovenal genoemde toerental. Om meetfouten door afwijkende toerentellers te voorkomen, wordt het toerental met een impulsmeter op het blok gemeten.

Geen vermelding
‍Staat er geen dB-waarde op je typeplaatje, heeft je motor geen typeplaatje en is de waarde ook in het kentekenregister niet opgenomen (ovi.rdw.nl)? Viertaktmotoren van voor 1960 worden bij een controle gemeten bij 2.000 toeren, en vanaf 1960 bij 4.000 toeren. Hoeveel geluid ze dan mogen produceren hangt van de cilinderinhoud. Bij 500cc is dat 97 dB. Dat varieert van 92 dB voor een 125'je tot 106 dB bij een 1000 of zwaarder. Tweetakten worden bij iets hogere toerentallen gemeten.

Bij de meting moet je op afstand blijven van meer dan 3 meter. Ik heb dus niet gezien of ze een impulsmeter hadden gemonteerd of gewoon via de toerenteller.
Naast een Honda Africa TWIN DCT als project een 1e serie CX500 genomen. Ik herinnerde me deze vanwege technische aspecten V-twin dwars, 4 kleppen/cylinder, cardan, vloeistofgekoeld en ca 200 kg.

Schrijver Arnold

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 22 mei 2024 12:37 
Mooi windscherm trouwens
Black on White Wing . . . . . . . http://silverwing-gl500.jimdo.com

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Geluidsmeting CX500 1978 door politie loopt goed af

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven