Nooit systematisch met meerdere CX-en geprobeerd, maar ook de ervaring dat het geheel onplezierig flink kan klapperen als je met de motor op de middenbok in 1e versnelling laat draaien. Dat heb ik net als de anderen hier (en elders) toegeschreven aan gewoon soort resonantie in de transmissielijn, daar zit bij een CX nogal wat ruimte (vrije slag op achterwiel bij stilstaande motor) en een V-twin loopt nou eenmaal niet gelijkmatig rond, het is geen elektromotor. Met rijden nooit last gehad ermee en geen zorgen over gemaakt.
Maar als ook hierboven al aanbevolen is het misschien een goed idee om eens te lijken of je nergens (te)veel speling hebt of gammel lager. Als je de motor zelf (late GL) nog open open hebt kijk dan ook eens naar de veren (eentje groen) die aan de achterkant van de koppeling zitten, veel ruimte daar door veroudering helpt ook niet, nieuw hebben die veren geen speling maar vermoeide veren daar zie je terug als vrije slag aan het achterwiel.
Als er niks bijzonders te vinden is zou ik er gewoon eens mee gaan rijden. En elke CX is altijd dankbaar wanneer je alles van motor en carbs heel precies zo symmetrisch mogelijk en volgens boekje afstelt voor een mooi gelijkmatig rondlopen.
Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 wit met Pichler kuip, nu klaar om te rijden
o ja, donateur ca.2007-2025 💰