Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   

Bonkend geluid uit de cardan / cardanas

Schrijver Meneerbroekhuis
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 30 maart 2025 16:37 
Hallo,
Het beftreft hier een gl500 uit '84. Custom wing. Hij lijkt in alles exact op een cx500.

Bij het laten draaien vd motor, op de bok, hoor ik een bonkend geluid vanuit de cardanas / achterbrug.
De motor is volledig uit elkaar geweest en alles schoongemaakt, vervangen, geverfd etc.

Als ik de motor zonder as laat draaien en schakel, voelt en klinkt alles normaal
Als ik de as en cardan er aan koppel, alles normaal, geen gekke geluiden
Maar zodra er een achterwiel in zit dan komt dat geluid.

Ik heb hier een tweede project fiets staan dus ik heb alles om kunnen ruilen om kapotte of gekke dingen te vinden
Zoals: ander achterwiel (zelfde maat), andere achterrembehuizing, andere cardan, andere cardanas.
Geen enkel verschil. Ook de beide assen hebben zelfde uiterlijk, lengte en ik zie geen afwijkende dinge tussen de twee. De u-koppelingen zijn soepel, gesmeerd en beweegbaar.

Achterbrug zit ook in lijn. Niet te strak, met nwe lagers. Uiteraard wel eea geprobeerd zoals: iets verder in- of uitdraaien van die lijpe bout. Maar ook nu geen resultaat.

Op een amerikaans cx forum wordt gesteld dat het mogelijk komt doordat er geen belasting op het achterwiel en versnellingsbak zit. En dat tijdens het rijden er geen probleem is. Alleen ik heb dit probleem nooit bij mijn dagelijkse cx gehad. Ook niet nadat ik een keer de achterbrug eruit heb gehad om die te laten coaten.

Dus tsja.....

Iemand enige idee? Is het zo simpel dat ik er op moet gaan rijden? Heb niet echt zin erin dat de hele boel vastloopt in de 5e versnelling.. 😬.

Dank alvast voor het meedenken!

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 30 maart 2025 20:06 
misschien het geluid opnemen zo dat het hoorbaar is voor een ieder die er iets over wil zeggen of mee wil denken
wel op de site zetten als een bestand natuurlijk

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 30 maart 2025 21:12 | Aangepast door: Hans 
Kijk eens of er binnenin de cardantunnel aanloopsporen van de cardanas zichtbaar zijn.
De aandrijflijn motor - cardanas - cardanklok staat met de motor op beide wielen in 1 rechte lijn. Staat de motor op de standaard dan wordt die lijn doorbroken. Dat verergerd als bijv ook het lager in het blok waar de cardanas op zit of de cardanklok zelf slijtage heeft / speling vertoont.
Misschien een blonde opmerking: is de cardanas zelf nog wel kaarsrecht?
Daarnaast, heb je ook al een andere cardanklok geprobeerd / gemonteerd?

Zijn de achterveren niet te lang (hoh van de beide bevestigingsogen)? Dan is de hoek van de achteras / cardantunnel tov de cardanas te groot en loopt de boel aan. Bij de motor op beide wielen dus ingeveerde veren wordt de aandrijflijn weer normaal.

Zo maar een paar overwegingen.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver borisz
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 30 maart 2025 21:55 
Is de meenemer in het achterwiel nog goed?
Wie later remt is langer snel!

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 31 maart 2025 16:54 
Nooit systematisch met meerdere CX-en geprobeerd, maar ook de ervaring dat het geheel onplezierig flink kan klapperen als je met de motor op de middenbok in 1e versnelling laat draaien. Dat heb ik net als de anderen hier (en elders) toegeschreven aan gewoon soort resonantie in de transmissielijn, daar zit bij een CX nogal wat ruimte (vrije slag op achterwiel bij stilstaande motor) en een V-twin loopt nou eenmaal niet gelijkmatig rond, het is geen elektromotor. Met rijden nooit last gehad ermee en geen zorgen over gemaakt.

Maar als ook hierboven al aanbevolen is het misschien een goed idee om eens te lijken of je nergens (te)veel speling hebt of gammel lager. Als je de motor zelf (late GL) nog open open hebt kijk dan ook eens naar de veren (eentje groen) die aan de achterkant van de koppeling zitten, veel ruimte daar door veroudering helpt ook niet, nieuw hebben die veren geen speling maar vermoeide veren daar zie je terug als vrije slag aan het achterwiel.

Als er niks bijzonders te vinden is zou ik er gewoon eens mee gaan rijden. En elke CX is altijd dankbaar wanneer je alles van motor en carbs heel precies zo symmetrisch mogelijk en volgens boekje afstelt voor een mooi gelijkmatig rondlopen.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 wit met Pichler kuip, nu klaar om te rijden
o ja, donateur ca.2007-2025 💰

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Bonkend geluid uit de cardan / cardanas

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 8
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven