Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Wat is mijn motor waard?

 
Schrijver gloriawillems
Gast 
#1 | Geplaatst: 19 juni 2004 22:51 
Ik wil (HELAAS) mijn CX verkopen. Het rijden met de CX gaat prima, maar ik kan hem niet zelfstandig van de middenbok afkrijgen. Ik ben een vrouw van 1,65 m. lang en heb een beetje spijt van de aankoop van deze CX. Ik HAD er een, uit 1979, een "naked bike", maar die was nog niet gereviseerd. Heb deze aan de vriend van mijn dochter gegeven toen ik een gereviseerde en opnieuw gespoten CX kon kopen, uit 1978, MET Polariskuip. SCHITTEREND! Alleen: ik heb een varken als huisdier en moet de motor dus op de middenbok zetten i.v.m. onze Bacon. De vorige motor had een valbeugel. Maar als deze omvalt, is de kuip denkelijk kapot. Dus ..... jammer maar helaas, ik moet op zoek gaan naar een andere motor. Kan iemand mij adviseren hoeveel mijn motor zou kunnen opbrengen? Hij is van 1978 en helemaal gereviseerd. De mtor en kuip zijn samen opnieuw in blauw gespoten.

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 19 juni 2004 23:17 
Hallo Gloria.
Zonde om voor die reden je motor te moeten verkopen.
Lees dit verhaal van Ray een keer, misschien hoef je de motor dan helemaal niet te verkopen. (wat ie waard is, kan ik zo niet zeggen, maar als je op bv marktplaats zoekt, vind je ze tussen de +- 500 en 1800 euro)
Hier het verhaal van Ray:
Bij mijn motorrijschool hebben we een keer bijna een hele les besteedt aan het opbokken, zeker daar veel mensen problemen mee hebben, vooral als je een zware machine hebt. Echter, het is meer een kwestie van techniek en balans , dan van kracht en een grotere hefboom aan je fiets lassen.
Pak met je linkerhand het stuur, en met je rechterhand de beugel van je buddy of iets anders met houvast, zodat je de motor in balans kan houden. Dan he bok met je rechtervoet tegen de straat aan duwen en wiebel de motor lichtjes naar je toe en van je af tot je voelt dat beide punten van de bok de straat raken. Dan strek je je rechterbeen uit zodat je gewicht langzaam vol op de bok komt en tegelijkertijd trek je met je bovenlichaam de fiets rustig achterwaarts en dan rolt de motor vanzelf zonder lompe kracht op de bok. Meer een kwestie van timing van bovenstaande bewegingen dus. En toen kon tijdens die les een dame van 1.60 lang en 52 kg een Pan European ( met geladen zij- en topkoffer) op de bok krijgen!
Nog een tip voor de jiffy ofwel zijstandaard die ik heb geleerd op de VRO-training in Lelystad: Zoek in elk geval een punt op waar de motor niet TE schuin staat en draai het stuur dan naar links. Staat de motor dan op een beetje hellend vlak of krijgt íe een tikje/duwtje van achter dan kan ie nooit van de jiffy 'afrollen'.
Dus, vergeet het laswerk en ga niet zitten bokken. Ga als een bok van een haverkist de techniek oefenen onder het motto; niet mokken maar bokken!
Groeten
Ray (die trouwens ook heeft gemerkt dat je CX minder rookt bij het starten als je hem langer stilzet op de bok. De olie loopt dan niet naar een kant van het blok.)

Groeten,
Ray (die in dit geval wel graag in herhaling valt...)
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver jthole
Gast 
#3 | Geplaatst: 20 juni 2004 12:38 
Gloria,
Ik kon mijn CX eerst ook absoluut niet op- en afbokken. Ik heb een half uurtje privé-les gehad van een bevriende rij-instructuer, en voormalig CX-rijder. Het gaat nu perfect! Op- en afbokken is veel meer een kwestie van de slag te pakken krijgen dan van kracht en geweicht. Verkoop je CX alsjeblieft niet vanwege die reden!

Groeten,

Johan
Die de CX *echt* niet kon opbokken, en het nu een eitje vindt :-)

Schrijver Anoniem
Gast 
#4 | Geplaatst: 20 juni 2004 17:16 
als je jerechter voet op het uitsteksel van de bok zet en dan je ge wicht naar achterplaatst en tevens aan het stuur trekt loopt hij als vanzelf op de bok ,tenzij de bok niet meer orgieneel is probeer het maar dan komt het wel goed .wees slim en verkoop hem niet daar krijg je geheid spijt van.groeten van de motor muis

Schrijver Ray
Gast 
#5 | Geplaatst: 20 juni 2004 22:40 
Beste Gloria,

Inderdaad, dat verhaal van boven is van mij. Ik ben zelf ook niet groot ( 1 m. 70) eigenl;ijk dus maar 5 cm langer dan jij. Heb relatief korte benen, dus voor mij zou het ook niet makkelijk moeten zijn. Maar echt, het is geen kwestie van lengte of kracht! Een beetje een handigheidje, meer niet. Dus ook ik smeek je: verkoop je CX niet om deze reden! Ik begrijp dat je meer moeite hebt om 'm van de bok AF te krijgen dan erop.
Ik zou zeggen: doe een oproep hier op de site aan CXrijders uit de buurt waar je woont. Ik weet zeker dat er wel een is die je zou willen helpen oefenen en je wat handigheidjes wil leren. Als je in de buurt van Nijmegen woont stel ik me beschikbaar!
Groeten
Ray (die Bacon wel een hele leuke naam vindt voor een varken...)

Schrijver Beemer
Gast 
#6 | Geplaatst: 21 juni 2004 08:42 
.....en ik wil wel 'les' geven als je in het Midden van het land woont.
Als je er écht tóch 'vanáf' wilt, wil ik ook wel kijken om een bod te doen.

Vr. groet,
Rinus

Schrijver Pluis
Gast 
#7 | Geplaatst: 28 juni 2004 10:10 
[ Dan strek je je rechterbeen uit zodat je gewicht langzaam vol op de bok komt en tegelijkertijd trek je met je bovenlichaam de fiets rustig achterwaarts en dan rolt de motor vanzelf zonder lompe kracht op de bok ]

Ik heb nog een andere methode die bij mij prima werkt: Begin hetzelfde als boven: zet je rechtervoet op de bok en pak met je rechterhand het framedeel onder de buddy vast. Zet dan je hele gewicht op de bok en til tegelijk de kont van de fiets omhoog. En plop: opgebokt.

Maar ik geef toe, bij een gemiddeld kwartlitertje gaat het een stuk makkelijker. Maar...
a. daar heb je niet zo'n toffe club bij
b. je rijd een tikje voor schut ipv in pure CX-stijl
c. Geen vroep vrooooom pruttel pruttel broem broem. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Wat is mijn motor waard?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven