Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Tips van ervaren rijders.

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Guernica
Gast 
#1 | Geplaatst: 17 juli 2004 18:00 
Hey beste vrienden én vriendinnen,
En misschien de webmaster ook (nieuwe rubriek: hoe rij ik veilig???)

Hoe doen beginnelingen en wederopstappers ( ik ben er ook zo eentje) het op een goede manier?
Vertrekken, remmen ( achter - voor verhouding) bochtenwerk, langzaam rijden, rijden én stoppen bij regenweer enz.....

Misschien een nieuwe rubriek toevoegen? Laat de beginnelingen leren uit de lessen van de ervaren rijders.

Ik lees hier vaak berichten van beginners en heropstappers. Toch geen schande om je 'onervarenheid' toe te geven. Dus: tips van ervaren rijders gevraagd.

Mvg,
Daniël

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 17 juli 2004 18:57 
Nou kom maar op met jullie vragen,een voordeel is dan van een ervaren rijder als hij geen antwoord weet,dan zal hij het ook gaan vragen aan een rijschool houder,mijn advies is neem een paar rijlezen en koop een les boekje met de vragen er bij [tussn haakjes als oud brandweer man bij onze oud brandweer lieden kwam eens een vraag naar mij hoe hou ik de verkeers regels bij koop elk jaar zo`n boekje en om de drie jaar EEN of Twee lezen en je bent weer helemaal bij]
groeten ouwe_jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Anoniem
Gast 
#3 | Geplaatst: 17 juli 2004 22:15 
Ok, vraag 1: hoe rem je bij nat wegdek? Alleen achter, eerst achter dan voorrem?

Schrijver Floris
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 18 juli 2004 01:36 | Aangepast door: Floris 
Bij nat wegdek moet je vooral niet bang zijn. Angst is een slechte raadgever. Als je goede banden hebt en er liggen geen massa's water op het wegdek, dan heb je nog voldoende grip. Bij regen kun je harder remmen dan je denkt, ga maar 'ns oefenen.

Rijdend in een rechte lijn doe ik het als volgt:
1. achterrem aanzetten
2. voorrem aanzetten, achterrem 50%
3. voorrem opvoeren, achterrem lossen

Door het remmen duikt je fiets voorover en vermindert de druk op het achterwiel. Vandaar het lossen van de achterrem, anders zou het achterwiel kunnen blokkeren.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver dirkdeboer

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 18 juli 2004 08:07 
Het is interessant om jullie ervaringen te lezen, dat ben ik zeker eens.

Ik heb zelf onlangs, na vijftien jaar motorloos te zijn geweest, even een paar uur opgefrist bij een goede rijschool.
Dat was dus een middagje rondjes draaien, remproeven, slalom etc.
Ik mag zonder meer zeggen dat het mij goedgedaan heeft.
Rookworst zonder R is ook worst!

Schrijver Anoniem
Gast 
#6 | Geplaatst: 18 juli 2004 09:24 
Nog steeds nat wegdek: hoe zorg je dat je voorwiel niet onderuit gaat bij afremmen als je in een bocht zit?

Schrijver Floris
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 18 juli 2004 09:49 
Remmen in een bocht is nooit een goed idee want dan raak je je balans kwijt. Remmen doe je voordat je een bocht ingaat. Tijdens het aansnijden van een bocht hou je het gas er constant op.

Ga maar 'ns rondjes rijden op een lege parkeerplaats. Je zult merken hoe de balans verstoord wordt als je je rem aanraakt. Wel voorzichtig uitproberen!

Als je tijdens een bocht ontdekt dat je snelheid te hoog is, dan kun je beter je fiets wat schuiner leggen.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver cosmar

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 18 juli 2004 14:39 
remmen op een nat wegdek moet je gewooon rustig doen en alleen maar blijven kijken waar je heen wilt! kijk je omlaag of naar de boom die langs de weg staat dan knal je er ook geheid tegenaan. en ja een paar rijlessen zijn nooit weg. cursussen zijn er ook genoeg zelfs die waarbij je de motor onder controle leert houden bij een nat wegdek (spekglad net sneeuw :( ) en de vervolg cursussen geven ook nog eens recht op 10%korting op je verzekering voor een jaar. genoeg ervaren rijders die elk jaar zo'een cursus doen
een mooie blauwe uit 79, en een vreemde groene uit 97 nu zelfs een gele 650E. Alle stamtafels zijn mij bekend.

Schrijver frans
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 18 juli 2004 22:25 
Daniel,

Ziet er naar uit dat je al een rubriek bent begonnen door dit zeer nuttige topic te posten!
Ik stel voor dat we deze pagina gebruiken om verder over het onderwerp door te babbelen en zoveel mogelijk ervaringen uit te wisselen.

Schrijver Guernica
Gast 
#10 | Geplaatst: 18 juli 2004 22:39 
hoe komt het, en ja dat hoor je steeds, dat je zoals jullie het zeggen 'geheid' knalt tegen wat je wilt ontwijken? Stuur je de motor met je ogen dan? En hoe corrigeer je dan? Vreemd gedoe toch?

Schrijver Hans

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 18 juli 2004 23:33 | Aangepast door: Hans 
Het is inderdaad zo dat daar waar je naar toe kijkt, je een voertuig heenstuurt.
Hoe dat zo komt weet ik niet (zijn er psychologen onder ons ?), maar het is voor mij een bekend fenoneem.

Dus rijdt je ergens op af of komt er plotseling iets voor de motor, kijk dan niet naar wat er gebeurt, maar kijk er langs; dan heb je gelijk je eigen 'ontsnapping' op het netvlies.

Toen ik vroeger nog racete en met best hoge snelheid bijv. een bocht instuurde hield ik mijn ogen op het einde van de bocht gefixeerd of als ik dat nog niet zag op het meest ver weg gelegen stuk bocht.
Deed je dat niet dan reed je als vanzelf in de bocht rechtdoor.

Trouwens remmen op een nat wegdek vind ik nog steeds een hachelijke onderneming. Ik heb er nooit goed aan kunnen wennen; heb dan ook al wel het een en ander meegemaakt. Maar gelukkig nog nooit wat gebroken.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver jj
Gast 
#12 | Geplaatst: 19 juli 2004 22:07 
het is alge meen be kent bij darters en ook bij sprtschieters bv pijl en boog en zeer zeker revolver dat je handen automaties je ogen volgen dit komt ook terug bij autorijden en uiteraard ook bij motors dit zijn reflexen groeten jj

Schrijver Ray
Gast 
#13 | Geplaatst: 19 juli 2004 22:11 
Nou, dan wil ik met mijn VRO-certificaat ook wat zeggen! Die VRO-cursus is trouwens een heel goed idee als je wederopstapper bent of een beetje ervaren. Ik heb dus zo'n dag gedaan in Lelystad, met de hele dag ongeloofelijke zeikregen tussen de plensbuien door. Dat was niet leuk, maar daardoor wel leerzamer. En ik zal je vertellen: je kunt in een rechte lijn in de regen wel zo megahard remmen, dat wil je niet weten! Als je maar in een rechte lijn blijft. Vol in he remmen bij 90 per uur, maar wel "aanvoelend opbouwen" zo snel mogelijk. Hoe dat moet? Veeeel oefenen, eigenlijk elke dag, elk rit een keer een noodstop maken, zodat je dat gevoel in je rechterhand traint (nee niet dat gevoel, het remgevoel). Hou maar voor ogen dat een stuntman ook op nat wegdek een "stoppie" kan maken, zoveel grip is er dus op het voorwiel, als je maar op de goeie manier remdruk en wieldruk opbouwt. Dat fenomeen dat je naar datgene toerijdt waar je naar toekijkt is bekend, kweet ook niet waarom we dat doen. Maar ook dit kun je trainen/afleren door het vaak te doen. Is ook op de VROcursus behandeld, maar blijft lastig. Wat de truuk is dat je je realiseert dat je je gedachte moet vermijden van oh shit een auto, of de vangrail, maar dat je resoluut je hoofd om moet gooien en je zelf moet DWINGEN te kijken waar je eigenlijk heen moet. Zo ging ik laatst in de duitse Taunusstreek iets te hard een scherpe bocht in, en zag de grijs/rode vangrail op me afkomen. Gelukkig kon ik mezelf dwingen toch de bocht in en door te kijken, waardoor ik het uiteindelijk wel weer haalde. Kijk ook maar eens goed naar Rossi, Biaggi en soortgenoten. Kijk maar eens hoe vreselijk ver zij een bocht door kijken. Die kijken ook niet naar de coureur voor zich, of angstig van, dalijk raak ik 'm. Ze rijden hun eigen lijn, en laten zich niet afleiden door een valpartij, of wat de andere deelnemer dan ook doet. Ik heb altijd een beetje het gevoel dat je je gezichtsveld "los" maakt van jezelf en je motor: je bent in gedachten al daar waar je heen kijkt.
Bewondering voor Floris' reemtechniek hoor! Maar wel ingewikkeld. Ik gebruik die lullige trommel achter bijna nooit. Al het gewicht moet toch naar voren op het voorwiel. De trommel heeft zo weinig power, en achter heb je zo weinig gewicht, dat je snel blokkeert en weinig remvermogen eruit kan halen. Dus gewoon leren om snel en hard met voor te remmen! Achter is leuk voor de remlichtschakelaar...
Groetjes
Ray

Schrijver Jan van Wilma

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 20 juli 2004 08:11 
Heren,

Is het misschien iets om vanuit de CX-club een opleiding te laten verzorgen door VRO of iets dergelijks? Ondanks een slordige 250.000km op een motor te hebben gereden, blijf ik in beeld voor het volgen van zo'n opleiding. Tenslotte zou het ook kunnen dat je als club wat korting zou kunnen krijgen.

Wat denken jullie daarvan?

groeten Jan
Stoker

Schrijver Ray
Gast 
#15 | Geplaatst: 20 juli 2004 14:31 
Klopt Jan,
Toen ik er was waren er wat luitjes van de Diversion-club, je weet wel, van die Tupperware-fietsen zoals de jouwe :-))
Die hadden ook korting gekregen. Normale prijs is rond de € 180,- voor de hele dag met brood koffie enzo erbij...zie site van de KNMV
Groetjes
Ray

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Tips van ervaren rijders.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ Paulmz ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven