Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Waar staan de letters CX voor?

 
 
Pagina  Pagina 2 van 2:  « Vorige  1  2

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#16 | Geplaatst: 1 okt. 2004 15:51 
NOU HIER IS HET ANTWOORD
C =COMPOUND EN X = KNOCK-KNEED
Vrij vertaalt [ samen gestelde x-benen ]
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Hans

Forum Lid 
#17 | Geplaatst: 1 okt. 2004 18:34 | Aangepast door: Hans 
Ik geloof dat ik het met Harry eens moet zijn.
In de jaren '70 was het CB wat de klok sloeg; dat was de aanduiding voor luchtgekoelde wegmotoren of dat nu 1, 2 of 4 cylinders waren. Wat ze wel met elkaar gemeen hebben is dat ze allemaal 2 kleppen per cylinder hebben.
De CX heeft 4 kleppen per cylinder (opgesteld in een soort 'kruis' , dus een X), Gelijk daarop volgde in 1978 weer een CB uitvoering, de CBX. Ik geloof dat die ook weer 4 kleppen per cylinder had (klopt dat Harry ?).

Dus CX staat voor C wegmotor X met 4 kleppen per cylinder. Omdat het geen luchtgekoelde motor maar een vloeistofgekoelde betreft kon er geen B aan worden toegevoegd (dus wel weer bij de CBX). Het had net zo goed CVX (V voor V-twin) kunnen zijn, maar dat ligt niet zo lekker in de mond. En trouwens de CX was en is dat ook gebleven de enige dwarse V-twin van Honda en dus was de aanduiding V niet nodig.

Dit lijkt mij een redelijk logische uitleg (??). Geen enkel van mijn hand- of motorhistorie boek gaat in op de betekenis van de letters CX.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver cx500 1982
Gast 
#18 | Geplaatst: 2 okt. 2004 10:35 
ja hans ik heb het eens ooit gevragen bij riemersma uit eindhoven die al sinds jaar en en dag de honda dealer is ik kwam daar al sinds 1958 kocht daar toen mijn eerste honda een dream 305 en ben sinds dien ver knocht ge weest aan honda zij hebben daar steeds de cx hoog in het vaandel gehad omdat diverse politieposten met de cx reden zoals tilburg breda en eind hoven samen met de gl toch al gauw een jaar of tien in in die tijd zal het wel een keer uitgezocht zijn denk ik met heel veel cx groeten van harry

Schrijver frans
Forum Lid 
#19 | Geplaatst: 2 okt. 2004 11:44 
Harry,

Als je daar nog eens komt: vraag wat meer info over de politie-CXen. Waar zijn ze gebleven en zijn er misschien nog foto's van? Misschien wil een van de politie CX-rijders eens wat ervaringen vertellen.
Lijkt me hartstikke leuk voor op de site!

.

Schrijver cx500 1982
Gast 
#20 | Geplaatst: 2 okt. 2004 20:32 
frans ik zal zien wat ik doen kan, ik weetwel dat deze motoren ge strip naar domijnen zijn ge gaan al waar ze bij op bot werden verkocht, je snapt wel dat je dan niet meer kunt achterhalen waar ze zijn ge bleven , hier in de conterijen kom je ze regelmatig nog tegen ik heb er vorig jaar nog 2 zien staan bij een op koper, bijde motoren hadden start problemen [geen vonk]ik was in principe wel ge intresseert om dat er een bij was als gl uitvoering maar de prijs stond mij niet aan, 450 e voor een met defecte stator is me wat te veel, gr harry die wat moeite heeft met sparen ,voor cxen

Schrijver MAST

Moderator 
#21 | Geplaatst: 6 okt. 2004 15:18 
Hallo heren, ik ben zelf ook even aan het zoeken gegaan. Heb tot nu toe alleen maar kunnen vinden dat meneer Honda ooit met een model op de markt kwam met de naam C en wat cijfers daarna die voor de cilinderinhoud stonden.(C50,C72, C100) de C stond voor "cub", wat welp betekent. Ik heb de vraag ook voorgelegd aan Honda Nederland, maar nog geen antwoord van ze gehad.
Als ik meer weet, laat ik het jullie weten.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver MAST

Moderator 
#22 | Geplaatst: 6 okt. 2004 19:37 
Hallo heren. Harry heeft het bij het juiste eind! Bij navraag aan Cok v.d.Heuvel, Japanse motorenkenner en verzamelaar kreeg ik dit antwoord:Die X staat met 1 procent onzekerheid inderdaad voor vier kleppen per
cilinder. Dat is ook bij Suzuki zo trouwens. Denk maar aan de overgang van
CB 750 naar CBX 750. Ik weet dat ook de CB 750 FA, FD en Bol d' Or modellen
vier kleppen hadden, maar toen wilde Honda nog teren op de goede naam van
de klassieke modellen. Alle volgende modellen met vier kleppen kregen wel
consequent die X in de naam (voor zover het lijn motoren betrof). Toen de
VFR V-viers uit kwamen, was de R in de mode geraakt, vandaar dat toen de R
in de naam begon op te duiken. Vr groet, Cok v.d. Heuvel.
Bedankt voor al het speur- en nadenkwerk. Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver lavender152
Gast 
#23 | Geplaatst: 2 feb. 2005 23:29 
ik ben pas gisteren lid van de club en was eventjes aan het bladeren toen kwam ik deze vraag tegen. als engelsmsn kan ik misschien een andere kijk op geven. zou het kunnen zijn dat honda die al ruime tijd bezig was met bovenliggende nokkenassen en zeer ingewikkelde motoren de C heeft gekozen voor Classical(oudewets) ontworpen motor en de X voor accros(dwars)geplaatste motor

Schrijver old_harry
Gast 
#24 | Geplaatst: 3 feb. 2005 08:26 
nee dit is een verkeerde uitgang wand juist de cx is nu net geen dwars geplaatste motor dat is de chado nu juist weer wel dus de conclusie is niet juist. met vr .gr .old_harry of wel- cx 1982-en nog wat andere namen

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#25 | Geplaatst: 7 feb. 2005 23:55 
Had Soichiro er maar CXV van gemaakt. Dat zou een hoop Citroën (CX) crap schelen bij het zoeken op b.v. Ebay!
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Pagina  Pagina 2 van 2:  « Vorige  1  2 
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Waar staan de letters CX voor?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven