Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Vreemd gaan......

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver coenox

Voorzitter 
#1 | Geplaatst: 23 nov. 2004 23:00 | Aangepast door: coenox 
Na alle serieuze onderwerpen, maar eens een prikkelend voorstel. Nee, niet off topic. Ja, het gaat over motoren.

Af en toe droom ik over andere motoren. Een Pan European bijvoorbeeld. Veel CX rijders stappen over op een Pan. Logisch. Een geweldige motor. Volgens sommigen pas bij 100.000 ingereden. Een soort dubbele CX. Maar ja, kost een paar centen. Dus voorlopig maar eens vreemd gaan en op de site van de Pan club kijken.

Wooaahh... een koude douche. Alsof de naakt foto's van ma Tokkie al werkelijkheid zijn geworden. De foto van een politie Pan wheelie is nog aardig, maar een Pan met fietsdrager ?
De site is aardig, maar ik moet er van gapen. Misschien raak ik het CX virus nooit meer kwijt. Voorlopig blijf ik. "t is dat jullie het maar even weten.

Reageer. Wie vindt de Pan tof ? Wie vindt de CX beter ? Of wie vindt dat ik gewoon zit te zeuren ? Ik reken in ieder geval op een reactie van Jan (van Wilma).

Coen
(die eigenlijk gewoon een column wil, maar dat waarschijnlijk niet mag van de rest van het bestuur)
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 23 nov. 2004 23:11 
Coen,

het schijnt dat een Pan precies past in de lift van een verzorgingshuis. Kun je 'em, naast de rollator, op je eigen kamer stallen?

Hans
(die ook wel eens droomt maar toch liever dicht bij de werkelijkheid blijft)
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver coenox

Voorzitter 
#3 | Geplaatst: 23 nov. 2004 23:18 | Aangepast door: coenox 
Hans,

Wie de Pan past, trekke hem aan.

Coen
(die blij is dat Ray ooit is begonnen met dit soort opmerkingen tussen haakjes en dat Hans het niveau van het prikbord weet op te halen)
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Ray
Gast 
#4 | Geplaatst: 24 nov. 2004 00:54 
Beste CX-vrienden,
De essentie van motorrijden is toch dat je dat bijzondere gevoel van vrijheid en individualisme voor jezelf hebt? Dat je één bent met de elementen, ze ook trotseert en daardoor laat zien dat je het grote lijden aankan? Dat je achteloos van je fiets stapt, ook al zijn je polsen gekraakt, heb je een dood gevoel in je handen, gevoelloze knieen en een zere rug en genitalien, olie in je gezicht en dooie vliegen tussen je tanden, maar je hebt MOTORGEREDEN! Daarmee onderscheidt je je van de rest van de wereld, die zich verplaatst met de auto, voorzover men dat kan betalen in deze barre tijden. Nee, de echte motorrijder is de purist, en alles wat méér op een motor zit dan dat nodig is om hem te laten rijden, doet afbreuk aan dit purisme. En alhoewel ik een leifhebber ben van technische ontwikkelingen, en vanuit dat oogpunt een Pan kan waarderen, en ook minstens één zeer sympathieke Pan-rijder ken want ik mocht achterop, doen motoren als deze afbreuk aan dat purisme. Natuurlijk kan een kuip ook wel zijn nut hebben. Bijvoorbeeld om een motor harder te laten gaan, en stabiliteit te creeren, dan heeft het technisch zin. En juist dan zie je de meest mooie ontwerpen. Mag ik u voorstellen aan de Ducati 916? Een supermachine, met een technisch geavanceerde kuip op zijn Italiaans. Scherpe lijnen, met elegance maar bovenal functie: verhogen van snelheid en stabiliteit. En dat is heel wat anders dan de doorzichtige kunstof tuin-schuttingen die op veel motoren aantreft. Want laten we wel wezen: het is best slecht gesteld met de ontwerpen van de gemiddelde motor, onze eigen CX niet in de laatste plaats. Er zijn weinig motoren die een ontwerp hebben waarin vorm en functie synergie bereiken. Mestal een opeenstapeling van technische oplossing en die of niet of net wel aan te zien zijn. Een vloeiend en harmonieus in elkaar overlopend lijnenspel, schijnt voor de meeste motorfabrikanten toch erg lastig te zijn. Beste lezer, denk na, en noem drie motoren die een lijnenspel hebben dat klopt! Ik voorspel u: er zit vast een Italiaanse motor bij. Maar ik dwaal af: wat ik alle berijders zou willen zeggen die met kuipen, koffers en andere luxe rondrijden: waar is jouw purisme gebleven? Waarom wil je je op twee wielen voortbewegen, maar het gevoel hebben dat je in een auto zit: achter een (verstelbare) ruit, een hoeveelheid kunstof plaatdelen die je zelfs op een Franse auto niet aantreft, verwarming op je stuur en buddy, een stereoinstallatie, en meer kofferruimte dan in de gemiddelde Opel Corsa? Omdat je een compromis hebt gevonden tussen beide: wel het gevoel van motor...al is het minder ...en ook het gemak van de auto. Rationeel zeer goed te verdedigen! Maar mijn motorgevoel druist er tegenin. Als ik zo'n enorme Goldwing met lichten, toeters, bellen, trapliften, MP3spelers, carkit Nav-systeem en aanhanger (!) voorbij rij met een stel 50-ers erop...dan kan ik het woord biker niet uit m'n mond krijgen.....
En dan 4- of 6 cylinders! Ze lopen zooi mooi, zacht zoemend soepel en vol vermogen dat heb ik achterop de Pan en zelf rijdend op een Bandit600 wel gevoeld. Maar waarom in godsnaam? Het pure bokkediebok, geplof, gereutel, getril en astmatisch ( sorry Coen) gehijg van een tweecylinder is een kustvorm op zich. Niet voor niets heeft HArley waarlijk patent aangevraagd op haar geluid, is een Ducati op volle snelheid ruggemergkokend...en ach...onze eigen lieve CX. Haar pronte cylinders hoog omhoogstekend geeft ze haar warmte af aan je beide knieen, schudt ze haar buikje welwillend terwijl je wacht op een groen licht, maar geeft je koppel waar het nodig is: tijdens een bochtige gumsessie in de Ardennen en de Eiffel. En terwijl jij rustig op koppel 6-7000 toeren rijdt, ideaal voor dit soort bbochtenwerk, komt de gemiddelde 4 cylinder pas bij 7-8000 op gang, en moet er vreselijk veel geschakeld en ge-revd worden. Helaas laat het frame en afstelling niet zoveel toe, maar de Cx is een hedendaagse Bandit 600 redelijk de baas!
Afsluitend kan ik je vertellen dat ikzelf verliefd ben op de Yamaha TRX 850, ja een tweecylinder in lijn ( blok van de TDM) door het pure karakter. En snel! En de Ducati's die ik eerder noemde ook, maar ik twijfel over de betrouwbaarheid, en baal van de enorme prijzen. De TRX is de betaalbare, en betrouwbare Japanse Duc-killer. Daarmee zou ik graag vreemdgaan..maar mijn ware liefde nooit verloochenen...
Groetjes
Ray ( die ook wel een column zou willen, en hoopt dat ie dan niet door PanExtremisten van zijn fiets wordt geschoten...)

Schrijver muller
Gast 
#5 | Geplaatst: 24 nov. 2004 08:45 
Quote
Coen,
het schijnt dat een Pan precies past in de lift van een verzorgingshuis. Kun je 'em, naast de rollator, op je eigen kamer stallen?

da's dan wel handig om te weten. dan kan ik nog een aantal jaren op mijn GL blijven rijden en dan inruilen voor een Pan. (ik kijk toch wel een beetje verliefd als ik naast zo'n beestje sta)
veel plezier met het dromen over .....
groetjes, frans.

Schrijver coenox

Voorzitter 
#6 | Geplaatst: 24 nov. 2004 10:07 | Aangepast door: coenox 
Ray,

Je bent een dichter... 'pronte cilinders' die warmte afgeven. Wauw. Zelf vind ik de Aprillia Moto 6.5 ook wel gaaf. Philip Starck design. Maar pronte cilinders heeft die niet. Wel een wellustige vloeiende lijn gecombineerd met Italiaanse passie in alle details op 1 na. Dat ishet nuchtere BMW blok.

Overigens denk ik dat ook een Pan of GL bezitter liefde voor zijn motor kan voelen.

Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Hans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 24 nov. 2004 10:52 | Aangepast door: Hans 
Heren,

let eens op de interpunctie van mijn opmerking op de vraag van Coen; het was dus hilarisch/grappig/opbeurend bedoeld. Immers iedereen moet zelf weten op welke motor hij/zij rijdt en welke passie hij daarvoor voelt.
Da's dus heel persoonlijk en niet ter beoordeling aan anderen.
Ik kijk nog steeds met een schuin oog naar bijv. een Laverda 750 SF of een Triump Trident. Ook een Norton Commando en een Moto Guzzi 850 Californian. Dat zijn dus motoren uit de jaren '70, mijn tijd waarin ik jong was en van alles wilde proberen, maar waarin ook het geld voor dergelijke uitspattingen ontbrak.
Dat laatste is nu veel minder een probleem, alleen vraag ik mij af of ik nog wel dergelijke motoren moet aanschaffen. Alhoewel, dat zijn nog motorfietsen pur sang en niet bedekt met allerlei plastic waarmee de berijder wordt beschermd tegen opspattend vuil, uit de rijwind wordt gehouden en de het motorisch gedeelte (net als Ray vraag ik mij af, "gaat het daar nu juist bij motorfietsen niet om?") aan het oog wordt onttrokken.

Dus heren ieder zijn deel dan blijft het samen voor ons allen.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver puk
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 24 nov. 2004 17:13 
effe dit tussendoor , over de pan , zonder afbreuk te willen doen voor honda, om een rustige toermachiene te hebben is de pan echt subliem als moto , maar als de bedoeling is om af en toe eens sportief door de bochten te scheuren is de pan stellig af te raden omdat de pan , in S bochten de neiging heeft na de eerste bocht bij de tweede recht door te willen , ook mede door de gyrografische krachten die vanuit de krukas komen door de langsligging van het blok ( idem bij de cx ) maar hier voelbaar erger, dus effe opletten , en weten wat de bedoeling is om te toeren
alles wat je zelf doet doe je meestal beter

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 24 nov. 2004 17:53 
Heren Ray Hans Coenox de motor die wij willen moet nog uitgevonden worden en daarna nog gemaakt,weetje die van mij zou laag bij de grond moeten zijn want wanneer ik uit de bocht [ VLIEG ]dan val ik niet zo laag [ hoog ]zo wil iedereen wat anders en blijven we eeuwig over motoren praten en debateren.
Groeten van Ouwe-jan die blij is met zijn HONDA GL 650 D 2 uit 1982
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 24 nov. 2004 17:57 
Waarom Bestuur geen[ Collum ] voor deze Heren maar dan ook ELKE MAAND een collum vol met motor geweld en zoooooooooooo!!
O J Wieringerwerf
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver cx 5001981
Gast 
#11 | Geplaatst: 24 nov. 2004 18:29 
ik ben jaren lang gaan werken met een engelse bonker een ariel 500 red hunter zonder kuip met alleen enorme val beugels ik ging er mee naar mijn werk van 1957 tot 1965 en toen is hij ge stolen,het was toch een mooie tijd saterdags poetsen keting uit koken lieters petroleum om de olie die hij morste en als je er mee reed was je met drie klappen de hoek om ,als ik dan nu op de cx rijd,komt het er dicht bij kwa rammel en het gevoel dat je er mee bezig moet zijn ,ik heb een keertje een uitstapje ge maakt naar een jamaha 4 cilinder fj 900 nu ik kan je zeggen dat dat niet mijn voor keur heeft,maar ja je moet blijven dromen. niet waar groeten harry

Schrijver startweer
Gast 
#12 | Geplaatst: 24 nov. 2004 21:12 
Coen, wordt je erg verdrietig dat Jan nog niet gereageerd heeft? Ik heb alleen een uitstapje gemaakt naar de GL van Ouwe Jan. Was een leuke ervaring, maar ik heb liever mijn naked bike. Verder gelest op een honda CB. Ik wilde graag een cardanas, om in de winter door te rijden. Ik heb nog geen motor gezien die ik liever had dan de mijne, behalve dan die prachtig gepoetste exemplaren in SJK. Zonder roest en met een fors profiel op de achterband.
Gea

Schrijver startweer
Gast 
#13 | Geplaatst: 24 nov. 2004 21:16 
Oh ja, als het erom gaat wie met de meeste woorden het minste kan zeggen (dat is toch waar een column om draait) ben je toch wel verpletterend verslagen door Ray, vrees ik. Ray, chapeau! (Doe je dat allemaal op 1 biertje?) Maar ik zal nooit vergeten dat je mijn slaapzak hebt geroogd!
Gea (die de haakjes meestal in het verhaal gebruikt, en zelden bij de ondertekening)

Schrijver Floris
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 24 nov. 2004 21:29 
Die slaapzak ging in de droger van Boer Jan te SJK. Naast Boer Jan kennen we nog meer Jannen: Ouwe-Jan (met krukas problemen), PlasticPan-Jan (hopelijk volgend jaar met een opgeknapte Euro) en Moderator-Jan (die sinds vorig weekend kleppen kan stellen).
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 24 nov. 2004 22:30 
Voor mij geen Pan. Nevvah. Ik wil nooit meer op iets anders rijden dan een 2 cylinder. (Wat in het kader van "vreemd gaan" als je het zo wil noemen iets anders dan een CX dus niet uitsluit).
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Vreemd gaan......

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven