Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Mistlicht

 
Schrijver Floris
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 29 nov. 2004 08:56 
Volgens het verkeersreglement mogen motoren een mist(achter)licht hebben. Ik zie het echter zelden. Wie van jullie heeft een mistlicht op z'n CX zitten?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver frans
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 29 nov. 2004 10:28 
Ikzelf heb het inderdaad nooit gezien. Ben benieuwd. In het verlengde van deze vraag: weet iemand hoe je alarmlichten op je CX zet, of heeft iemand daar een schema van?

Schrijver jost

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 29 nov. 2004 10:29 
Hoi,

Ik heb sinds +/- '85 een mistachterlicht gemonteerd, echter slechts zelden gebruikt (zicht minder dan 50 m) het geeft dan wel een veiliger gevoel. Ook heb ik sinds het voorjaar 'safelights'gemonteerd, voornaamlijk voor het runninglight-effect, maar de extra knipperlight signalen verhogen de zichtbaarheid aanzienlijk bij het filerijden.(volgens automobielisten die ik gepasseerd ben).

gr Joost
Not all those who wander are lost.......................

Schrijver jost

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 29 nov. 2004 10:35 
Inhet verlengde van voorgaande: De alarmlichten had ik via een schakelaar en eer relais met een knipperautomaat op de knipperlichten aangesloten.
Voor het monteren van de safetylights heb ik de rest er weer afgesloopt omdat de alarmlichten nu ook via de safetylights lopen. Af en toe is het nu echt een kermis:).

gr joost
Not all those who wander are lost.......................

Schrijver Floris
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 29 nov. 2004 12:19 
Hoi Joost, ik heb even wat zitten rekenen qua stroomverbruik.

De stator van een gewone CX levert 170 Watt.

Het voor- en achterlicht zijn samen 97 Watt, en voor de instrumenten en kentekenverlichting komt daar nog 25 Watt bij. Totaal 122 Watt.

Maar stel: je zet een richtingaanwijzer aan, je grootlicht en je gebruikt de rem. Dan komt het totaal op 148 Watt. In dat geval blijft er niet veel over (170 - 148 = 22) voor een mistlicht of running lights.

Wat gebeurt er als je de grens van 170 Watt overschrijdt?

Ik ben geen electrotechnicus, wie kan daar iets over zeggen?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver jost

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 29 nov. 2004 13:41 
Hoi Floris,
Als ik het allemaal goed begrepen heb wordt het tekort aangevuld uit de accu totdat deze leeg is natuurlijk.
Ik heb echter uren gereden met grootlicht, verstraler (1x) of handvat verwarming en ik heb nog nooit elektrieke problemen gehad.

gr Joost
Not all those who wander are lost.......................

Schrijver mudje
Gast 
#7 | Geplaatst: 1 dec. 2004 23:22 
hoi,

Frans, ik heb vorige maand een setje voor alarmlichten gekocht bij motozoom, van het schema kan ik wel een scan maken.

Floris, rij nu een tijdje met handvatverwarming en heb nog geen problemen ondervonden met de stroom ook niet als ik de alarmlichten aanzet. (die tijdens filerijden je stukken beter zichtbaar maken)

Reimer

Schrijver Pluis
Gast 
#8 | Geplaatst: 26 dec. 2004 11:55 
Mudje... Heeft jouw CX een alarmlicht? Dat heb ik op de mijne niet kunnen vinden!

Schrijver Pluis
Gast 
#9 | Geplaatst: 26 dec. 2004 12:44 
Wat er gebeurt als je over de 177 watt gaat? Dat kan fysiek niet worden voorspeld, alleen theoretisch.

Dan is het zo: de generator levert 170 watt, aan 12 volt. Daarvoor moet je een bepaalde weerstand aansluiten om dat vermogen te krijgen. Als je p=v•i en v=i•r gaat combineren, kom je op de formule voor weerstand: r=v²/p. De weerstand is dus 144/170=ong. 0,85 ohm. Wil je bij 12 volt dus 200 watt aansluiten dan is die weerstand 144/200 = 0,72 ohm. De formules leveren dan weer op dat V=?(pr) dus daalt je spanning naar de wortel van 170•0,72 = 11,1 volt.

Maar goed. Dat is alleen theoretisch, dus als je vermogen ook echt fysiek begrensd is op 170 watt. En dat is 'ie niet. Anders kon bijv. nooit de hoofdzekering van 30A doorslaan. Het punt is dat de generator een hogere spanning aflevert en ook veel meer vermogen kan leveren, vooral in korte stoten. Maar meneer Honda heeft hem ontworpen en gegarandeerd voor een bepaald vermogen. En dat is bij de CX nét genoeg om de laadstroom van de accu, de ontsteking, de temperatuurmetern, alle verlichting en één accessoire te voeden zoals één handvatverwarming, één mistlamp, één tosti-ijzer of één haardroger.

En er is maar één echte goede test: probeer het, kijk of je bij die belasting nog voldoende laadstroom overhoudt. Ik denk dat het wel losloopt.

Schrijver CXander
Gast 
#10 | Geplaatst: 29 dec. 2004 12:54 
Misschien ligt er een oplossing in het gebruik van led's . Zeer goed zichtbaar, zeer laag stroomverbruik. Ik ga het in het voorjaar wel proberfen.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 29 dec. 2004 18:51 
Wij wachten op de uitslag
ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Mistlicht

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven