Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Etiquette

 
Schrijver mudje
Gast 
#1 | Geplaatst: 10 maart 2005 22:56 
Hallo allemaal,

Dit keer eens over etiquette van de motorrijder(ster) hoofstuk "groeten". Als ik op weg ben (elke werkdag in iedergeval) probeer ik zoveel mogelijk ander motorrijder(sters) te groeten, maar waarom groet niemand een motoragent ? Dat is toch ook een motorrijder ? (nee doe het zelf ook niet) En hoe zit het tijdens inhalen, groeten met je rechter hand gaat moeilijk dus dan met links of wat ik vaak gezien heb met je rechter voet ... Snelweg is ook een leuke, kom je beiden aan met 120, flits dat was een motor op de andere rijbaan...sh** te laat. Voor een verkeerslicht met ingeknepen koppeling eh? Kortom hoe lossen jullie dit op. Weet iemand waar dit gebruik vandaan komt ?

Reimer

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 10 maart 2005 23:06 | Aangepast door: dikkezeug 
Ik weet niet waar het vandaan komt maar het is een soort van ongeschreven code geworden om andere motorrijders te groeten. Motoragenten groet ik ook altijd. Hier in Engeland zijn motoragenten in mijn ogen ook liefhebbers die van hun hobby werk hebben gemaakt. ALs ik op de Silverwing op de snelweg pruttel heb ik altijd wel kans om mijn hand op te steken. Voordeel is natuurlijk wel hierbij dat ik al aan de verkeerde kant rij du dan gaat dat wat makkelijker.
In mijn 4takt bromfiets dagen was het ook al normaal om je hand op te steken als je een mede viertakter tegen kwam. Vrag ik mij eigenlijk ook af of de Honda viertakt vereniging nog bestaat?

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 11 maart 2005 01:20 
Het bestaat al zolang als ik op een motor rijd en ik zat er in 1967 zeker al op. Toen was het heel rustig op de weg en had je er ook de tijd voor. Geen hele snelle jongens , die je voorbij flitsten. Mijn Heinkel scooter kwam niet boven de 90 km/uur en mijn Triumph Tiger hield er echt met 150/160 op de teller mee op. Op de tweebaans afsluitdijk uitgeprobeerd en door de vibratie, waardoor mijn ogen in de oogkassen trilden, geen scherp beeld meer op de weg. Hoera, toen geen flitspalen!! Tegenwoordig groet ik ook, maar er zijn heel wat motorrijders, die het niet meer doen, waarschijnlijk omdat er enorm veel motorrijders op de weg zijn. Als ik startklaar voor een stoplicht sta, dan groet ik, door met mijn hoofd te knikken en dat zien ze .
Het met de voet groeten, zie je veel in het buitenland, voor het eerst zag ik dat in Frankrijk. In sommige situaties doe ik dat nu ook zo.
GROETJES van Henk.
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver old_harry
Gast 
#4 | Geplaatst: 11 maart 2005 09:28 
in mijn jonge tijd had je de wegen wacht nog met mot0rzijspan en dan deetje een gele das aan als je lid was iedereen met een gele das aan werd dan ge groet. dat hoorde zo later gingen de dassen in on ge nade van wege de moderne kleding wij droegen in die tijd een lange leren jas die je met de slippen tussen je knieen en de tank vast hield en had je geen helm op maar een leren muts.omdat je nadien niet meer kon zien wie er wel of geen lid was groete je voor alle zeker hijd maar iedereen die je tegen kwam hoopelijk is hier je nieuw schierig hijd mee be vredigt. bij de way het goeten met de voed is ge komen door de harly rijders die het zo druk hadden met de boel aan de praat houden ddat zegeen hand konden missen gr old_harry

Schrijver Floris
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 11 maart 2005 09:50 
Het heeft te maken met groepsgebondenheid, het zich willen onderscheiden en afzetten tegen de grote massa. Vroeger waren motorrijders in de minderheid ten opzichte van automobilisten en het groeten was een teken om dat speciale gevoel te bevestigen. Er waren toen ook veel meer rijders die hun motor gebruikten voor dagelijks vervoer domwege vanwege het feit dat auto’s een stuk duurder waren.

Tegenwoordig hebben we een auto en een motor. Motorrijden is gemeengoed geworden, zeker in de zomermaanden. Als je op een zonnige zondagmiddag over de Lekdijk rijdt, dan krijg je bijna een lamme hand van dat gezwaai. Ik doe er niet meer actief aan mee d.w.z. als iemand naar me zwaait dan groet ik wel terug maar ik steek niet meer als eerste mijn hand op. Motorrijden is immers niet zo bijzonder meer.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Orm
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 11 maart 2005 11:26 
Ik groet ook motoragenten en die groeten meestal terug. Zeker in de winter.
'tegenliggers' op de snelweg groet ik niet, meestal geen tijd voor en er wordt bijna nooit teruggegroet. Ik denk door de snelheid.
Als ik een motorrijder inhaal groet ik met rechter been en bij het stoplicht met een knikje.

Werkt prima.

Schrijver daytona955iman
Gast 
#7 | Geplaatst: 11 maart 2005 11:49 
Hangt van de situatie af. Als het te gevaarlijk wordt om je hand op te steken groet dan liever niet. De motoragenten en KNMV instructeurs die ik ken groeten niet omdat dat een reactie uitlokt (teruggroeten) en sommige mindere broeders doen hiervoor zoveel moeite dat ze van geluk een berm of zo inrijden (denk bijvoorbeeld aan rijden in de bergen).
Groepen groet je ook niet want je kunt niet verwachten dat de hele groep met losse hand gaat rijden of dat je zelf een heel stuk met maar een hand aan het stuur rijdt.
De echte motorrijder rijdt in weer en wind en groet bij voorkeur niet naar gelegenheidsrijders, voor diezelfde echte motorrijder bestaat er ook maar een merk (nu weet je ook gelijk welke categorie motorrijders ik bedoel).

Ik groet iedereen, tenzij het niet kan, maar ik verwacht niet dat iedereen mij teruggroet, ik zou niet willen dat een ander hierdoor in gevaar komt of zich 'psychisch' tot een bepaald niveau moet verlagen (ik rij dus een ander merk motor :D)

BTW, wist je dat V8 pick up truck rijders en Kever rijders elkaar onderling ook groeten? Ik heb een tijdje kever gereden en vond dat een hele rare ervaring, maar wel leuk. Af en toe betrap ik mezelf er ook op dat ik in de auto naar motorrijders zwaai :D. Meestal zien ze het niet (waardoor ik me weer afvraag hoe bewust hedendaagse motorrijders met het verkeer bezig zijn).

Ik probeer wel eens vanuit mijn Peugeot 206 naar andere 206 rijders te zwaaien maar op een of andere manier werkt dat niet ;-)

gr. Daytona man

Schrijver post94er
Gast 
#8 | Geplaatst: 11 maart 2005 12:32 
Groeten bevordert het samenhorigheidsgevoel. Als ik mijn (links) hand even kan opsteken met een klein wijsvingertje erbij dan heb ik zelf daar een goed gevoel bij. Als er antwoord opkomt, of het gebeurt gelijktijdig, dan bevordert dat dat gevoel.
Zeker in de huidige maatschappij waar je zelfs niet meer weet wie je buren zijn vind ik dit een prachtgebaardat zeker niet mag (en zal) verdwijnen.
Laat de moraalridders maar zeuren dat we ego-trippers zijn.
Wij weten wel beter.

Raf
(die bij het herlezen hiervan even bedenkt of hij zelf geen moraalriddertje is geworden)

Schrijver joker@hondacx50 0.com
Gast 
#9 | Geplaatst: 24 maart 2005 21:34 
Ach ja, dat groeten onderling. De één groet díe groep niet, de ander juist wél. Eindeloze diskussies heb ik hier al over gevoerd.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat je dát moet doen waar je je lekker bij voelt. Ikzelf groet alles wat op een motor lijkt, ook als er politie op zit. Meestal groeten deze ook terug. En soms is het uitkijken, want er zijn van die brommertjes...hmm, soms biedt een open helm inderdaad te weinig bescherming. Maar ja, beter één te veel als één gemist nietwaar.
Dit betekent overigens niet dat ik onder het rijden voortdurend als een dolle hond zit te zwaaien. Ik hou het bij twee vingers, zo goed rijdt zo'n verzaagd frame nou ook weer niet.
Ik groet naar, en in de auto trouwens ook. Naar klassieke Volvo's (zelf een 164, grijs natuurlijk), maar ook naar mensen waarvan ik voorrang krijg of die op een andere manier positief in de aandacht springen. En soms kom ik mensen een tweede keer tegen, en meestal krijg ik dan wéér voorrang. Met een glimlach.
Daarom Raf, moraalridders of niet, we weten het blijkbaar inderdáad beter!
Ik groet jullie allen !

Ron.

Schrijver petophetnet
Gast 
#10 | Geplaatst: 4 april 2005 20:34 
Ik groet naar alle motor rijders ook naar scooters ( met een motor kenteken )
Soms overkomt het me dat ik groet naar zo'n snel uitziende brommer, die lijken soms net motoren, ;-)

Ik rij ook met een T3 vw bus oldtimer, dus ik groet ook naar alle T3's en T2's.

Eigenlijk zouden we gewoon naar iedereen moeten groeten ook al zijn ze op de fiets of lopend of in de trein. een vriendelijke groet is altijd goed.!!!!!

alle groeten van Pat,

Schrijver Floris
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 4 april 2005 21:11 
En toch is het raar. Stel: ik kom je 's ochtends tegen en we zitten allebei op de motor. Dan groeten we elkaar. En stel dat we elkaar vervolgens 's middags tegenkomen, maar nu zitten we allebei in de auto. Dan groeten we elkaar niet.

Dat is toch raar???
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver CXander
Gast 
#12 | Geplaatst: 5 april 2005 14:47 
Vroeger mocht ik de trotse eigenaar zijn van een Rover SD serie. Nadat de productie ervan was gestopt reed je eigelijk in een klassieker. Gevolg: je knipoogde naar andere Rovers van hetzelfde type. Dit ging sneller dan je hand uit het raam. Met de CX500 rij ik dagelijks m.u.v. sneeuw.Okee, de echte die-hards gaan ook door de sneeuw. Het groeten doe ik altijd maar van de winter was het nog maar een enkeling. Weinig broeders in de kou. Het is weer lente en er gaan weer handjes de lucht in. Soms alleen de vingers. Als je nu eens bij het stoplicht staat in z'n één (???) mag je ook wel even knipperen denk ik. Misschien zijn er wel afspraken te maken internationaal met landelijk een andere groet. Per slot van rekening kan je aan de tegemoet rijdende zijde niet zien waar iemand vandaag komt. Een prachtige "land van ooit groet" zal het niet worden maar een leuke discussie wel en wie weet wat eruit voorkomt. Overigens laatst wel aangehouden door een 2 wieler wachtmeester bij afslag nieuwerkerk. Geen bon, al had ik die wel dik verdiend op de vluchtstrook rijden, een waarschuwing en wat tips. Ook hem en zijn collega's blijf ik groeten.
Het kan ook CXanders

Schrijver old_harry
Gast 
#13 | Geplaatst: 5 april 2005 15:10 
zondag een rid ge maakt heb het bij ge houden 121 mijn hand uit ge stoken slechts 7 hebben niet terug ge groet

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Etiquette

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ Yoan ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven