Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Gaatje bij waterpomp Lek ?

 
Schrijver Gertjan
Gast 
#1 | Geplaatst: 10 juli 2005 21:41 
Ik ben in het bezit van een CX uit 1980.

Inmiddels kan ik er ook op rijden nadat hij helemaal uit elkaar is geweest. Tot mijn grote schrik zag ik aan de achterkant koelwater lekken.
Natuurlijk pakking vernieuwd 2x zelfs en ook nog met vloeibare pakking dichtgemaakt. Daarna motor op temperatuurgereden en ja hoor weer koelwater op dezelfde plaats.

Vanavond weer alles gedemonteerd en net achter de deksel zie ik een klein gaatje mijn vraag ? Hoort dit gaatje er heb ik misschien teveel koelvloeistof erin gegooid zou kunnen of moet ik andere maatregelen nemen om dit euvel te verhelpen ?

Wie helpt mij ?

Gertjan

Schrijver vlijm
Gast 
#2 | Geplaatst: 10 juli 2005 22:35 
je waterpompseal is waarschijnlijk niet meer tof. De krukas komt uit het blok aan de achterkant , passert een keerring en gaat dan het waterpomhuis binnen om daar de schoep aan te drijven. In die schoep zit een keramische ring in rubber gevat die onder (veer-)druk draait op een gepolijste metalen schijf en zo wordt het zaakje afgedicht.als de afdichting niet meer goed is (ring beschadigd of versleten) komt er vloeistof in de ruimte tussen het blok en de waterpomp. Het gaatje dat je ziet is de uitgang van de drain die er (gelukkig!) is gemaakt. aan de linkerkant van het blok achter de cylinder zie je dan koelvloeistof lekken. Is een typische cx kwaal.....

Schrijver beussie
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 11 juli 2005 02:07 
correctie op Vlijm het is niet de krukas maar de nokkenas die er uitsteekt

Schrijver vlijm
Gast 
#4 | Geplaatst: 11 juli 2005 09:04 
stomstom
je hebt natuurlijk gelijk!!

Jacob

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 11 juli 2005 09:39 
beussie zeker laat geworden na de vut feesten
ouwe_jan die dat nog wel een keer over wilt doen
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver jorgen
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 11 juli 2005 10:05 
Wees blij dat het gaatje vrij is. Anders loopt de koelvloeistof bij de olie in het blok. Dit is minder leuk!
Mogelijk probleem: waterpomprotor niet goed afgedicht (koperen ringetje + o-ring).

Jörgen die net ook waterpompproblemen heeft gehad.

Schrijver Gertjan
Gast 
#7 | Geplaatst: 11 juli 2005 22:18 | Aangepast door: Gertjan 
Geweldig al die snelle tips

Inmiddels heb ik het keramische schijfje eruit. Zou het voldoende kunnen zijn om deze en de rubber ring waar hij in zit te vervangen.
Als ik pech heb dan lekt hij wel weer maar buiten wat extra sleutel werk maakt me dat niet zoveel uit. Ik moet dan hooguit nogmaals wat onderdelen demonteren en in het stuk techniek staat de operatie om de waterpompseal te vervangen duidelijk omschreven.
Misschien kan iemand me uitsluitsel geven over het wel of niet weer gaan lekken na het vervangen van de twee genoemde onderdelen

Schrijver vlijm
Gast 
#8 | Geplaatst: 11 juli 2005 23:43 
Ik heb destijds inderdaad alleen de keramische ring vervangen (en de rubberen vatting en natuurlijk de koperen ring onder de bout waarmee de schoep is vatgezet)ik heb van het oude rubber heel precies een ring geknipt en die in de schoep gedaan voordat ik de nieuwe vatting in de schoep deed. daardoer komt de keramische ring iets hoger te liggen en neemt de druk op de gepolijste metalen schijf wat toe. Het probleem is vrijwel opgelost. heel soms vind ik nog een druppeltje. vergeet niet de ring in te smeren met wat zeep voordat je de boel weer dichtmaakt....

Schrijver Gertjan
Gast 
#9 | Geplaatst: 12 juli 2005 19:46 
Bedankt voor alle reacties,ik ga de website en de club steeds meer waarderen. Sinds ik maar een paar kilometer op de cx heb gereden kriebelt het tot ergernis van de rest van de familie om er snel mee de weg op te gaan.

Dus snel onderdelen bestellen en hopen dat de boel dicht blijft.

Gertjan

Schrijver ruud
Gast 
#10 | Geplaatst: 14 juli 2005 23:03 | Aangepast door: ruud 
Beste Gertjan,

Ben benieuwd naar het eindresultaat, heb sinds kort hetzelfde probleem. Heb zelf CX500 uit 1979 waar ik al meer dan 15 jaar met heel veel plezier op rij.

Ruud Ootjers

Schrijver Gertjan
Gast 
#11 | Geplaatst: 16 juli 2005 21:41 
Hoi Ruud de onderdelen zijn besteld maar nog niet binnen. Zodra de boel in lekaar zit hoor je het.

Gertjan

Schrijver Anoniem
Gast 
#12 | Geplaatst: 10 aug. 2005 22:14 
Hoi ruud,

Inmiddels zit alles in elkaar geschroefd.

De operatie is betrekkelijk eenvoudig uit te voeren.

Ik heb wel de volledige seal vernieuwd omdat je toch het geheel als setje geleverd krijgt.

Voor het eruit peuteren van de oude seal kan je gewoon een kleine maar dan wel een niet al te stompe schroevendraaier gebruiken en hem eruit halen pas op dat je de rand van de zitting niet teveel beschadigd zoals ik want dan heb je wat meer werk om alle bramen weer weg te vijlen.

Toen het gat er weer redelijk uit zag ben ik aan het monteren van de nieuwe seal begonnen.

Ik had alleen niet zoveel zin een hele plaat te maken en bovendien was M20 bij de praxis niet te krijgen zoals ik al verwachtte.

Wat ze wel hadden was een dop van een doppenset merk LUX met sleutelwijdte 27 mm kosten € 3,60 te doen lijkt me.
Verder haal je twee stukken draadeind van M8 en M6 die zaag je af op ca 10 cm wel eerst een moer erop draaien dan kan je de schroefdraad weer gangbaar maken.kosten ook een paar euro

De dop moet even tegen een vlakke slijpsteen worden gehouden om een vlakke kant de krijgen aan die tegen de rand van de seal moet drukken.

Draai de draadeinden in de gaten van het waterpomphuis aan de blokzijde

Zet de nieuwe saelbus op de zitting (de bus wel eerst met een goed smeermiddel insmeren) schuif nu de dop over de bus en schuif het pomphuisdeksel over de draadeinden zodat de dop klem komt te zitten tussen de sealbus en het deksel.
Let op dat alles goed recht zit druk eventueel eerst het deksel tegen de dop en draai de moertjes met de hand aan.

Toen werd het een beetje spannend omdat ik niet wist of het deksel sterk genoeg was om de kracht te weerstaan, dus alle moertjes stuk voor stuk een klein beetje aangedraaid zonder een steek of ringsleutel aan het einde beet te pakken om niet teveel kracht op het pompdeksel te zetten.

Misschien kan je ook een vlakke strip tussen deksel en dop inzetten maar ik heb dat niet gedaan.

Na het aandraaien van de moertjes zag in de bus tot mijn genoegen zomaar steeds meer naar binnen schuiven.
Ik heb me toen maar even niet druk gemaakt over het pompdeksel maar de kracht die er bij mij voor nodig was viel me mee.
Als de seal bijna op zijn plek zit en nog een klein stukje ca. een 0,5 mm moet haal je alle moeren los.
Anders zit de dop klem tegen het blok en zie je niet meer wat je doet.
Als je moeren verder aan zou draaien mol je je deksel echt dus niet doen.
Ik heb de seal de laatste paar tiende mm op zijn plek gekregen door de dop er nog even op te zetten en daar even een tik met een vuisthamertje op te geven.
Hij ging vrij gemakkelijk verder.

Vanavond heb ik 25 km gereden en nergens lekkage kunnen ontdekken, ik hoop dat het zo blijft.

Ik weet dat mijn methode misschien niet helemaal zoder risico'is maar als je de tijd neemt en je draaid rustig en voorzichtig de moertjes aan dan luk het wel.

Let wel goed op dat het deksel niet scheef komt te staan t.o.v. de dop want dan gaat de boel wel echt kapot.
In het deksel heb ik bij mij nog niet eens een afdruk van de dop kunnen zien dus ik denk dat het wel gaat.

Het maken van dit verhaal heeft meer tijd kekost dan de hele operatie ik hoop dat ik je van dienst ben geweest.

Mocht je nog vragen hebben mag je ook bellen.

Gertjan

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Gaatje bij waterpomp Lek ?

Dit onderwerp is gesloten. Je kunt niet meer reageren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ dyma99 ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven