Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Mystery CX

 
Schrijver rbjacobs
Gast 
#1 | Geplaatst: 2 maart 2003 21:59 
Hoi, Ik ben Rob, compleet nieuw hier. Vandaag ben ik begonnen een oude CX, een erfstuk, te reanimeren.

Juni vorig jaar vond ik deze bij het uitmesten van een oude schuur van m'n vader. De rechtercylinderkop ligt eraf, geen koelvloeistof, geen olie, mega-oude benzine, roest in de tank, gerafelde kabels, lekkende vork, lekke remleidingen, maareh, verder wel oke :)

Het blok is in ieder geval niet vastgelopen, met een beetje olie in de naakte cylinders, een goede accu, en de startmotor krijgt hem rond.

Ik wil morgen de cylinderkop er weer op zetten, met de hulp van de handleidingen die er gelukkig bij lagen in de schuur. Zo te zien is deze door een Japanner vertaald, er zijn enorm veel spelfouten in.

Mijn vraag aan jullie; wat is het belangrijkste om op te letten bij zo'n reanimatie? Ik heb nog niet zoveel aan motoren gesleuteld, en 'k heb er nog niet zoveel vertrouwen in.

Alvast dank,

Rob.

Schrijver jerrimy
Gast 
#2 | Geplaatst: 3 maart 2003 07:53 
Ik zou eerst de boel eens flink schoonmaken (tank en carbarateurs) deze zullen wel verstopt zitten met vergomde benzine, daarna zou je kunnen kijken of je vonken hebt op je bougies wel zorgen dat ze allebei hun vonk kunnen geven om geen onnodige spanning op te bouwen in je spoel, is dat het geval dan is er in ieder geval nog hoop dat je ontsteking werkt. In de tussentijd alles wat draait en beweegt waar je bij kunt vast in de wd40(of kruipolie)zetten.Deze stappen zou ik zo in zo nemen voor je onkosten gaat maken.Wat je vertrouwen betreft kan ik je niet helpen gewoon voorzichtig te werk gaan,en als je specifieke vragen hebt kun je ze altijd hier kwijt.....veel succes Rob

Schrijver rbjacobs
Gast 
#3 | Geplaatst: 4 maart 2003 19:59 
Nou, wat de carburateurs betreft heb je gelijk, Jerrimy. De vlotterkamers zijn vrijwel bruin van binnen, met een vreemd laagje overal op. Vanavond hoef ik me niet te vervelen :)

Enig idee hoe je roest uit een tank verwijdert? M'n staalborstel komt er niet echt goed bij ;-p

Schrijver jerrimy
Gast 
#4 | Geplaatst: 5 maart 2003 19:48 
Ik las ergens op het forum dat HG roestverwijderaar (bij de drogist) bij iemand heel goed werkte, zelf ken ik alleen het truukje uit zeg maar grootvaders tijd,..... een handje fijn grind erin en schudden maar.
Ik zou voor het spul gaan demonteer eerst voorzichtig de benzinekraan omdat ik niet weet of die daartegen bestand is..... succes ermee

Schrijver rbjacobs
Gast 
#5 | Geplaatst: 6 maart 2003 13:08 
Fijn grind? Klinkt niet echt aangenaam. Een garage in de buurt zegt dat met loden kogeltjes (voor een luchtbuks, of visloodjes) goed werkt.

Ik gebruik waarschijnlijk toch gewoon wat ik het eerst vind :o)

Schrijver Anoniem
Gast 
#6 | Geplaatst: 7 maart 2003 15:36 
Hoho pas op!
In de meeste tanks zit aan de binnenzijde een zink-coating of iets dergelijks, dus dat gedoe met grind is niet raadzaam, want dan beschadig je die laag. Als het niet te erg is gewoon veelvuldig doorspoelen en een extra filter plaatsen naderhand. De benzinekraan sowieso verwijderen want daarin zit ook een filter die vol zooi zal zitten en snel beschadigd kan worden, ook door chemicalien. Is de roest wel heel erg, kun je beter naar een andere tank omzien, want dat krijg je niet meer goed (of je moet er een hoop geld tegenaangooien)
Succes ermee!
Ray (die vroeger ooit eens een zwaarverroeste tank van een Berini met zand en grind schoon probeerde te maken en tot de conclusie moest komen dat zowel de binnen- als de buitenkant er niet beter van werd...)

Schrijver jerrimy
Gast 
#7 | Geplaatst: 7 maart 2003 17:13 
Dat HG roestverwijderaar lijkt me wel het proberen waard...

Schrijver Sortof
Gast 
#8 | Geplaatst: 11 maart 2003 09:56 
Als de tank aan de binnenkant verroest is zal er van een eventuele (zink)-coating ook wel niet veel over zijn.......
Veel plezier met je project, enneh, als ie klaar is wel even een paar fototjes he!

Schrijver herbou1
Gast 
#9 | Geplaatst: 15 maart 2003 22:06 
De garage bij jouw in de buurt had gelijk, gewoon 2 of 3 doosjes met visloodjes er in en de tank wordt weer helemaal schoon. Het voordeel van lood is dat het zich hecht op alle plaatsen waar het met blank metaal in aanraking komt en zorgt ervoor dat hierop een beschermlaagje komt. Omdat lood erg zacht is, zal het de zinkcoating niet aantasten, resultaat: een schone en volledig beschermde tank.

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Mystery CX

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven