Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Olie vervangen voorvork.

 
Schrijver Lincky
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 3 aug. 2006 14:11 
Ik ben van plan om de olie te vervangen van mijn voorvork. Kan er mij iemand daar bij helpen? Het is van een CX 500 ES '82. Bovenaan de voorvork zitten links en rechts twee dopjes.
Als je die dopjes lost, zitten er daar ventielen. Mag ik deze lossen om via daar de verse olie in te doen?
Onderaan heb ik de twee bouten om de olie aftelaten al gezeien, maar hoe moet dat vanboven?
CX 500 Euro '82

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 3 aug. 2006 15:29 
Hoi Linky,
Ik neem aan dat je de 2 doppen bedoelt die boven op de veerpoten zitten?! die kan je er inderdaad gewoon afdraaien met een (liefst) ringsleutel. Het is handig om eerst de druk van de voorpoten af te halen door de ventielen in te drukken zodat de lucht ontsnapt. let er op dat bijhet losdraaien de veren in de poten tegen de dop drukken die je er af draaid, hierdoor kan het laatste stukje draad beschadichen bij het losdraaien. blijf op de dop duwen totdat je zeker bent dat die los is zodat niet het laatste stukje schroefdraad beschadicht.

Sucses & groet Erik

Schrijver Lincky
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 3 aug. 2006 17:19 
De druk die zou in de vork zitten, moet die er dan terug ingebracht worden? Bestaat er daar een lijst van voor de drukwaarden?
CX 500 Euro '82

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 4 aug. 2006 19:19 
Hoi Linky,
Er zit inderdaad bij een serie cx-en(niet bij alle het hangt ook van de veren af die er in de poten zitten) ventielen op de veerpoten in de meeste handboeken staat hoeveel druk er op moet staan, bij mijn weten mag er niet meer dan 1 of 1.5 bar op staan omdat anders de ventielen kapot gaan.
Waarscheinlijk is er wel een cx-fan die hier het exacte antwoord op heeft.

Groet Erik

Schrijver Floris
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 5 aug. 2006 00:08 
Volgens mij is de maximale druk 0,5 bar. Zet je er teveel druk op dan loop je het risico de keerringen eruit te blazen. Dus pompen met een handpomp en zeker niet met de pomp bij een tankstation want dat gaat veel te hard.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 5 aug. 2006 08:04 
Hoi Linky enFloris,
In het Peters cx handboek staat dat de druk op 0,7-1,1 kg/cm2 (10-16 psi) moet staan. ik weet niet exact hoeveel bar dat is maar 0,5 zou best het maximum kunnen zijn.

Groet Erik

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 7 aug. 2006 10:34 
Dat komt neer op 0,68-1,1 bar
Groet erik

Schrijver Robby
Gast 
#8 | Geplaatst: 22 aug. 2006 11:35 
en niet teveel olie er in terug gooien.....140cc ATF is mooi.

ps. uit ervaring kan ik roepen dat je het beste even de binnenpoten eruit kunt halen en kijken of er geen oude drap onderin zit. Even lekker schoonmaken kan dan geen kwaad. De gaatjes onderin de binnenpoten zijn zo klein dat oude drap er niet meer doorheen komt. Kun je ook gelijk even kijken hoe het met de plastic ringetjes (zuigerveertjes) op je demperstangen is. Wellicht zijn die versleten.....

good luck,
Robby

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Olie vervangen voorvork.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven