Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

verkopen of niet?

 
Schrijver Johnda
Gast 
#1 | Geplaatst: 24 aug. 2006 11:26 
verkopen of niet?

Schrijver Johnda
Gast 
#2 | Geplaatst: 24 aug. 2006 11:30 
haha, foutje. was nog niet klaar, maar drukte per ongeluk op enter.

de vraag is duidelijk. wil weten of ik met mijn CX kan blijven rijden, ondanks dat de stator niet goed meer is.
zo ja, dan hou ik 'm zo niet, dan ga ik 'm alweer verkopen.
voor alle duidelijkheid, kan ik zonder problemen blijven door rijden of gaat er dan nog meer kapot?

mvg,

John

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 24 aug. 2006 14:19 | Aangepast door: Hans 
Als bij een CDI CX een van de ontstekingsspoelen defect is (vaak die voor de hoge toeren, je kunt dan niet meer boven de 5000 t/min lekker doortrekken) dan kun je daar gewoon mee blijven rijden. Er gaat verder niets anders kapot. Alleen best vervelend als je even snel wilt inhalen en de motor begint dan hevig te sputteren en in te houden.
Je kunt als oplossing de white-wire-fix doorvoeren; essentie daarvan is dat de spoel voor de lagere toeren wordt geschakeld op het ontstekingscircuit voor de hoge toeren. Er zijn mensen die aldus nog jaren hebben kunnen rijden. Begeeft die spoel het ja dan staat de motor stil; er wordt dan geen enkele vonk meer gemaakt.
Ook hier geldt, er gaat niets anders kapot dan (uiteindelijk) alleen de stator.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Johnda
Gast 
#4 | Geplaatst: 25 aug. 2006 11:42 
thx Hans. daar ben ik erg blij mee, want de CX is dan wel uit 78, hij ziet er nog uit als (bijna) nieuw. m'n achterbuurman wou 'm zo al van mij kopen.
nu blijf ik er lekker zelf mee rijden en ga zeker ook een keer die white-wire-fix uitproberen.
alleen wil ik weten wat dat precies inhoud. ik neem aan dat m'n CX daardoor beter rijdt en hoger in toeren wil?

Schrijver Robby
Gast 
#5 | Geplaatst: 27 aug. 2006 23:33 
Dit vind ik ook wel een interessant "weetje".......vertel eens meer Hans?! Ben gek op dit soort oplossingen.....

gr,
Rob

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 27 aug. 2006 23:51 
Hallo John,

Hans heeft misschien de vraag gemist,
maar beschrijving van de white-wire-fix staat hier.

Even goed bekijken, schijnt goed te werken. Maar op de lange duur zal je toch eens een verse stator erin moeten zetten.

Succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Johnda
Gast 
#7 | Geplaatst: 28 aug. 2006 11:02 
dat had ik al opgezocht Frans, alleen is dat een flink lang verhaal in het Engels. nu kan ik wel redelijk Engels, maar wou gewoon weten wat het in het kort in het Nederlands betekend.
White-wire-fix is vrij vertaal witte draad reparatie, maar wat gebeurd er dan als je dat hebt gedaan? is dat in een paar Nederlandse zinnen uit te leggen?

ja ik weet dat er op den duur een andere stator in moet, maar dat wordt wel volgend jaar.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 28 aug. 2006 21:29 | Aangepast door: brinkcx 
Hallo John,

in een paar Nederlandse zinnen... Goed, ik heb me ermee bemoeid en wie A zegt moet B zeggen (en daarna CX?) dus heel, heel kort samengevat uit die Engelse tekst :

Om de voltages op te wekken voor de CDI (de vonkjes dus) heeft je CX twee spoeltjes, eentje die tot zo'n 5000 toeren werkt en tot een volt of 90 opwekt, dat komt binnen bij de CDI via de witte draad. Boven de 5000 toeren gaat een tweede spoeltje de boventoon voeren met 100+ volt via de blauwe draad. Is die "hoge" slecht heb je een probleem boven de 5000 toeren. Wat de "witte-draad-truuk" doet is die 90V van de "lage" spoel ook aan de CDI voeren in plaats van de wat er van de blauwe draad hoorde te komen. Resultaat is ook weer vonk boven de 5000 toeren. Niet zo optimaal, maar goed genoeg blijkbaar. Ze adviseren ook de elektrode afstnd van de bougies wat kleiner te maken als je het zo doet.

Als je 't tot zover nog kunt volgen ...

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Johnda
Gast 
#9 | Geplaatst: 28 aug. 2006 22:27 
ah, bedankt voor je uitleg Frans. ik kan het volgen en ga dit vandaag of morgen zeker proberen. ik heb vanmorgen het hele Engels uitleg uitgeprint (15 pagina's), dus dat wordt een pittige klus.

hoe laat kom je helpen Frans, haha.

mvg,

John

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 verkopen of niet?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven