Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

CX 500 repareren: rendabel?

 
Schrijver Erikje
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 28 juli 2008 18:07 
Beste mensen,

Ik ben al een tijd gefascineerd door het motor rijden. Heb nog geen A rijbewijs maar ga ik over een dikke maand mee beginnen
Nu was ik met wat vrienden aan het praten en hoorde ik dat een van hen een CX500 heeft staan die hij praktisch gratis weggeeft omdat hij er toch niks mee doet. Er is wel wat aan want anders had ik hem niet zo gekregen ;)

Hij vertelde me dat de ketting & spanners vervangen moesten worden. Hij heeft dit al eens gedaan maar toen was de ketting niet vervangen (ik lees bij 'techniek' dat dit juist wel moet). Daarnaast zou de koppeling wat slippen en is de CDI een eind naar zijn grootje.

Mijn vraag is, of het nu goedkoper/gemakkelijker zou zijn om een goed lopende 2e hands te kopen ipv de 'gratis' CX te gaan maken. Ik ben geen onhandige klusser en studeer elektro (TU/e).

Bedankt en groeten,
Erik

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 28 juli 2008 18:20 
Gewoon een andere kopen en deze aan mij geven

Maar zonder gekheid, het is te doen. Slippende koppeling is niet erg, kun je nog een eind mee komen. Het probleem is meer wat en waar 'ie versleten is.

Ketting en spanners is een dure aangelegenheid, ook al omdat het blok open moet. Dat is pakkingen, en olie en onderdelen...

CDI een eind op weg naar z'n grootje? Volgens mij doet de CDI het, of hij doet het niet, dacht ik. Wat wel zwak kan zijn, weet ik uit dure ervaring, is de stator. Soms doet 'ie het en soms doet 'ie het niet.

Het voordeel is wel, als je al deze klussen hebt gedaan, dat je precies weet in welke staat koppeling, nokkenas ketting en CDI/stator sijn.

Moeilijke keus

Succes met kiezen.

Harmony,
Hans.
( heeft ooit ook gekozen, en is er blij mee )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 28 juli 2008 18:40 
Als de motor er nog een beetje redlijk uitziet dan zou ik ervoor gaan. Als je voor meer geld een CX aanschaft loop je ook het risico dat je het door Hans genoemde werk moet gaan uitvoeren dus dan kan de motpr maar beter gratis zin dan kan je er meer geld in steken.

Je moet er wel zin in hebben om het te doen en er de tijd voor hebben anders moet je er niet aan beginnen.

Veel success en laat ons maar weten hoe het afgelopen is want daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar.,

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver Ratz
Gast 
#4 | Geplaatst: 28 juli 2008 19:21 
Erikje(student in mijn geboorte en getogen stad )
Succes met je keuze.
je 'weet' iig dat je het blok uit elkaar moet halen, dus even inventariseren qua kosten.
Want als ie open is, kan je zowat meteen 'alles' doen/nakijken, omdat je er toch bij kan.

Schrijver Erikje
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 28 juli 2008 19:43 
Wat een reacties in een korte tijd Bedankt!

Ik heb de motor nog niet gezien, binnenkort ga ik hem ophalen en als het helemaal niks is kan ik hem altijd nog wel ergens kwijt merk ik...

Dan gaat het blok ook uit elkaar om te kijken hoe alles eruit ziet. Ik heb geen ervaring met brommers klussen of anders qua motoren, maar de 'techiek' pagina is heel duidelijk Hij zei dat het met de ontsteking te maken had (haperde?) dus het zou idd kunnen zijn dat de stator een eindje door is.

Groeten,
Erik

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 29 juli 2008 00:05 
suc6 met je project erikje.
ik heb het zelf ook gedaan, een oudje kopen en zelf opknappen.
het geeft wel heel veel voldoening als hij dan eindelijk klaar is.

Greetzzz pjot. (die nu weer een nieuw project heeft)
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver Dinges
Gast 
#7 | Geplaatst: 29 juli 2008 08:58 
Erikje, ben het met Ratz eens (en mijn eerste reactie was hetzelfde als die van Hans )
Als je hem kunt krijgen voor een appel en een ei, en uit gaat van het worst case scenario, kan je de onderdeelprijzen bij elkaar optellen en zal je zien dat je voor niet al teveel geld (na reparatie) een prima fietsje hebt dat fijn rijdt en nog een hele tijd mee kan.
Als je er even niet uit komt kan je hier terecht voor raad (en evt zelfs daad) en zelf sleutelen zorgt, vind ik, dat je echt een band krijgt met je motor.

Ik zou zeggen ga ervoor

Schrijver Ratz
Gast 
#8 | Geplaatst: 29 juli 2008 09:01 
Ik voel een sleuteldag aan komen

Schrijver Frans
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 29 juli 2008 09:05 
Erik,

Als je tijd hebt, kom dan naar het weekend in St. Jansklooster, 15 augustus. Zoveel CX-en bij elkaar zul je zelden zien en ook zoveel CX kennis. Je zult er geen spijt van krijgen!

Frans

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 29 juli 2008 09:52 
Ik heb het even snel doorgelezen, maar wat ik eiegenlijk mis is dat als je een andere oude CX500 op koopt voor onderdelen en of sloop je vaak ook troep koopt. Zo ben ik namelijk ook begonnen. Dus, distributie kettingen en geleiders gebruik ik zelden of nooit voor een reparatie. Altijd nieuw. Het kost naemlijk al zo duur, dus je wil er wel weer voor 70.000 kilometer mee rijden.
Kosten spanner:
kort 48 euro
lang 28 euro
ketting 67 euro DID imitatie
pakking groot is imitatie 17 euro
pakking klein is 7.50 euro
dif. o ringen drie stuks, 3.00 euro imitatatie en origineel 12 euro
Keerring schakel as 5 euro imitatie
keerring nokken as 5.60 orgineel
keramiche keerring 22.60 euro, jawel Yamaha origineel.
Dan zijn we geloof ik er wel.
Het is grof weg wel 10 uur werk om het los te krijgen. De uitlaat is het grootste probleem.
Werk aan het blok zelf kost ongeveer 2 uur.
En dan heb je het helemaal weer voor elkaar.

Wel is het zo dat als je een goed (lelijke) rijdende CX kunt kopen voor heel weinig, je een CDI unit goedkoop op de kop tikt. Prijzen lopen ver uit een voor een goede CDI unit. Op de site gaan ze voor 25 euro tot 125 euro de deur uit. Daarnaast is een extra dynamo ook nooit weg.

Je moet dit zien als extra informatie. Ik hoop dat je hiermee je kosten plaatje op de rit weet te krijgen.
Mochten er nog vragen zijn, Tel 0321 312336

Met vriendelijke groet Marco Becker.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Dinges
Gast 
#11 | Geplaatst: 29 juli 2008 18:03 
Kijk Erik, zie hier de kennis en hulpvaardigheid die ik bedoel.
Stukje service van Marco!
Prijzen hoef je dus niet meer te zoeken, mis alleen een prijs voor een evt stator, heb je die ook toevallig Marco?
Dan heeft Erik het hele plaatje compleet en weet hij wat hij in het ergste geval kwijt is.

Schrijver Erikje
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 23 aug. 2008 23:32 
Beste allemaal,

Eindelijk, tijd om wat te tikken over de voortgang van dit project. De site is gelukkig weer terug in de lucht :D

Laatst was er een maat van me langs en die luisterde naar de draaiende motor en zei dat het aan het topend lager zou kunnen liggen. Hij tikte namelijk behoorlijk aan een kant wat dat zou verklaren.

Dus, ik heb het blok eronderuit gehaald en uit elkaar gehaald. Onderin de carterpan vond ik nog stukjes oude spanner van een vorige reparatie actie (vorige eigenaar) en brons/koperkleurig vijlsel. De kettingspanner is een eind naar de maan, inclusief de draad waarmee de spanner wordt vastgezet. Dat moet nog wel te repareren zijn.

Ik merkte tijdens het uit elkaar halen dat er speling op de linker zuiger zat, dwz dat de zuiger niet bewoog toen ik het vliegwiel een klein stukje heen en weer draaide. De rechter zuiger was in orde. Toen hij helemaal uit elkaar lag, behalve de nokkenas, zag ik dat het bigend lager naar de maan was. Beide helften zijn half ingescheurd en uit vorm, waardoor hij dus speling had. Waar de drijfstang op de krukas zit is een beetje ingesleten, je kunt een duidelijk randje voelen. Kan en moet deze bijgeslepen worden? En uiteraard moeten er nieuwe schaallagers in.

De stator heb ik ook doorgemeten en blijkbaar is die stuk. Hij deed het eerst wel redelijk goed toen hij nog in elkaar zat, toen ging hij zo naar 9000 toeren. Toen hij warm werd ging hij moeilijk over de 5000 toeren en na een tijdje sloeg hij af.

De koppeling is gelukkig nog in orde. Ik heb de platen gemeten en die zijn ok. De veertjes zijn wel de minimale grootte (32,5mm uit mijn hoofd), maakt dit veel uit?

De kleppen moet ik nog polijsten om te kijken of ze recht zijn, want bij de linker zuiger zie ik lichte indrukkingen op de zuigerkop van de kleppen.

Hiernaast moeten er nieuwe pakkingen e.d. in, zoals Marco al aangaf (bedankt!! dat is een duidelijke lijst!). Dat wordt dus een vrij prijzig plaatje als ik het zo bekijk:

- Stator (~150 euro)
- Kettingspanners en ketting (~150 euro)
- Bigend reparatie en nieuwe lagers (?? euro)
- Pakkingen en keerringen (~80 euro?)
- Reparatie kapotgedraaid draad in blok, nieuwe bouten (?? euro)

Dit wordt een aardig kostenplaatje. Zeker cosmetisch gaat het nog wat kosten, een nieuwe zadelcover is geen slecht idee. Tenzij iemand nog een oude (custom) heeft liggen die nog in orde is. En de spatborden en linker knipperlicht houder zijn gaar. Lijkt me overigens niet de grootste kostenpost.


Dit gaat (lijkt me) rond de 500 euro kosten. Is dit nog rendabel? Is het niet beter een ander blok eronder te leggen?
Ik zie het ook zo: een ander blok weet ik niet hoe die eruit ziet, en hoe lang die nog mee zal gaan. Als ik dit blok voor 500 kan repareren weet ik dat het in orde is omdat het tot op de naad uit elkaar is gehaald. Dat weet ik dan niet van het eventuele andere blok.

Dus, het is nog een vraag of dit doorgezet moet worden. Het is iig niet dat het rotwerk is, ik vind het reuze interessant.

Groeten,
Erik

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 CX 500 repareren: rendabel?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven